• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-05-09 20:02:21 följande:
    2600 låter högt, jag hade 1700 på dag 8, fast jag var ju lagrad med sprejen. Bra att du får lite bättre kontroll på produktionen nu. Att du fick VUL på onsdag redan är ganska nomalt tror jag, bara du inte får ÄL-spruta då också, känns för kort för den.

Oetiskt rätt ord, men samtidigt så är det ju ca 10% av alla äggen som är något att ha. Nu påstår de ändå att jag hade 3 av 14, vilket betyder nästan 20%, resten fär jag bara glömma och hoppas att guldägget av dessa 3  sitter i mig nu. Svårt att tro att alla 3 är guldägg.
    Om äggblåsorna fortsätter att växa i samma takt så finns det en klar "risk" att det blir ÄP redan på fredag. Men jag har en förkärlek till höga E2-värden, och som min läkare uttryckte det "jag är riktigt lycklig över ditt värde". Kruxet när man är svårstimulerad är ju att få igång kroppen och stockarna överhuvudtaget; och om det nu innebär en kortare sprutperiod så räds jag inte det. 

Jag tror ABSOLUT på CvL's förmåga att vaska fram de bästa embryona i sin process (annars hade jag inte vågat byta klinik ). Och som du skriver så får man glömma "dom som inte blev". Och oj vad jag håller tummarna för att det är ett guldägg som boar in sig hos dig just nu!
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-05-09 13:40:36 följande:
    Jaha du men då hade jag ju kunnat hälsa på dig när jag stod där och väntade och väntade på mitt gäng som aldrig dök upp Flört.

Grattis till bra resultat på VUL! Du och jag började ju spruta exakt samma dag så det är extra intressant att följa dig nu. Men jag har ju kört långa protokollet så lite annorlunda kanske det är ändå. Jag gör VUL först på onsdag första gången

Inanna - jag tycker det låter lovande jag med dina känningar. Tänk, tänk om du är Gravid. Det vore ju en fantastisk överraskning!
    Det hade varit väldigt trevligt med besök . Jo, det verkar ju skilja sig en del mellan långa och korta, men ändå intressant att följa varandra när man börjar spruta på samma dag. Må det vara nionde gången gillt för dig!
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2011-05-10 10:01:28 följande:
    En fråga - jag ska göra den korta metoden - vilket preparat använder man då? Tänkte läsa på lite.
    Vilka biverkningar upplevde ni som gjorde korta metoden?

En annan fråga - när ni började med ivf bestämde ni er då för hur många behandlingar ni ska göra? Alltså sa ni max tre försök, max tio försök och sedan ger vi upp? Och hur blev det? Höll ni er till planen?

Ni som går hos CvL - är de bra?

Det är så spännande att följa er nu för det händer så mycket! Jag fattar inte allt ni skriver om men snart kanske jag har koll på alla termer...

Jag gör den korta för första gången och känner nästan ingenting. Endast lite molvärk i äggstockstrakten. Och så är jag sur, men det kan bero på helt andra saker än hormonstimuleringen. Vi bestämde inte i förväg hur många försök det skulle bli, utan valde att se tiden an. För oss blev det 10 försök innan sonen kom. Men det var ingenting som jag var mentalt förberedd på när jag gjorde första försöket. Min strategi har varit att fokusera och hoppas och tro på ett försök i taget. Jag har gjort IVF'er på Huddinge (landstingsförsök), IVF-kliniken i Falun och nu på CvL. Jag har trivts bra på samtliga kliniker. Men CvL är den lugnaste kliniken hittills, jag fick eget rum och man erbjuds lugnande tablett innan ÄP och det har jag inte fått på de andra klinikerna. Det är också den första kliniken som jag har fått se mina embryon på en skärm innan de återförs. Mycket fascinerande, tycker jag. Vad gäller val av preparat vid den korta metoden så funkar det nog med samtliga d v s Puregon, Gonal-F, Menopur, Fostimon. Men när man gör den första IVF'en så har jag fått för mig att läkarna brukar välja Puregon eller Gonal-F. Fråga gärna om vi använder obegripliga termer i tråden; vi är så insnöade i "IVF-fikonspråket" att vi inte märker själva hur vi "pratar"
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-05-09 20:18:50 följande:
    Här börjar man ju känna press...ska nog vara tyst när det är dags för mej att producera ägg för jag har ju få  äggblåsor och få ägg och det känns bra men känns ändå som man inte kan säga det högt för det är en besvikelse i antal för alla här utom mej...men jag är ju inte på G än heller...dock superduper kul och härligt att ni andra får massor med äggblåsor och ägg..hoppas så att vi alla blir gravida NU!
    Förstår hur du menar med press i den här fantastiska hönsgården . Som jag minns det så hade du och jag ett ganska likt utfall vid förra behandlingen (jag hade 8 äggblåsor, 6 mogna ägg och 3 befruktade). Jag är i alla fall nöjd över att jag fortfarande kan få fram fina embryon vid min ålder, och bryr mig inte så mycket om mängden längre. När sonen blev till hade jag 4 plockade ägg och 2 befruktade, så jag vet att det kan gå ändå. Hoppas så mycket för dig och din nästa behandling{#emotions_dlg.flower}!!!
  • Fjällsippan
    Spears skrev 2011-05-10 11:13:41 följande:
    Testade idag och det blev ett starkt plus! :)
    Men wow, vad roligt! Jättegrattis!
  • Fjällsippan
    mamman0301 skrev 2011-05-10 11:26:18 följande:
    Hej jag hoppas att man får hänga med här, är en tjej på snart 39 år, har försökt i snart två år att få till syskon men utan resultat. Har gjort utredning och fick reda på att jag har en helt blockerad äggledar och en trång passage på den andra så det är IVF som gäller för oss. Har fått tid för första samtal 23 maj.
    Välkommen till oss, mamman0301 ! Vilken klinik ska du gå på?
  • Fjällsippan

*flyttar fram listan*

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Snösport, 42år, IVF6 start i maj, bor Luleå går i Falun 
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2

***SPRAYAR***

Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Boe, 38 år, Stockholm, CvL syskonförsök 1 (IVF 3) spaystart 5/5

***SPRUTAR***
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 , sprutstart 30/4, ÄP troligtvis v19
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) sprutstart 4/5, VUL 11/5
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 på CvL, sprutstart 4/5 

***ÄP***
    Lenafena, 41, Åmål, ICSI 1 Carlanderska, sprutstart 29/4, ÄP 12/5
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 2) ÄP 9/5
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF4, ÄP 11/5, ET 13/5

***RUVARE OCH TESTDAG***

Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5
    pralinen jessica 38, ivf 2 SU, långa metoden, ET 27/4, TD 15/5, bor i götelaborg
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 2, långa metoden, ET 2/5, TD 20/5. Stockholm
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, ÄP 6/5 + ET 8/5, TD 24/5

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***

Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst. 
  • Fjällsippan
    mamman0301 skrev 2011-05-10 11:55:44 följande:
    Hej, jag ska gå på distans, så jag går på privat gyn i kalmar och äp och et görs på Cura i Malmö. Var går du ?
    Jag går också på distans, med hemortsläkare i Södertälje och så gör jag ÄP och ET på Carl Von Linné i Uppsala.
  • Fjällsippan

Shit, jag har den största/värsta/rikaste ÄL-flytningen i mannaminneFörvånad. Har aldrig sett något liknande, och då har jag sett mycket konstigheter genom åren. Hoppas att Orgalutrandet tog fäste igår för det känns som att hormonerna rusar och det brinner i knutarna. Tur att jag har kontroll imorgon.

• Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-05-10 13:58:28 följande:
    Oj oj bra att du ska kolla imorgon. Har du fått ÄL flytning tidigare när du kört korta?
    Hoppas äggen sitter fast ordentligt nu!
    Jo, jag brukar få det även vid den långa metoden men betydligt senare, och inte den här kvantiteten. Det är första gången jag gör den korta, och det är möjligt att läkarna har underskattat min respons på hormonerna. Typiskt att det här försöket, som förmodligen blir mitt sista, ska knasa sig.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?