• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Jag tycker att hon från Barnlängtan hade en viktig poäng när hon sa att det kostar samhället mer att inte låta staten betala för IVF-försök. Dock så nämnde hon tyvärr inte att det också är samhällsekonomiskt lönsamt att betala för IVF-försök, även syskon. Det har ju forskning visat eftersom vi behöver flera barn helt enkelt. Nåja, kanske programmet tar sig framöver. Sen tycker jag hon som åkte till Danmark kunde ha betonat att det är för j-vligt helt enkelt att inte ensamstående får behandlingar i Sverige. Rena rama 1800-talet. Och det lär tyvärr inte heller ändras så länge KD sitter med i regeringen.
    Idag i Aftonbladet på nätet står det att läsa om ofrivillig barnlöshet och par berättar. På något sätt gör det mig beklämd, nu har jag bara skummmat igenom artiklarna, men det handlar bara om vi gjorde IVF och sen fick vi barn. Snacka om rosa fluff. Inget om kostnader, de som inte har råd, de som måste göra 1000 försök, de som aldrig ens öht kan få barn fast de vill, de som är äldre. Inget om vilket U-land Sverige är inom fertilitetsområdet, både vad gäller den senaste forskningen och bemötande av kvinnor över 40 och lagmässigt. Snacka om fluff!!

• kattenizze

Jag har läst att Jennifer Aniston frusit ner sina ägg.

• kattenizze

Zin: det är bra att du gråter ut, att trycka ner sina känslor är inte bra. Men det vet du ju redan. Jag tycker det låter som en bra idé att närvara på mötet, men det ska vara för att DU vill det och orkar, du ska också vara rädd om dig.
    Victoria. Känningar under ruvartiden är en heeeeel vetenskap och är så indviduellt. Ta bara Turlid, hon har inte känt nånting alls, och jag börjar må illa efter en vecka....När jag blir gravid alltså. Och båda får vi förhoppningsvis friska barn framöver! men att ruva är värsta tiden helt klart. Bra namn där, bara det inte förvrängs till flipp flopp...

Enya: Bra att du spyr som en räv...men inte kul. Har du provat postafen? Blir det värre tveka inte att be om lergigan comp, utan de tabletter na hade jag inte överlevt de tre första månaderna....

• kattenizze

Turlid: Nu vill jag inte skrämma upp dig eller nåt, men i den vecka som du är i ska du väl känna bebben minst en gång per dag. Om jag inte hade gjort det så hade jag åkt in till gynakuten. Och då är inte jag ändå en person som inte  åker till akuten i tid och otid. En CTG-kurva tar de på ett kick så vips blir man av med oron. Sen beror det väl lite på hur din moderkaka ligger, om den ligger i framvägg så känns det ju mindre. Om jag varit orolig hade jag åtminstone kontakt förlossningen eller gynakuten för att höra vad de tycker.

• kattenizze

Zinis: Ja, det kan du ha rätt i faktiskt. Jag hoppas Turlid inte är så orolig idag!

• kattenizze

Oceanny: Det du skriver om barnlöshet är väldigt klokt. Jag satt och funderade (ja, jag har mycket tid till det nu) och för mig så var IVF-behandlingarna inga problem, jag gjorde de mera av bara farten. Men nu efteråt känner jag hur reaktionen kommer, om tio år hoppas jag att jag slutat fundera på det här med IVF, men nu är jag inte där. Nu måste jag bearbeta min infertilitet, att jag aldrig har kunnat få barn på naturlig väg någonsin, att jag är helt steril utan assisterad befruktning, och att jag med största sannolikhet alltid varit det, även när jag var 20 år. Jag börjar också spana runt i min släkt och ser att barnlöshet/infertilitet är ett återkommande problem på min pappas sida, min syssling fick göra ÄD efter en massa fruktlösa IVF:er t ex. Det är så fruktansvärt hårt att inte kunna få barn på naturlig väg, det vet vi alla härinne. Det påverkar hela ens själ och identitet som människa, oavsett vilket kön man har.
    Sen undrar jag en sak som ni kloka kvinnor härinne kanske vet; i artikeln som Kalimero länkade till stod det att förändrade sexvanor har bidragit till att öka infertiliteten. Har nån en aning om vad det kan tänkas vara?

• kattenizze

Mamman030: Ge inte upp. Jag red på min häst i början av min förra graviditet och det kan vara jobbigt för sköra slemhinnor  och då blir de ju mer lättblödande. Nu denna grav har jag inte ridit eftersom jag sålt hästen och blev gigantus väldigt snabbt. Jag fick tom blod av att skratta högt kom jag ihåg under förra gravidieten. Så ge inte upp!!

Enya: Lycka till idag!!! Vi väntar med spänning på uppdatering.

• kattenizze

Enya: Oj vad roligt!! Grattis! Även om ni kanske ville ha flera i magen, så är det ju bra egentligen att det är en eftersom det är mindre risker. Vilken vecka är du i nu? Dags för inskrivning på MVC snart? Återigen, grattis. Ni är så värda detta lilla pyre!

• kattenizze

Oceanny: Du har rätt såklart, jag gillar också tanken på att infertilitet ska betraktas som vilken cancersjukdom som helst höll jag på att skriva. Jag gillar också Barnlängtans krav på att alla infertila ska ha rätt till individuell beprövad vård, tänk om man behandlade cancerpatienter på samma sätt, du har bara rätt till EN strålning sen skiter vi i dig. Är infertilitet klassat som en sjukdom (vilket det ju är) så är det och då ska banne vården bedrivas därefter och inte vara ett jäkla lyxproblem som ingen vill betala för! Eller forska kring...eller ta till sig nya fakta.
    Att avdramatisera infertilitet är ju som du skriver, inte samma sak som den personliga sorgen och tragedin, som drabbar alla mer eller mindre vid olika sjukdomar/tillstånd som påverkar ens liv. Självklart är det ju så. Programmet speglade ju knappast den verkligheten, utan gör som vanligt, snaskar på i människors privata liv och sorg. Om det sen är bra eller dåligt kan jag inte bedöma.

• kattenizze

Enya: Hoppas du inte tog illa upp, jag unnar er så väl både en och två i magen, jag förstår vad du menar. Vad roligt med inskrivning också, så det blir mera verkligt. Ska ni göra KUB/NUPP?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?