• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-02-02 10:40:07 följande:

Fortfarande ingen glad gubbe imorse, nu är det bara tosdag kvar att hoppa över. Med ÄL-stegring på fredag blir det FET för mig på måndag. Jag hoppas att det blir så, snälla hoppas för mig ni också, jag vill så gärna ruva tillsammans med er :))

Jag hoppas jättemycket för dig på fredag! Då kommer vi nästan ligga i fas (eftersom min är odlad 3 dagar länge)om du får FET på måndag.
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-02-02 11:05:55 följande:
    turlid: håller tummarna för utebliven stegring imorgon!

Idag har jag varit på första VUL inför ÄP (sprutdag 6). Det såg okej ut för att vara mig, 6 jämnstora blåsor på 10 mm. Nästa kontroll blir på måndag. 
    Bra så långt! Hoppas blåsorna växer till sig tills på måndag Glad!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-02-02 21:40:20 följande:
    Låter bra med 6 blåsor, hoppas det blir fler på måndag och dem som finns växer till sig.

Testade ikväll nu och super tydlig streck på Äl-stickan, fasan också, det blir en glad gubbe imorgon utan tvekan. Undrar om den kan hålla i sig tills på fredag, våre toppen i så fall.

Kan man göra FET på dag 3 med 2-dagars embryo? Någon som vet?
    Man brukar väl göra återföring 3 dagar efter ÄL-utslag med 2-dagarsodlade embryon. Om du fick tydligt streck onsdag kväll borde du göra FET på lördag. Eller tror du det blir ännu tydligare streck idag?
  • Inanna Li
    dodotta skrev 2011-02-03 00:02:35 följande:
    Hej igen Har några funderingar.Idag har jag varit hos läkaren,vi gjorde ett ultraljud och han konstaterande att jag inte hade så många ägg 3 på ena äggstocken och 2 på den andra,totalt 5st.Ska börja spruta om 2 veckor så då hoppas jag det kommer att mogna några fler.Hur många ägg har man  kunnat se på er innan påbörjad behandling och hur många kan man normalt se i våran ålder?Är det nångon mer som tar ppiller före en ivf?Jag har tagit sedan i torsdag alltså 1 v.nu ,har annars en stabil cykel men läkaren vill ha total kontroll på den så de ska veta när det ska plocka äggen.
    Lycka till alla!!!
    Här är en länk till en informativ sida om AFC (Antal Follicle Count) som visar hur antalet äggblåsor kan påverka IVF-resultatet. Det ideala är 10-15 äggblåsor per äggstock, dvs 20-30 äggblåsor totalt. För en kvinna runt 40 är genomsnittet 5-10 äggblåsor totalt.

http://www.advancedfertility.com/antralfollicles.htm

Här finns ett diagram med antal äggblåsor per äggstock i förhållande till ålder:

http://www.infertile.com/brochures/biological_clock05.htm

Lycka till med behandlingen! Kom ihåg att ett ägg räcker om det är guldägget!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-02-03 09:13:36 följande:
    Som förväntad fick jag en glad gubbe i morse. Jag skulle ha fått den igår kväll också om jag hade testat med den digitala, men det spelar ingen roll för att kliniken är stängd både på lördag och söndag. Nu har jag pratat med dem och dem avråder göra FET på måndag som blir på dag 3 efter ÄL vilket är en dag senare än själva embryot är. Man kan göra det men då är förutsättningarna inte dem bästa, så att det är bara att vänta vackert en månad till. Surt, du vet ju det själv.
    Nej, shit vilken otur! Jo, jag är ju drabbad av det också. Tur att min klinik i alla fall har öppet på lördagar, Det är klart att det är bättre att göra det under optimala förutsättningar.
  • Inanna Li

I morse drack jag min sista kopp kaffe för en tid framöver. Passade på att sippa och njuta av den ordentligt. Är ganska nervös för FET imorgon kl 12.15. Skulle önska att det redan var klart nu. Det värsta är att man måste vara kissnödig innan för att läkaren ska kunna se livmoderslemhinnan och jag som blir så galet kissnödig av nervositet! Hoppas bara jag kan hålla mig tillräckligt lång tid innan!

Kram på er alla!

• Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-02-04 11:22:44 följande:
    Inanna: vad duktig du är med kaffeförbudet, jag dricker en ultrasvag latte (på halv espresso) / dag även under ruvningarna. Vad gäller kissnödighet inför återföringen så vet jag hur svårtaijmat det är. På Huddinge ville de att man skulle vara lagom kissnödig (jag gjorde 6 FET-återföringar där). Min taktik blev att kissa 3 timmar innan återföringen, och därefter dricka 3 glas vatten utspritt till ungefär halvtimme innan återföringen. Inte mer och inte mindre, och det brukade funka. Det viktiga är att verkligen tömma blåsan några timmar innan så att man inte behöva hålla sig för länge. Stort lycka till!
    Lite jobbigt att inte dricka kaffe men det gick bra sist att avstå i ca 1 månad. Tack för tipset om intag av vatten med en halvtimmes mellanrum innan! Ska försöka göra så (om jag kan Flört ...)
  • Inanna Li
    sushikatten skrev 2011-02-04 12:03:51 följande:

Hej Alla!
    Innana68: Vad duktig du är med att låta bli kaffe! Jag klarar bara inte av det. Barnmorskan på min klinik tyckte absolut att det var bättre att jag fortsatt med kaffe än slutade tvärt. Hon sa att det inte är bra att chocka kroppen men jag vet att det ökar missfallsrisken och det vill jag absolut inte. Jag älskar starkt kaffe men försöker inte dricka så mycket. Ska nog tänka mig för lite extra nu. Minska ner på det rejält i alla fall. Max två koppar om dagen. Älskar latte!Och nu är det som värst suget på kaffe.

Håller tummarna för FET imorgon och du ska se att det går bra. Vet du vem som ska sätta in den/dem? Jag gick på ivf kliniken innan nämligen. Alla är ju för sig jätte bra där så det spelar ingen roll. Jag glömmer nästan varje gång att jag inte får kissa och då slänger jag i mig massor av vatten och det har gått bra hittiolls. Vad spännande, håller allt det går attt hålla.

Tack! Jag älskar också  latte. Är addicted egentligen men försöker stå ut Skrattande! Jag vet inte vad jag ska få för läkare imorgon. Glömde fråga när de ringde från kliniken igen för att bekräfta tiden. Jag brukar ha A-K Lind om du vet vem det är. Är väldigt nöjd med henne och skulle önska att det blev hon men jag får väl nöja med mig "vem som helst". Antar att det är "jour-tid" på lördagar så att de kanske har varsin helg.

Bra idé att dricka innan så man vet att blåsan är lagom full. Problemet är att jag besväras av överaktiv blåsa jämt och när jag är nervös blir det liksom ännu värre..

Hoppas din ruvning ger resultat!
  • Inanna Li

Mamma gås - Grattis till kanonskörd! Hoppas du får många befruktade.
    Mitt embryo är blastocyst och odlat i fem dagar. Så du hinner före mig imorgon Skrattande! Hoppas allt går bra för oss båda. Jag har en "reserv" i frysen om den ena inte klarar upptingen.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?