• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel - Min klinik vill inte att man ska kissa minst en timme innan. Jag höll det förra gången men tydligen hade jag inte tillräckligt full blåsa för att de skulle kunna se slemhinnans tjocklek. Nu gick ju det "bra" ändå men den här gången ska jag försöka hålla mig minst två-tre timmar.

Tack för tumhållning. Hoppas dina sista ruvardagar leder till ett positivt resultat!

• Inanna Li

Underverket 06 - Kram till dig. Tråkigt att mensen kom när du hade hoppats så eftersom den var sen här den gången. Förstår att du oroar dig över framtiden och om du kan få ett barn till. Du är inte på något sätt mer självisk än någon annan. Alla är (eller borde vara) sig själv närmast även om man också önskar andra välgång. Försök se fram emot IVF-försöket om 2 månader.

Men det är lättare att ge råd åt och stötta andra.  Jag som inte har något barn alls och fyller 43 i september går omkring i ständig ångest. "Beundrar "mig själv att jag ens orkar ta mig till arbetet. Hur ska jag få tag på pengar till fler IVF-försök än två FET till och ev en ny ICSI och klara vardagsekonomin samtidigt? Kommer vi bli utkastade från kliniken när jag fyllt 43 trots bra resultat? All denna väntan på nya försök och klinikens öppettider som kolliderar med min kropps cykler har gjort mig vansinnig. Men, jag måste försöka se framåt och hoppas att den här våren ska bringa frukt. Att jag ska lyckas med något försök innan kliniken stänger för sommaren. Jag vill inte bli en barnlös bitter kärring.

Sorry för min klagosång men jag blev liksom "inspirerad" ...

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-02-04 15:53:28 följande:
    Inanna håller tummarna för lyckad FET imorgon!

Ruvar gänget, hejar på er och håller tummarna förstås så hårt jag bara kan. Dela gärna med oss era känslor och tankar. Statusrapporter uppskattas. Skönt att inte ha stafettpinne denna gång måste jag säga :))

Ni alla som ska göra ET eller FET i helgen önskar er all lycka till! Kommer tänka på er!

Kram alla och trevlig helg!
    Tack kära vän! Håller tummarna för att ditt hemmaförsök ska lyckas. Allt kan ske!

Kram och trevlig helg!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-02-04 15:59:42 följande:
    Vad underbart om man bara kunde glida längst ner på listan Glad

Inanna: Åhh jag känner så för dig. Jag hoppas verkligen på mina bara att det går vägen denna gången. Ni har ju bättre förutsättningar än många 25-åringar så det är verkligen er tur nu!! Ni ska ta ett skutt ner på listan om sådär 2 veckor Kyss
    Tack! Ja, nu är det dags. 25-åringen Kyss i mig är på G!  Pratade just med min bästa väninna som blivit "mirakulöst" gravid med tredje barnet (de två första födda efter fyllda 40) vid 45 års ålder på sjunde hemmaförsöket trots att min IVF-klinik dömt ut henne pga förklimakterium och omätbara AMH-värden och sagt att ÄD är enda chansen. Är så glad för hennes skull och försöker ta till mig hennes otroligt positiva energi inför mitt försök på lördag. Själv är jag värdens neggo-människa egentligen Skrattande. Hon rekommenderar ett preparat som heter DHEA (specialbeställt från USA) och som kan förbättra äggkvalitén hos äldre kvinnor.  Troligtvis har det medverkat till hennes plus på stickan Solig!

Jag hoppas så ditt plus kommer nästa vecka! Om du inte tjuvtestar innan ?
  • Inanna Li
    dodotta skrev 2011-02-04 16:10:26 följande:
    Innana68:Tack för informationen.Kram på dej att det ska bli som du önskar.
    Tack! Försök se framåt mot din IVF! Tänk på att chanserna till graviditet ökar med IVF och att det faktiskt räcker med ett guldägg för att lyckas!
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-02-04 16:28:48 följande:
    Skönt att läsa att man inte är ensam om att inte vara ung. Vi har inga barn och jag har inte funderat på det förrän sista året, och plötsligt får man veta att man kanske är för gammal. Det känns jättekonstigt.  Men vi hoppas på att det ska fungera med ivf. Äggplock nästa vecka...

Lycka till alla! 
    Lycka till! Hoppas att du får bra resultat på ÄP! Vi håller våra drömmar levande tillsammans härinne!
  • Inanna Li
    sushikatten skrev 2011-02-04 17:23:14 följande:

Innana68: känner igen mig så mycket i din berättelse och vill inte heller vara negativ. Vi har inte heller några barn sen innan och är nu inne på femte försöket och gjort även 2 FET med blastisar och inte tagit sig och då blir man inte alltid så postitv. Mycket funderingar om man ska orka fortsätta eller inte. Mannen tycker att det är nog denna gången men jag är inte alltid säker. Vi får se hur det blir denna gången och hoppas på det bästa. TD nästa vecka.

Du har ju hunnit med lite fler försök än jag än så för min del känner jag att det inte är dags att ge upp. Menar förstås inte att det är för sent dig helller Glad! Kram! Hoppas på plus på din TD!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-02-04 17:39:23 följande:
    Har också hört talas om DHEA men vet inte mer..?! Får väl ta på mig Sherlock-mössan och ta reda på mer ;)

Det gläder mig oerhört att du reagerade med HOPP inför din väninnas oväntade graviditet istället för bitterhet, jätteskönt att höra och ja, det inger verkligen hopp!! Du gör såå rätt i att ta till dig av hennes energi och att tänka att det kan faktiskt funka trots rysligt taskiga möjligheter!! Skrattande

Ruvningen fortlöper och jag myser Glad Ja, det blir test till helgen men jag hade lugnt kunnat vänta en vecka.... Det är såå märkligt, det är helt emot min personlighet, i vanliga fall är jag extremt "hien" och har så dåligt tålamod men när det gäller detta är så tokfeg och drar gärna lite på det..... Har inga biverkningar kvar nu förutom blandad känsla (alltså inte ont eller värk!) ovanför blygdbenet som pendlar mellan ägglossningskänsla och pirr och drag. Kan vara bra, kan vara biverkning. Den som lever får se ;)

Jag är inte missunsam angående min kompis men jag känner mig lite avundsjuk (mänskligt att känna så) då hon redan lyckats få två barn. Och för ett litet tag igår när jag fick beskedet (hon testade positivt igår) kände jag att livet är orättvist fördelat. Men nu har jag vänt det till något positivt eftersom hennes lycka visar på att mirakel kan ske, att man aldrig ska ge upp! Och hon är en fantastisk mamma och människa med positiv livssyn så det är henne väl förunnat! Jag nöjer mig så om jag lyckas få ett enda barn. Jag har aldrig önskat mig fler än ett heller! Givetvis förstår jag dem som vill ha fler än ett! När jag väl fött det första kanske längtan efter ett barn till kommer över mig. Synd då att jag ska vara en sån "late bloomer" ...

Du kan läsa massor om DHEA på nätet. Preparat kan beställas från dhea.com. Min väninna har haft kontakt med Centre for Human Reproduction i New York. De är experter på DHEA-preparatets inverkan på äggstockarna hos äldre kvinnor..
    http://www.centerforhumanreprod.com/dhea.html

Lycka till med testandet!

Nästa vecka kommer bli oerhört nervös och pirrig för mig! Men jag ser ändå fram emot det Skrattande!
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-02-04 17:39:39 följande:
    Tack, vad ni är rara. Jag är ny här på forat överhuvudtaget, så jag har fullt sjå att hitta tillbaka till de trådar jag besökt, men jag blev jätteglad när jag hittade er. Bara att få läsa att fler än jag känner mig som 25 och funderar på varför det blev så bråttom plötsligt. Den där siffran på legget är liksom helt fel... 

Jag håller som sagt alla mina tummar för så mycket lycka som bara går här i tråden.

Trevlig helg och tack för välkomnandet. 
    Du är så välkommen! Angående siffrorna på legget var det första gången de var ett hinder för mig när jag ville ge mig in i IVF-svängen! I vanliga fall brukar jag få bekräfta att jag har åldern inne för att t ex köpa vuxenkort till bussen men det kan ju också vara ett hinder Flört!
  • Inanna Li
    sushikatten skrev 2011-02-04 19:22:15 följande:
    Ja håller fullständigt med och tycker att det är skam att Sverige har sådana regler om landstingsfinansierad vård. Enligt WHO så räknas faktiskt Infertelitet som en sjukdom. Blir jätte arg bara jäag tänker på det. samma sak när man blir mot arbetad när man skulle söka bruttolöneavdrag från kommunen för att få ner kostnaden för ivf;n, Fick det en gång från min mans företag men det ville bara göra en gång. Sparade nog 8000 tusen den gången. Så tjejer har ni sökt bidraget? Kolla under forumet ekonomi och bruttolöneavdrag i så fall. Kanske har ni möjlighet att få det. Nääää nu måste gå och laga mat.
    Vill bara säga har blivit FL addict för har precis laddat ner en FL app till mobilen så nu är jag förhoppningsvis med hela tiden. Ska bara komma ihåg passworden
    Det är verkligen en skam! Det borde vara tre gratisförsök för alla i alla landsting och åldersgränsen borde vara 43 överallt (och inte bara i Örebro). Jag vet inte om jag vågar fråga universitetet som är min arbetsgivare om jag kan få bruttolöneavdrag därifrån. Kanske någon vet om statliga myndigheter kan bevilja bruttloöneavdrag? Om kommunen säger nej gör säkert staten det också.

Låter kul med FL addict till mobilen men det skulle inte funka så bra med mitt nuvarande GSM-abonnemang!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?