IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Inanna: Jag fick min son på två frysta embryon så det kan gå superduperbra. Ofta är det ju av bra kvalitet när de både klarat nedfrysning och upptiningen! Lycka till nu.
Inanna: Jag fick min son på två frysta embryon så det kan gå superduperbra. Ofta är det ju av bra kvalitet när de både klarat nedfrysning och upptiningen! Lycka till nu.
Mamman: Nej, vad tråkigt. Hoppas det inte är X.
Mamman: "tur" ändå att det förmodligen är ett missfall och att kroppen tar hand om det....mycket bättre än X. Men får du ondare ska du inte tveka att åka till sjukhuset. Men jag har inte blött särskilt mycket vid X så det talar väl för att det är MF. Känner så väl igen den där berg-och dalbanan som Maryhe beskriver, på ett sätt är det positivt tjoho, vi kan bli gravida och chansen till en lyckad graviditet ökar mycket, men vaddå när det ändå har gått åt helvete så känns det som att det aldrig kommer att bli bra, nångång. Men det blir det ju, såsmåningom. Det tar tid att bearbeta och läka efter en förlorad graviditet, speciellt för oss som kämpar så in i bängen för att få barn.
Mammagås: Om bara ägglossningssprutan har gått ur kroppen så är ett plus alltid ett plus....Tar väl 10 dagar för den att gå ur kroppen? Jag testade också svagt svagt innan TD men då visste jag redan att jag var gravid eftersom jag kände igen tecknen. Så ett grattis kommer här!
Underverket: Jag håller med Enya. Ta provet INNAN behandling, jag fick ju ta provet i v 25 för dom misstänkte att en infektion har lett till mina jobbiga sammandragningar/förvärkar. Inte att rekommendera alltså. Dessutom har jag lyckats knapra TRE pencillinkurer mot UVI i sommar tills nån föreslog, man kanske skulle göra en utvidgad odling eftersom man inte ser allt på den vanliga urinodlingen....ja suck. Svensk sjukvård. Det jobbiga är att jag har kraftiga UVIsymtom igen, men tro inte att de sätter in pencillin förrän jag fått tillbaka svaret som tar en vecka...Är måttligt less just nu bara. Alltså det är bra att de är restriktiva med antibiotika generellt, det säger jag ingenting om, men är man gravid med tvillingar kommer saken i ett litet annat läge, kan jag tycka. Vad är det med Sverige och dess ovilja till provtagningar egentligen? Kostnadsfråga, resursbrist????
Det märks att jag är sjukskriven och knappt får röra mig och håller på att dö av tristess, va?
Jag tycker det var lite intressant som Gottlieb sa i programmet igår, att alla ägg åldras hos alla kvinnor på likartat sätt. Jag har alltid hört nämligen att jag har goda chanser med IVF eftersom jag har någon form av PCO och aldrig haft egen ÄL. I och med det så har jag mycket ägg kvar. Har så svårt att tro att det inte finns individuella skillnader även hur äggen åldras. Sjävlklart sjunker fertiliteten med åldern det säger jag ingenting om, men hur mycket äggen åldras måste väl ändå vara lite indviduellt? Många här som är 40+ har ju bra kvalitet på sina ägg.
Linköping: Men kan du inte vända dig privat? Kanske till hon Ludmila i Sundsvall som flera här har varit hos? Det verkar ju inte klokt ju att du inte ska få veta om du är i klimakteriet eller inte...är inte det förresten lite väl tidigt? Tyvärr vet jag inget om de proverna som du ska ta.
Spännande spännande nu i tråden!! Hoppas alla får sitt efterlängtade plus!!!
Mia: Grattis grattis! Anade det nästan med dina odds, du hade ju så bra resultat!!
Nokaioh: En av fördelarna med att vänta tvillingar, är att man inte får gå över tiden. Jag tycker precis som ni andra, att det är läskigt eftersom man vet att moderkakans funktion försämras och att den åldras. Fattar inte riktigt varför de tillåter en att göra det faktiskt. Nu vill jag ändå förlösas tidigare än BF om jag skulle gå hela graviditeten ut men det är av andra orsaker. Är dock osäker på att de kommer att göra mig till viljes.
Men Mia, ska man inte läsa av testet direkt och sen bortse från resultatet efter 10 min eller nåt? jag är rätt säker på att det är så, jag tror att jag varit med om det själv faktiskt, när jag plussat svagt i början och sen har det efter några timmar försvunnit. Och ja, nu sitter jag ju här med sparkande bebisar i magen så...oroa dig inte för det. Jag hade tagit extra proggisar, jag fick ta dem länge efter v 12 denna graviditet pga de minskar MF-risken enligt min IVF-dr. Jag skulle om jag varit du ta extra proggisar, prata med kliniken om recept. Det kan ju liksom inte skada och du har ju haft ett MF. Ett plus på stickan är alltid ett plus har jag fått lära mig iaf!
Mia; det kan ju vara två i alla fall, man har visst en högre risk för enäggstvillingar vid IVF!