• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Turlid: Är det av  någon särskild anledning som du får KS? Är det nåt jag är livrädd för är det just snitt, men alla är vi olika. Aha, så ni planerar flera barn, vad roligt. Jag hade också blivit orolig om jag inte kände mina krabater varje dag, men här är det full huggning morgon, middag, kväll, natt...Har du funderat på ett sånt där angel sound? Själv hade jag blivit mer orolig om jag inte hittade hjärtljuden men det är ju olika det med.
    Zinis: Då håller vi tummarna imorgon. Ska du ha två tillbaka??
    Ego: Imorgon ska jag göra tillväxt-UL. Ska bli så kul att se de små igen. Är ju i grav.vecka 25 imorgon, kan inte fatta hur snabbt tiden ändå har gått. Och kan inte heller fatta hur jag ska palla den sista tiden.

• kattenizze

Zinis: Vad trevligt med två....! Hoppas båda klarar sig nu.

• kattenizze

Enya: Nu blir jag ju tom nervös! Hur kan du bara hålla dig från att tjuvtesta?! Men jag fattar iofs varför. Nu ska det bara vara positivt imorgon!
     Själv är jag lite sur just nu faktiskt. varit på kontroll hos gyndr idag, och det första han gör är att ifrågasätta varför jag satte tillbaka två embryon...Han menade att de blivit mer restriktiva med det nu...Jag berättade varför, vi hade bara två stycken och det var fjärde syskonförsöket, plus att jag inte ville frysa ner eftersom ett annat embryo inte hade klarat upptiningen...Och vaddå, min ivf-läk var ju absolut inte motståndare till det heller, tvärtom. Men jag gillar inte att bli ifrågasatt. Jag tycker att det är bra att man är restriktiv med  antal embryon tillbaka, men jag tycker att undantag ska och bör göras just för oss som är lite äldre. Jag ville verkligen inte ha en tvillinggrav. vilket jag också förklarade. Det positiva är dock att mina bebisar ser jättebra ut viktmässigt. Jaja, nu ska jag sluta sura över det, och glädjas över det positiva.

• kattenizze

Jamen blir man inte liiiite less ibland på att bli ifrågasatt inom vården? Se bara på Kalimeros inlägg..helt bedrövligt. Ja, Mayrhe fick ju sätta in TRE blastisar - grattis förresten - och Enya får också sätta in tre. Tycker ni förresten att det bör göras i Svedala också?

• kattenizze

Zin: Grattis! Hoppas båda tar sig nu....
    Ja, ni vet hur det är. Vissa människor är bara för okänsliga helt enkelt och saknar fingertoppskänsla för vad man får säga och inte säga till folk när det handlar om det viktigaste i livet, nämligen barnlöshetsproblemet som vi alla lider av härinne.
    Men Enya testa då människa! Skojar bara....planerar redan hur jag ska komma åt en dator imorgon eftersom jag är upptagen hela fm med annat så jag kan läsa ditt resultat. Vad knasig man blir.

• kattenizze

Oj vilka roliga nyheter här i tråden! Då får vi hoppas att du Enya följer i mina fotspår nu då!!!Det är så märkligt hur rörd jag blir av dina nyheter, det känns nästan som vi känner varandra fast vi inte gör det. När ska du göra det första VUL:et?

• kattenizze

Maryhe: Jag har så svårt att förstå det där, varför  måste man pådyvla andra sina åsikter? Om din bror tycker han är för gammal så är det hans ensak. Om du och din man inte tycker det är det er ensak, Ingen har sagt till mig och min man att de tycker att vi är för gamla, i vår umgängeskrets har de flesta pluggat länge och har småbarn nu och några är tom äldre än mig. Jag tycker det bara är bra att vara i min ålder helt ärligt, jag hade inte klarat av att vara mamma när jag var i 20-årsåldern, andra gör det, men jag var alldeles för omogen och disharmonisk. Jag tycker att mitt liv har varit och är allra bäst just nu faktiskt, nu kan jag vara en bra mamma, I hope. De enda problemen jag kan se är just att fertiliteten sjunker och att riskerna ökar vid graviditet o förlossning. Men de riskerna är ju inte megamegastora heller.
    Intressant att läsa hur IVF-läk maxar chanserna i Italien, men det är något jag tycker de borde göra övrallt egentligen. Såååå himla kul är det inte att utsätta sin kropp för en behandling, vare sig fysiskt eller psykiskt. Nå jag tror att det kommer att förbättras i Sverige också faktiskt, jag tror många inte accepterar den vård de får i Sverige. För den är faktiskt många gånger undermålig.
    Jag vet att jag tjatar om detta, men du använder väl stödstrumpor? Och tänker på att lägga upp benen, gärna ovanför hjärthöjd? Tänk också på att du inte sitter för stilla med benen hängandes utan att du rör på dem. Med tanke på propprisken menar jag. Proppar är ju som vi alla vet inget att leka med. Själv är jag ganska orolig för det eftersom jag börjar bli mer och mer orörlig och vi vet ju alla att propprisken är förhöjd under en graviditet.

Skytten: testa dig på din TD och sluta inte med medicinerna innan dess. Det är många som fått blödningar tidigt, inklusive jag själv.

• kattenizze

Linköping: Äsch vad gör det med många inlägg? Får jag fråga om ni tänkt på ÄD? Jag tycker också du åtminstone ska prata med CFC innan du bestämmer dig för att lägga ned. Samtidigt förstår jag dig, någongång måste enough vara enough. Det är så svårt det där! Och den satans stressen med åldern och det usla bemötande i vården i Sverige....Suck.

• kattenizze

Enya: Så kul att läsa om er glädje! Blir alldeles varm i hjärtat när jag läser. Ska bli så spännande att följa dig, en eller två eller TRE på VUL!!!

• kattenizze

Skytten: beklagar ditt minus! Tur att du har i frysen i alla fall.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?