• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

myran6801 skrev 2012-03-01 07:25:50 följande:
    Zin, idag bär det iväg. Tänker på dig och håller tummarna. Vet hur vidrigt det är att vänta på en op. Samma sak hände mig förra året när jag skulle op min brutna arm. Jag fick dock panik o bönade o bad så de tog mig på övertid. Annars hade jag fått åka hem o vänta 2 veckor.
    Kram
    Ett stort lycka till. Sug in massor med vårsol i Barcelona och ha det bra.
  • Sunseed
    finafina skrev 2012-03-01 12:36:03 följande:
    Ruvardag 7 och har känningar i ryggen.... hm vad betyder det.... har inga direkta gravid tecken tycker jag.... är väldigt trött men det kan ju också vara för att jag sover så dåligt just nu....

Fan vad jag hoppas att det funkar...annars på det igen...

Heja heja alla Glad 
    Nu ska du vända trenden här lagom till den sköna vårsolen börjar komma. Håller alla tummar! 
  • Sunseed
    Tuvalina skrev 2012-03-01 13:32:33 följande:
    Hörrni, nu är det något på G här på IVF kliniken i Falun!

Har ni hört talas om att man kan behandla kvinnor med lite sämre äggkvalitet med androgent hormon?

Alltså något av de hormoner som männen har som kroppseget hormon. Tyvärr visste sköterskan inget om behandlingen, hon läste bara innantill för mig att det är ett maskulint hormon och har visat sig ge goda resultat för kvinnor som behöver öka äggkvaliteten.

Det kanske inte alls är något nytt detta för er, men jag hade ingen aning om att det fanns. Förmodligen är det så att jag behöver öka äggens kvalitet och då har de sett att detta androgena hormon kan göra det på kvinnor som jag...

Kan ju tillägga att jag fått mens idag
    Det låter onekligen spännande. Det blir kul att höra med om vad det är.

Och skit förbaskat med mensen idag. En varm kram till dig. Du kände det på dig och någonstans verkar det nästan som att man faktiskt känner det på sig väldigt starkt. Så har jag känt varje gång. Ladda dina batterier, lapa lite skön vårsol, dansa lite hula hula och få nya krafter så är ni snart igång igen. Hjärta
  • Sunseed
    Lillstoran skrev 2012-03-02 09:19:02 följande:
    Angående långtidsodling - Falun har ju detta som specialitet. Det står dock på hemsidan att de inte gör det på kvinnor över 38 - 39 år och att man bör ha minst 5 befruktade ägg för att det ska vara meningsfullt. Är det någon särskild anledning att de inte gör detta på personer i min ålder? Jag tror faktiskt på detta det borde vara lättare att få ett bra ägg då.
    Jag var nästan 40 (39 år och 11 månader) när jag började med IVF 1 i Falun. Nu har jag just gjort IVF 2 och är fyllda 41 år sedan någon vecka tillbaka. Jag har fått långtidsodling båda mina IVF:er.  Jag kan tänka mig att dom går mer på kvaliteten på äggen än stirrar sig blind på åldern. Och just att det ska finnas minst 5 befruktade ägg innan dom går in på långtidsodling. Dom har aldrig pratat om min ålder över huvud taget.
  • Sunseed
    Skytten skrev 2012-03-02 10:29:00 följande:
    Zin - nu börjar jag bli lite orolig....hur har det gått?
    Ja, jag håller med. Man undrar så..
  • Sunseed

En lite känslig fråga. Min mage har ballat ur totalt sedan jag började med Lutinus igår. Så har det inte varit med Progesteron Mic (där har jag haft andra biverkningar, men inte så här). Är det vanligt? Glad Tur att jag har tagit ledigt den här veckan efter ÄP.

• Sunseed
    Zinfandel skrev 2012-03-02 12:48:48 följande:
    Hej alla, här kommer en snabb uppdatering utan att ha läst bakåt vad som hänt här... Tack alla för att ni har tänkt på mig! Jag opererades igår och mådde väldigt dåligt efteråt så jag blev kvar men har nu precis kommit hem. Har ont såklart men är ganska okej annars. Det visade sig, precis som jag anade och även Dr D trodde, att båda äggledarna var igenkorkade och att jag även har endometrios... En sak till till "oförklarligt barnlöslistan"....!! Detta blir mer och mer sanslöst. Får se vilken behandling Dr D säter in nu, antagligen en vända med p-piller. Det är oerhört skönt att ha detta bakom sig nu! 

Kram till er, ska läsa nu vad som hänt här... Hjärta 
    Vad skönt att det är gjort nu och att du är hemma igen. När ska du prata med Dr D? 
  • Sunseed
    Lillstoran skrev 2012-03-02 20:09:54 följande:
    Vad är anledningen till att de inte långtidsodlar på personer över 39 år ? Läste här att de tar AMH, FSH för att kunna dosera rätt. Hade ju AMH 2,9 och FSH 2,1 (FSH ska tas om då det var ett år sedan, måste bara invänta cykeldag). Får skriva här o berätta vad jag får för dos, antagligen inte den högsta efter vad jag läst här. Hoppas på den korta metoden för att inte få biverkningar. Barnmorskan nämnde att en del som kört korta metoden inte upplevt något obehag alls.
    För min del är det väldigt få biverkningar på korta metoden, men desto värre på långa (så jag fick avbryta). Det jag tycker är värst i biverkningar är faktiskt ruvningstiden. Jag reagerar kraftigt psykiskt på Progesteron och blir riktigt deppig och arg och får massor av vallningar. Det är tur att man vet att det är av medicinen, för så snart jag har slutat blir jag mig själv igen.
  • Sunseed
    Lillstoran skrev 2012-03-02 21:52:25 följande:
    På IVF S:t Görans hemsida läste jag om en person som hade fått sådana biverkningar att hon inte kunde fortsätta med den långa metoden. Men den korta funkade utan problem. En tjej på akupunkturen sa att man får färre ägg med den korta. Borde ju vara en fördel att få många, chansen borde ju öka. Å andra sidan finns det ju de som fått väldigt få som lyckats. Angående sprutor, kanske inte så trevligt. Det tycker väl ingen men jag tror allt jag ska fixa det i 10 dgr. Tänk då på de som har diabetes.
    Ja, jag fick också avbryta den långa metoden p g a kraftiga biverkningar. För att vara rakt på sak så var jag så nere att jag ville dö. Och det tyckte kliniken inte var så bra. Jag ringde nämligen försynt en dag på spraydag 5-6 och frågade om det var normalt att man ligger och gråter under köksbordet och vill dö. Och det tyckte inte dom. SkämsOch inte jag heller. För jag är inte sån som människa i vanliga fall.

Korta metoden var kanon för mig. Jag har ingen aning om resultat på ägg, för i båda fallen har vi haft (enligt kliniken) alldeles lagom med ägg med jättefin kvalitet. Det är inte bra att få för många heller (enligt dom) p g a risken för överstimulering mm. Det är ju just FINA ägg man vill ha, så kvantiteten är inte det allra viktigaste, även om man såklart känner så, att man vill ha så många som möjligt.

För min del tror jag mest att det handlar om just DET DÄR guldägget mer än att man ska vara en värphöna som klämmer ut så många som möjligt. För även om man får UT massor så är det ju inte säkert att så många är dugliga till odling?

Men det kanske är av ren självbevarelsedrift man tänker så, för att man vet att det är sällsynt att få många kanonägg i den här åldern. Glad 

• Sunseed

Och att ta sprutorna är en baggis. Det känns knappt. Man vänjer sig snabbt. Det är så tunna fina nålar och om man bara tar det lugnt och hittar en gnutta hud där det inte känns så mycket så slinker den in utan problem. De gånger det har gjort ont har jag tagit ut den igen och hittat ett nytt ställe, och då har det inte känts mycket alls.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?