Lillstoran skrev 2012-03-02 21:52:25 följande:
På IVF S:t Görans hemsida läste jag om en person som hade fått sådana biverkningar att hon inte kunde fortsätta med den långa metoden. Men den korta funkade utan problem. En tjej på akupunkturen sa att man får färre ägg med den korta. Borde ju vara en fördel att få många, chansen borde ju öka. Å andra sidan finns det ju de som fått väldigt få som lyckats. Angående sprutor, kanske inte så trevligt. Det tycker väl ingen men jag tror allt jag ska fixa det i 10 dgr. Tänk då på de som har diabetes.
Ja, jag fick också avbryta den långa metoden p g a kraftiga biverkningar. För att vara rakt på sak så var jag så nere att jag ville dö. Och det tyckte kliniken inte var så bra. Jag ringde nämligen försynt en dag på spraydag 5-6 och frågade om det var normalt att man ligger och gråter under köksbordet och vill dö. Och det tyckte inte dom.
Och inte jag heller. För jag är inte sån som människa i vanliga fall.
Korta metoden var kanon för mig. Jag har ingen aning om resultat på ägg, för i båda fallen har vi haft (enligt kliniken) alldeles lagom med ägg med jättefin kvalitet. Det är inte bra att få för många heller (enligt dom) p g a risken för överstimulering mm. Det är ju just FINA ägg man vill ha, så kvantiteten är inte det allra viktigaste, även om man såklart känner så, att man vill ha så många som möjligt.
För min del tror jag mest att det handlar om just DET DÄR guldägget mer än att man ska vara en värphöna som klämmer ut så många som möjligt. För även om man får UT massor så är det ju inte säkert att så många är dugliga till odling?
Men det kanske är av ren självbevarelsedrift man tänker så, för att man vet att det är sällsynt att få många kanonägg i den här åldern.