• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Imorgon 10.30 är det dags för ET. Jag är lite nervös om något av embryona har klarat långtidsodlingen. Åter igen, fasen vad vi får vänta hela tiden vi här i IVF-svängen. Alltid en massa frågetecken. Tur att det har varit lite vårsol idag att njuta av. Solig

Ha en fin lördag allihopa.

• Sunseed

En lite dum fråga till er som kan mycket mer än mig.
    Kan man be om Prednisolon när man är på ET? Hur tar man upp det hela liksom? Ni som har fått det, har ni blivit erbjudna det eller bett om det själva?

Jag funderar nämligen på att föra det på tal imorgon men behöver lite mer kött på benen. Den här tråden är så ofantligt lång att jag chansar på att vara lite jobbig och slänga frågan direkt, även om den säkert har varit på tal förut. 

• Sunseed
    Fjällsippan skrev 2012-03-03 16:43:42 följande:
    Visst kan du fråga om Pred vid ET. Jag minns inte om du har några autoimmuna sjukdomar; om så är fallet kan du hänvisa till det när du frågar. Om inte så tycker jag att du ska fråga rakt på sak; att du hört att chanserna kan öka med tilläggsbehandling som kortison - och om du i så fall kan få det? Ps. jag har fått för mig att Staffan är mer positiv till Pred än Urban - men ingen av dem är omöjliga . Stort lycka till imorgon!
    Tack. Jag tror och hoppas att det är Staffan imorgon igen. Skrattande
  • Sunseed
    Fjällsippan skrev 2012-03-03 16:43:42 följande:
    Visst kan du fråga om Pred vid ET. Jag minns inte om du har några autoimmuna sjukdomar; om så är fallet kan du hänvisa till det när du frågar. Om inte så tycker jag att du ska fråga rakt på sak; att du hört att chanserna kan öka med tilläggsbehandling som kortison - och om du i så fall kan få det? Ps. jag har fått för mig att Staffan är mer positiv till Pred än Urban - men ingen av dem är omöjliga . Stort lycka till imorgon!
    Vad räknas till autoimmuna sjukdomar i läkarnas värld, förutom t ex MS och IBS(?)
  • Sunseed
    Sunseed skrev 2012-03-03 17:44:39 följande:
    Vad räknas till autoimmuna sjukdomar i läkarnas värld, förutom t ex MS och IBS(?)
    Jag googlade lite. Och jag har gjort väldigt många tester och även legat inlagd för jättemånga olika prover då jag hade diffusa smärtor i många år. Alla prover var bra, men jag vet ju inte idag vad vi testade mer än en himla massa reumatiska sjukdomar, sköldkörtel och lite annat.
  • Sunseed

Nu är jag hemma igen. Jag ställde frågan om Prednisolon men S ville inte skriva ut det. Han känner inte att han har några som helst belägg eller bevis för att det ska hjälpa mig då jag inte har fått missfall. Jag tar det som det är den här gången så får vi se hur jag går vidare framöver.

En tiopoängare tillbaka, en till frysen och de andra tre odlas vidare till imorgon (dag 6) för att se om någon av dom kan frysas. Kanonresultat trots bara fem ägg utplockade. Så jag är jätteglad.

Nu ska jag ha vetekudde på fötterna och bara vila och njuta innan det är dags för jobbet imorgon. Jag har varit hemma i en vecka. Glad 

• Sunseed
    Vi 4 skrev 2012-03-04 09:21:55 följande:
    Själv ältar jag att hela familjen är däckade av någon ifluensa, varken jag eller maken brukar bli sjuka i vanliga fall, men nu är det bedrövligt. Maken har över 39 grader feber (jag får aldrig feber, men har 38 nu). Nu undrar jag om detta kommer påverka spermierna och kanske äggen. Visst är det väl så att om mannen haft hög feber så kan spermierna påverkas i 3 månader?  Blä, om exakt två månader hade jag ju tänkt vi skulle dra igång ivf nr 2.
    Vi var sjuka i december i flera veckor och fick ändå helt okej resultat. Hans spermier var lite sämre den här gången, men efter att dom hade gjort urvalet låg värdet på snabbhet jättehögt. Och även om jag inte fick ut mer än fem ägg (vilket berodde på att blåsorna låg för djupt så att dom inte ville misshandla mig mer efter mitt blodtrycksfall) så har äggen klarat resan bra. Hjärta

Jag skulle ha ringt kliniken och bollat min oro. Det är ju bra om det känns lugnt i maggropen inför behandlingarna eftersom det är nog så stressande som det är.
  • Sunseed
    Tuvalina skrev 2012-03-04 09:11:01 följande:
    Om jag nu får reda på vad jag ska ta för medicin till veckan, vad skulle ni råda mig göra vid sidan av för att förbättra äggkvaliteten? Bör jag prova bidrottningsgele, rosenrot?

Kram från oroad Anne
    Hoppas att oron släpper. Jag förstår att det maler många tankar. Jag kan inte svara på det där med tillskott, för jag har gjort både och utan någon större skillnad vad gäller äggen i alla fall. Det finns så många mer kunniga än mig i den frågan så du får säkert bra svar. Jag tror också att det är väldigt individuellt. Jag tycker att det svåraste är att veta hur mycket och hur ofta och vad som kan blandas eller inte så att det inte blir fel åt andra hållet.

Det jag känner att jag mår riktigt bra av den här gången är D-vitaminerna, så det tipset tackar jag Zinfandel för. Jag är mycket lättare i sinnet och piggare den här omgången.
  • Sunseed

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket våren 2012
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) -72, Halland, 3 IVF:er.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 Falun i maj.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, planerad IVF-start på CFC i början på mars.
    Hemulen, 38 år, 4 inseminationer, 2 IVFer, 2 FET. IVF 1 pos, MA v10.
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus.....
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- väntar på FET
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 7 ICSI, Kanske April
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista syskonförsöket i vår, CFC.
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, neg. 
    Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland, 1 IVF försökmens RD 14.

***SÄNGHALMSLIGAN***

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon.

***ÄP/ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Victoria71, Göteborg, Nordic IVF-centrum, IVF-försök nr 2, korta metoden menopur, testdag 7/2.
    Finafina 43 år, IVF 3, korta metoden, Gonal f 375, på CFC TD 9/2
    Sunseed 41 år, IVF 2, korta metoden. ET med blastocyst (femte insättningen) 4/3. TD 17/3.

***GRAVIDA***
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, 27/11 TD 6/12 
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-201 

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?