• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Men ska man verkligen ta folsyra mellan behandlingarna? Jag har för mig att just extra tillskott av folsyra mer än under graviditet ger en ökad risk för cancer? Jag kan ha helt fel dock. På min klinik får man alltid folacin utskrivet och man startar med dem på dag ett i behandlingscykeln.

Grattis Boe till lyckat VUL! Ett helskotta med illamående, trodde inte jag skulle överleva de första tre månaderna. Hoppas det går över snart!

• kattenizze

Maryhe: Gud vad ljuvligt det låter, jag vill också bo i Italien, i alla fall ibland! Speciellt när jag hör vilken bra och proffsig behandling ni får....!
    Mamman: Jamen ärligt talat, jag skulle aldrig drömma om att klaga inför en av mina bästa vänner som är ofrivilligt barnlös och som aldrig någonsin kan få egna barn. Det vore oförskämt och nåt som vi pratat om mycket. Det är samma sak här, jag skulle inte vräka ur mig en massa om min graviditet, det vore också oförskämt och respektlöst mot er som inget hellre önskar än att vara i min situation med två sprattlande liv i magen. Zinis sammanfattade det bra med ordet fingertoppskänsla, tror jag.
    Öht är det svårt när man lyckats få barn bland de bekanta som är ofrivlligt barnlösa, tycker jag. Jag menar, jag räknar mig ju fortfarande som ofrivilligt barnlös fast jag inte är det ju. Himla knepigt faktiskt. Jag vill ju inte sticka mina tre ungar i ansiktet på andra som kämpar och riskera att bli en sån där "det är bara att slaaaaaappna av, dåååååå händer det" - människa! (vilket jag faktiskt fick höra igår av en av fröknarna på dagis när jag berättade om att mina tvillingar är provrör, jag trodde ALLA hade fattat att den myten är så fel den kan bli men nej, den lever och frodas. Eller favoriten, jag vet en som först adopterade och SEN fick ett biobarn för att dom minsann hade slaaaaappnat av...O yeah right liksom).

• kattenizze

För det gör ni väl, slaaaaappnar av? Strunta i behandlingarna ni och tänk positivt, så kommer det sääääääkert att gå. (Är fortfarande sur efter igår märker jag!).

• kattenizze

Enya: Ja, 3:an är mkt bättre! Otippat måste jag säga. Mycket mer inkännande, och mycket mer informativt!

• kattenizze

Enya: Dessutom så om man inte testar propprisken heller vet man ju inte om man har förhöjd risk även under behandling och graviditet! Det skrämmer mig jättemycket, eftersom jag vet hur farligt blodproppar är. Men inte f-n testas det inte, borde vara obligatoriskt för alla gravida anser jag. Det enda dom frågar är ju om man har någon släktning som fått propp....Men det är knappast någon garanti. Nä fy jag har verkligen fått upp ögonen för hur usel svensk sjukvård är, kanske får jobba nånannanstans i framtiden.

• kattenizze

Maryhe: Jag misstänkter att man skiter i att kolla propprisken eftersom då flera skulle behövas medicineras med t ex Heparin. Och det kostar ju! Jag vet faktiskt flera fall där kvinnor ligger inlagda efter att ha fått proppar i samabnd med graviditet,  snacka om livet som insats. Det hade ju lätt kunnat undvikas med rätt medicinering och uppföljning och ffa testning INNAN som du säger.
    Kalimero: Kan bara beklaga, jag förstår att det känns supertungt. Vad ska man säga, ÄD när det knappt finns simmare? Skakar bara på huvudet. Ungefär som att be en cancerpatient att käka timjan eller nåt för att det kanske kan bota tumören.

• kattenizze

34:an: Jag tror att det också är del av barnlösheten, man får inte de barnen man önskar. Såklart är det inte samma sak att vilja ha 3 barn när många inte ens kan få ett enda barn, men det är ändå en sorg. Och något man måste tillåta sig att sörja. Hoppas ni orkar samla ihop er till ett full försök!

• kattenizze

Anne: Kanske dags att byta klinik efter ett sådant uselt bemötande?Jag håller med de andra, hoppas en bra gyn kan hjälpa dig. Får man fråga varför du bara har en äggstock? Jag kan tyvärr heller inget om cystor då jag aldrig haft det själv.Lycka till iaf!

• kattenizze

Boombaby: wow! 14 ägg! Och jag håller helt med, brittiska antikrundan är helt suveränt! (Katte  - som upptäckt TV:n efter ca en månads heltidgssjukskrivning...samt dag-tv också...)
    Syskon: Beklagar. Jag vet hur det känns! Men bästa är ju att bli av med det och sen kunna starta på ny kula igen.
    Enya??

• kattenizze

Enya: Puh jag hann bli lite orolig där. Vilken känsla va? Ska bli så kul att följa er tills ni får er lilla bebis!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?