• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Myran: Du skämtar? på min klinik går det loss på dryga 60 000 och man får inte ha fyllt 39 tror jag det är. Lycka till nu förresten!
    Då håller jag med Zinis; mindre rosa fluff och värmeljus och mer vetenskap och billigare!

• kattenizze

Mamma Gås: Ge inte upp! Vi tinade två embryon och den ena tappade två celler av fyra. Den andra hade fyra kvar. Och båda fäste, men det ena blödde ut tidigt och det andra blev vår son. Det kan mkt väl ha varit så att det som tappat celler blev vår son, man vet inte helt enkelt och trots allt är livmodern den bästa platsen för embryona. Jag tycker det låter bra att de ser hur de utvecklas tills imorgon, håller tummarna! Det kan mkt väl vara era guldägg som för oss.
    Zinis: Som vanligt intressant att läsa vad du skriver, jag fick ju trombyl för första gången vid detta försök och jag tror att jag har reumafaktor eftersom det finns i släkten och jag har ont i småleder. Det är något jag ska ta tag i efter graviditeten men jag har RA på båda mina föräldrars sidor och en syster som har det. Så risken är stor. Och om det var trombylen som gjorde att jag nu kommit till dryga 30 veckor nu med två i kaggen vet man ju inte. Jag slutade iofs med trombylen i v 18 eftersom jag fick så fruktansvärd huvudvärk men fram till dess hjälpte den nog. Jag tror definitivt att immunologiska faktorer spelar stor roll!

• kattenizze

Kalimero: Jag hade iaf tagit proggisar, de kan ju inte skada vad jag förstått, samt att denna produktion minskar när man blir äldre, så det hade jag tagit ialla fall. Jag hade nog tagit trombyl också det är så milda grejer. Jäkligt jobbigt att vara sin egen doktor...!

• kattenizze

Zin: Men visst kan man ta trombyl om man har diabetes, åtminstone typ 2? Det vet jag flera som gör eftersom hjärt/kärlsjukdom ofta är inblandad vid typ 2-diabetes. Förklara gärna.

• kattenizze

Zin: Ja, precis, de flesta refvärden är ju på friska män i 20-årsåldern...!
    Skytten: Det är inte helt ovanligt att en graviditet utlöser t ex reumatism. Så du är säkert nåt på spåren där. Öht tycker jag man får väääldigt lite info om vad en graviditet faktiskt kan leda till. Som vanligt vill säga, kvinnor är sannerligen en diskriminerad grupp inom vården.

• kattenizze

Skrutt Mamma Gås. Vilken otur! Kan bara beklaga.

• kattenizze

Viktoria: Hur kommer det sig att ni bytte till menopur denna gång?

• kattenizze

Zinis: Jo det är ett himla aber att det är så få långtidsstudier inom medicin generellt, himla dumt. Jag har också tänkt mycket på det, undrar vilka biverkningar det kan finnas på lång sikt med detta? Det jag har hört är att det verkar som IVF:are kommer snabbare än normalt i klimakteriet, hm....Låter inget bra det...Jag lovar, hade det varit män som satte i sig alla dessa hormoner så hade det nog funnit bättre resurser till forskning.

Viktoria. Då fattar jag att din läkare ville byta, eftersom 5 ägg är kanske i minsta laget även om det också är helt ok. Men det är ju inte fel att testa menopur, det är väl ett mer naturligt preparat om jag förstått det hela rätt, och framställs inte syntetiskt som gonalen. Jag har alltid haft Gonal så jag vet inte riktigt om skillnaderna, men många verkar få bra resultat på menopur. Sen tycker jag precis som Zinfandel, att här får alla hänga oavsett hur många behandlingar man gjort. Sen råkar väl vissa av oss (inklusive mig själv) vara en aaaaningen besatta av medicinsk kunskap, men jag skyller faktiskt på mitt yrke! Jag menar, egentligen behöver jag inte bry mig mera eftersom jag inte ska göra flera IVF:er aldrig nånsin, men jag tycker det är så¨roligt att följa er alla, och det är så många smarta kvinnor härinne som bidrar med så mycket kunskap och insikter om livet i stort faktiskt. Sen har jag fått upp ögonen för hur USEL svensk vård har blivit, och det gör mig mycket ledsen stundtals.

Ego: Idag har jag gått in i v 31, det tar sig sakta med säkert! Men jag tror inte jag kommer så himla mycket längre eftersom jag har sådana komplikationer. Jag förhandlar just nu om igångsättning v 36 eftersom de är fullgångna då.(om de inte kommer tidigare).

• kattenizze

Enya: Ja det är helt sanslöst att man stänger kliniker i Sverige....!
    Victoria: Jag hade blivit arg för att en barnmorska ska lägga sig in ens privatliv. Säger som Zinis: Glöm det!

• kattenizze

Fjällis: Jag förstår att ni inte orkar mera, och om det inte tar sig nu vilket jag håller alla mina tummar för att det gör, hur känns det att lägga ned försöken? Om jag får fråga en sån personlig fråga!
    Imorgon ska jag till min läkare som vanligt och jag ska förhandla vidare om en igångsättning om några veckor. Om de inte kommit tidigare förstås. Jag är dock så oändligt glad och tacksam över att ha kommit såhär långt!! Kan bara inte fatta att jag snart har TRE ivf-barn. Helt galet ju. Hoppas alla får uppleva detta, hoppas så att plussen börjar trilla in nu i vår tråd.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?