IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Turild: du har väl fest idag? Ja, den fäster ju idag..?!
Nä, varken fest eller fäst idag, men fäst har nog redan vart, jag fick en 6-dagars ju. Hoppas den sitter riktigt fast.
När vi gjorde utredningen så hade jag TSH värde lite över 3, kanske 3,5, minns inte riktigt. Min husläkare sa att det var helt okej för allmänt välbefinnande, men min fertilitetsläkare sa att den måste justeras. Behandlingen med Levaxin började ca 2 månader innan min första IVF och då låg mitt TSH värde på 1,8, vilket var mycket bra. Innan förra FET kollade jag sköldkörtel igen och då låg TSH på 1,4 vilket ultimat värde sa min läkare. Än så länge har det inte hjälpt mig, men jag hoppas.
Jag håller med att det är jätte viktigt att kolla upp både TSH och även T4 (eller var det T3?) för dem samverkar, när den ena är för lågt (T4 eller T3 i mitt fall) så jobbar den andra (TSH i mitt fall) hårdare för att kompensera, vilket orsakar problem med fertiliteten. Det finns säker andra varianter på obalans, men bäst är det att kolla upp.
Sen är det ockå att dålig blodcirkulation kan orsaka MF och vissa får medicin mot det (bla en släkting till min man), fast jag vet inte hur man får reda på det. Någon annan som vet?