• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Håller med dig Inanna, jag har svåra känslomässiga problem att tänka mig den lösningen men vem vet, vi kanske blir så illa tvungna... Jag ser verkligen inga moraliska eller etiska fel i ÄD, det ligger helt hos mig själv. Än tänker vi oss alltså inte den möjligheten!

• Zinfandel

Tror att 42 gäller alla så för oss är den möjligheten körd eftersom handläggningstiden numer är 2-4 år.

• Zinfandel

Min fyller snart 42. Så här står det i alla fall på Adoptionscentrums hemsida...

Vad innebär 42-årsgränsen som alla pratar om här?

Svar
    All fler kommuner i Sverige lämnar idag inte medgivande för adoption om någon är över 42 år när man ansöker om medgivandet.

• Zinfandel

Å socialstyrelsen:

Socialstyrelsen rekommenderar att man inte ska vara äldre än 42 vid ansökan om medgivande. Enbart ålder kan vara en faktor som gör att man inte får medgivande. 

• Zinfandel

Men å andra sidan.... Enligt MIA (Myndigheten för Internationella Adoptionsfrågor):

Det finns ingen övre åldersgräns angiven i lagen. Det är dock av betydelse för barnet att åldersskillnaden mellan föräldrar och barn inte blir för stor. En riktpunkt är att de som vill adoptera inte ska vara äldre än 42 år då de ansöker om medgivande men varje ansökan ska bedömas utifrån samtliga omständigheter i just det fallet.  

• Zinfandel
    Inanna Li skrev 2011-01-09 18:56:32 följande:
    42 vid själva ansökningen! Då kan man ju tolka det som att man har tid på sig efter det! Och det verkar ju som om båda inte får vara äldre än 42 enligt texten. Men om det inte finns en övre åldergräns enligt lagen så är ju alla kommunala gränser bara rekommendationer.
    Exakt!

Det blir inte aktuellt för oss heller. Vi kämpar med IVF til the bitter end......
  • Zinfandel

Min man har aldrig behövt godkänna något förutom allra första gången, nog slog det mig vid andra försöket att de vet ju inte ens om vi är tillsammans längre.... Flört

• Zinfandel
    turlid70 skrev 2011-01-11 18:00:36 följande:
    Barnmorska skackade mycket om att det inte håller juridiskt, bla bla bla bla. Undrar om dem har varit med någonsin att pappan vägrar godkänna faderskapet. Låter tveksamt om man har kommit så lång, men man vet ju aldrig.
    Intressant tanke... Ja, det borde ju ha hänt nångång! 
  • Zinfandel

Den boken är underbar, du kommer att sträckläsa den! Jag läste den under min förra ruvning ;)

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?