• Mia69

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Underverket06: Stort grattis till ett jättefint resultat. Du har ju fått mycket bra odds!! Jag håller tummarna. Lycka till! (Till mig har de sagt knappt 10% per återföring med ett embryo, lite högre med 2.)

Väntar nu på sprutstart runt 10-11 maj. Skall spruta med Puregon 175 IE fast min läkare tycker att det är lite högt (men hennes kollega var lite modigare så jag fick som jag ville). Tydligen finns en ny typ av äggmognadsspruta som man kan använda vid risk för överstimulering. Den kan bara användas vid totalfrysning (går inte att göra ET om man tagit den)  men då bromsar den in överstimuleringen. Min klinik har aldrig använt den tidigare men andra kliniker har sagt att äggkvaliten blir densamma men man får ingen överstimulering. Jag hoppas att jag slipper använda den men den känns bra som backup-plan. Det här blir min allra sista IVF så jag tar hellre risken med en totalfrys än får ett dåligt resultat.

Inanna: Vet du när du börjar din nästa ICSI? Har ni bestämt vilka doser/preparat?

• Mia69
    underverket 06 skrev 2011-04-15 10:01:02 följande

Mia69: Tycker ocksp 10% låter väldigt lite. Vad baserar de det på?

Jag fick faktiskt dessa odds redan förra året när jag precis fyllt 41 år. Då sa man 10% per återföring med ett embryo, något högre med 2. Nu när jag fyllt 42 har jag oddsen knappt 10% (kanske 10% eftersom jag blivit gravid spontant sista året). Detta ställdes mot 5 % chans vid hemmaförsök förra året och jag blev ju avrådd IVF förra året efter mitt missfall eftersom det var ungefär samma chanser hemma och IVF är ett medicinskt ingrepp.
    Jag tror själv att jag har bättre odds än detta. Jag har ju blivit gravid spontant var 4/5 månad, det innebär väl förmodligen 20-30% chans på hemmafronten och det borde jag ha vid IVF också. Men procenten kanske menas chans till barn och inte till graviditet för jag har säkert över 50% risk för missfall så då sjunker ju procentsatsen en del (i mitt fall). Läkaren har i alla fall sagt att i stort sett alla som blir så överstimulerade som jag blir gravida och hon tycker ju inte att jag skall göra en till IVF utan att jag har en god chans till att lyckas med FET med mina 8 infrysta embryon. Så vad skall man tro om statistik, procentsatser egentligen?!

Inanna: Jag tror verkligen att du har möjlighet till ett bättre resultat vid nästa IVF/ISCI. Dels kan det variera verkar det som (hoppas det inte stämmer på mig...) och dessutom får du säkert en högre dos. Jag kan inte tänka mig att det har ändrat sig så mycket på bara ett år så försök tänka lite positivt. Tror det är viktigt att känna att man har gjort det man kunde (resonerar på samma sätt och därför gör jag en till IVF nu trots att detta ifrågasätts).

Jag har funderat en hel del på om jag skall sätta in 1 eller 2 embryon (mina frysta embryon är styckfrysta). Kanske är det en bra livförsäkring (för ett ev framtida barn och mig själv) att betala 30000 extra och sätta in alla separat. Kom på en idé idag, om jag funderar på att sätta in 2 kan man inte istället göra hemmaförsök + sätta in 1 embryo samma månad så ökar man chansen. Tror ni man får det?
  • Mia69
    Inanna Li skrev 2011-04-15 13:43:22 följande:
    Tyvärr är min läkare inte alls så positiv till våra chanser att lyckas det här året. Det är ju bara 5 månader tills jag fyller 43 och då är det i princip för sent pga äggkvalitén. Innan andra försöket när jag sa att jag ville fortsätta med ett försök till suckade hon bara och sa ja, ja du har ju i alla fall större chans än dina medsystrar som är lika gamla. Men det är våra pengar och vi vill satsa två gånger till innan vi ger upp. Och blir vi nekade går vi nån annanstans. Så det är inte så lätt att tänka positivt även om jag försöker.
    Inanna: Förstår att det är svårt att vara positiv. Är inte speciellt optimistiskt lagd när det kommer till mig själv. Men din läkare har ju faktiskt erkänt att du har en högre chans än en genomsnitts-42,5-åring och läste ( via din presentation) på "chicago fertility" (bra sidor!) att i USA har de flesta kliniker 44 år som åldersgräns. Du har dessutom blivit gravid en gång.  Det måste ju finnas en chans kvar då!!! Sedan är det säkert bra att tänka att ÄD finns för att om möjligt lätta lite på den psykologiska pressen.

Fick en snabb-bantning vid min IVF (mådde ju illa i en vecka) och gick ned 1,5 kg av mina 3 kg viktuppgång sista året. Blev lite peppad av detta och har bestämt mig för att vara i perfekt form vid nästa IVF. Går nu varje dag 1 timmas promenad (raskt tempo). Fungerar jättebra för både kroppen (gått ned 0,5 kg till så nu är det bara 1 kg kvar till matchvikt) och ffa humöret och det är INTE speciellt jobbigt utan bara skönt.
    Trevlig helg till er alla!!!Solig
  • Mia69
    Inanna Li skrev 2011-04-15 18:30:15 följande:
    Tack! Underbart att få stöd i ett svårt livsskede! Det är lite delade meningar vilken metod som funkar bäst för äldre. En del säger korta och en del långa. Min klinik förespråkar den korta om man har regelbunden menscykel med ÄL varje månad.
    Inanna: Vi går ju på samma klinik och jag skulle börjat långa metoden förra våren om det blivit något. Detta pga att man då skulle kunna få ut fler ägg vid min "höga" ålder...
    Busskur-historien var ju precis vad du behövde! KUL!!! Du är fertil, det har bara inte lyckats ännu...Hjärta

Trevlig helg och ut och promenera. Jag går exakt samma sträcka varje gång så det är bara att sätta på sig joggingskorna och bestämma sig för att det MÅSTE ske varje dag (i ur och skur). Sedan får man ju D-vitamin på köpet och slipper tänka på det...Det är som ett kinderägg, 3 önskningar i ett; sol, viktnedgång och bättre humör.Solig
  • Mia69

Stort grattis till Plus, kattenizze!!!
    Snösport: lycka till hos gyn imorgon. Härligt med skidåkning!!!

Inanna: Du vet faktiskt inte om du gått från good responder till dålig responder förrän du gjort en IVF till. Det finns ju flera exempel här i tråden på att man kan få olika skörd vid olika IVF-omgångar. Att du hade många antrala folliklar före förra IVF talar för att du fortsatt har en god äggreserv! Att din mamma kom in i klimakteriet sent talar också för att det finns många ägg kvar. Det är dessutom inte sannolikt att AMH har rasat på 10 månader. Allt detta talar för att det kan bli en bra skörd vid nästa IVF så försök tänka på det som talar för dig istället.
    Åldern kommer ju vi ju båda inte ifrån. Den finns där som ett stort orosmoln givetvis, men alla har inte samma förutsättningar. En del får barn efter 45 och hos en del är äggen av dålig kvalitet redan före 40. Det kan ju inte vara så att så fort en kvinna fyller 42 blir alla ägg dåliga. Siffror är siffror och det mesta talar för att du tillhör den grupp av kvinnor som kan ha en möjlighet att få ett bra ägg efter 42 år. Sedan handlar det säkert även om lite tur och slump (tyvärr). I vår ålder tror jag man måste prova minst 10 embryon för att rent statistiskt ha en rimlig chans. Att säga till en 42 åring som genomgått några återföringar "att detta är meningslöst" är som att säga till en 32 åring att detta kommer inte att gå efter 1 IVF. Att ge "statistiken" en chans i vår ålder är tyvärr DYRT och jobbigt.
    Din läkare kommer sannolikt inte vara speciellt positiv. Vi har ju inte höga odds men man måste ju bestämma själv om runt 10% per återföring (om dessa odds nu stämmer) är något man vill satsa sina pengar på. En TRISS-lott med 10% chans till storvinst skulle jag köpa och tycka att jag hade en ganska stor chans...(vi köper ju dessutom flera sådana lotter).

• Mia69

Försökt läsa i kapp efter långt, härligt och mycket soligt påsklov (helt utan tillgång till dator, hm ganska skönt faktiskt).

Spears: stort grattis till mycket lovande resultat! Hoppas det blir flera fina blastisar på lördag!!!
    Underverket: Håller tummarna för dig! Undrar också när du har testdag?
    Chichisita: Tänker på dig och hoppas att det går bra!!!

Själv väntar jag ägglossning efter IVF. Skulle haft ägglossning igår men stickan är helt vit bredvid kontrollstrecket så det lär nog dröja några dagar (veckor?)  till. Brukar det bli fördröjt direkt efter IVF? Känns lite som vaccum när man bara går och väntar och inget händer...

Inanna: Lycka till på ditt läkaråterbesök i veckan. Hoppas att du mår bra.

• Mia69

Tack för info snösport!

Inanna: Hoppas att det är ägglossning på G. Tror att det blir skönt för dig att få läkarbesöket avklarat imorgon. Kan inte tänka mig att de inte låter dig göra nytt IVf försök. Kanske vore det bra med nytt AMH trots allt (för att förmodligen bli av med helt onödig stress samt få till bra dosering på nästa IVF).
    Är på CD 18 och brukar ha ägglossning CD 16-17, men det verkar som sagt dröja eller utebli och det är väl IVF-obalans. Man är ju lite otålig och vill komma igång...
    Frågade förresten ssk på kliniken varför jag fick Puregon och inte Gonal-F och det var bara slumpen vilket av dessa 2 man fick (man vill gynna bägge läkemedelsföretagen lika).
    Hoppas du mår lite bättre nu om ägglossningen kommer och kroppen blir mer i balans!

• Mia69

Vad skönt att ditt läkarbesök gick så bra!!!Glad Det är klart att du inte skall ge upp redan! Försök nu att komma upp ur ditt svarta hål och tänk lite positivt. Nu är det dags att förbereda kroppen på en ny IVF-omgång...
    Jag har också hämtat ut Lutinus även om jag aldrig provat Progesteron. Apoteken verkar inte ha mer än max en förpackning på lager så ring in och be dem ta in Lutinus innan du går till apoteket så slipper du springa till apoteket flera gånger.
    Ingen ägglossning i sikte än för mig... så det är minst 14 dagar kvar till min sprutstart.

• Mia69

Meddelandet ovan var till dig Inanna, såklart. Solig

• Mia69
    Mamma gås skrev 2011-04-28 19:34:08 följande:

Hmm, tanken slog mig nu när vi pratar om att de bästa äggen värps i unga år.. Jag har en kompis som inte har haft ägglossning någon gång, hon är nu 33 å har fått ner värdena till det normala å väntar på mens. Men min tanke är då; eftersom hon inte haft ägglossning, har hon kvar de "bra" äggen?

Tror inte att hon har kvar bättre ägg än andra 33-åringar som ovulerat under livet.

("En flicka har som mest ägganlag när hon är i fosterstadiet, ungefär i graviditetsvecka 20. Då har fostret sju miljoner ägganlag. Vid födelsen har antalet sjunkit till en miljon och i puberteten är antalet nere i 500000. Bara cirka 600 ägganlag mognar till befruktningsdugliga ägg. Resten tillbakabildas gradvis och i 50-årsåldern finns det få ägganlag kvar. Det är därför som möjligheterna att bli gravid minskar med stigande ålder.")
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?