• Fruttan2

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Sådär, nu har jag läst ikapp en hel roman här ,-)

Snösport - vilken grej! Grattis!

För min del är det kört. Jag skulle ju testa igen i går hade jag tänkt tidigare i veckan, men i torsdags och fredags så gick svullnaden i magen ner. Kroppen började kännas "lättare" och som att den återgick till normalläge liksom. Så i går morse kände jag att jag inte ens ville slösa ett test. Idag kom mensen också. Ja ja. Jävla skit. Jag ligger lite lågt ett tag som det känns just nu. Jag känner mig alltid helt utmattad och ett par år äldre efter varje ruvningsperiod, speciellt efter ET. FET är lite lättare. Vi ska på återbesök på kliniken på torsdag och får se vad de säger.

Nu håller jag tummarna för er andra ruvare! Se till att det blir några fina plus! 

kram på er! 

• Fruttan2

Hej på er!

Oj, vad kul med flera plus! Grattis No Ka Oi! Mina tummar är hårt hållna för er andra som har TD snart!!! 

Jag har kommit över minuset och är redo att ta nya tag efter sommaren. Idag har jag och maken varit på kliniken och pratat om fortsättningen. Vi har ju två i frysen och planen är nu att sätta tillbaka båda samtidigt (om de klarar sig förstås), förmodligen blir det aug/sept. På doktorns förslag kommer de att göra assisted hatching (kan det heta så?) på dem också. Hon sa att det egentligen inte finns några säkra belägg för att det hjälper, men att det i alla fall finns säkra bevis för att det inte skadar. Någon annan av er som fått detta gjort? FET kommer också att göras med Gonal-F och Ovitrelle, tidigare har vi bara testat med ÄL-test hemma. 

Behövs det fler IVF provar vi korta metoden, vilket vi aldrig gjort tidigare. Det var på vårt förslag och hon höll med om att det kan passa bra.

Jag mår bäst när det finns en plan, så jag känner mig nöjd med dagens besök och det bemötande vi fick.

• Fruttan2

Tack Zinfandel! Ok, inte helt riskfritt alltså... hm. Jag tyckte nog hon framställde det som att det var riskfritt. Jag måste nog läsa på lite. 

Vad fantastiskt det är att man kan dela information så lätt. Här finns ju en kunskapsbank som ingen läkare (eller ens alla läkare tillsammans) kan slå. Och så tänker jag på hur mycket mer ensamt det måste ha varit att gå igenom detta för bara 10 år sedan.

• Fruttan2

Fjällsippan, Lenafena, Zinfandel, ja tråkiga nyheter ni kommer med. Jag var ju ingen glädjespridare själv heller Jag tycker att det låter som att ni alla har väldigt sunda inställningar och det verkar som att ni känner er starka trots allt. Nu väntar en härlig sommar på oss med gott vin och massor av sol förhoppningsvis. Jag fortsätter också hålla tummarna för att din magkänsla är fel Fjällsippan, en liten chans är ändå en liten chans! Kram på er!

• Fruttan2

Inanna - stor kram till dig! Så fruktansvärt tråkigt att läsa Detta borde inte någon behöva uppleva... så tungt.

Jag har inte orkat skriva på sistone, men är inne och läser mest varje dag Jag har känt mig lite trött på allt detta ett tag, men är fortfarande redo att ta nya tag efter sommaren. Eventuellt blir det hemmaförsök här också i sommar, tack vare tråden Jag vill ju inte vara en sämre kämpe och uppenbarligen kan ju mirakel ske när man minst anar det.

Stor kram till er alla fantastiska tjejer! 

• Fruttan2

Hej alla!

Är det någon som har tid och lust att ge mig kontaktuppgifter till "sudsvallsdoktorn"? Ludmila är det, om jag inte minns fel?

Jag hamnade i ett förtroligt samtal med en avlägset bekant under en middag och det var ingen rolig historia hon berättade. Hennes son är idag 7 år och föddes väldigt mycket för tidigt så det var på håret att han klarade sig. Allt har ju gått bra, så det är ju skönt. Utredningen efteråt visade att hon hade bakterier i underlivet, bakteriell vaginos sa de. Hon fick ingen seriös behandling, någon antibiotikakur här och där genom åren. Hon är också avrådd från att skaffa fler barn, så det har hon och hennes man inte ens funderat över. Något samliv har de heller inte pga att hon så gott som ständigt har en infektion. Vaginal bakterios har hon fått förklarat att det inte går att bota trots att hon har sökt hjälp av olika gynekologer och kvinnokliniker, främst för besvären hon har, men hon upplever att ingen har kunnat hjälpa henne eller tagit problemet på allvar.

Jag berättade att jag hört talas om en doktor i Sundvall som är duktig på detta och hon blev överlycklig och vill ta kontakt med henne så fort det går. 

Historien är ju bedrövlig, att känna att man inte blir tagen på allvar. Men det är ju ingen nyhet för flera här inne tyvärr. Varför ska det vara så svårt att få en seriös utredning och behandling av sina underlivsproblem? Är det inte bla det gynekologer är till för? 

För egen del har hemmaförsöken gått sådär under sommaren. ÄL kombinerades med hög feber både hos mig och maken så vi orkade inte mer än 1g BIM på fredag, men jag är nog i det närmaste 100% säker på att det inte blev något. Nu hoppas jag bara att min cykel kan kombineras med klinikens öppning efter semestern på bästa sätt. Risken är att det kommer diffa bara på någon dag för att hinna göra FET i nästa cykel och det känns ju retligt. 

stor kram alla där ute!

• Fruttan2

Tack snälla fjällsippan för hjälpen!

• Fruttan2

Hej på er!

Sista dagen på semestern för mig också, så im börjar vardagen igen. Känns rätt ok ändå. Det blev en rivstart inför FET när jag ringde kliniken i onsdags och fick komma in samma dag för att sedan börja spruta låg dos Gonal-F samma kväll. VUL igen i morgon måndag och förmodligen (om nu någon av våra två frysisar överlever) FET senare i veckan. Jag har aldrig gjort stimulerat FET förut och fick ett recept på pregnyl, det verkar dock slut överallt och går inte att få tag i.

Slemmis - det kommer gå jättebra på undersökningen ska du se! Även utan tanternas mediciner

Syskon - tack för info om diklofenak. Jag har fått det utskrivet att ta i nödfall av husläkaren. Jag frågade då hur det var med ev. graviditet, men det skulle absolut inte vara någon fara.  

• Fruttan2

Lenafena! Grattis, vilken lycka!

Snösport - wow! vilken grej. Önskar dig verkligen all lycka. Vad härligt det låter med en sån förälskelse!

Fjällsippan - lycka till i natt Håller tummarna!

Enya - hoppas du får börja med sprutorna och att allt ser bra ut i morgon!

VUL idag gick bra. Dock har det inte hänt så mycket, så jag får spruta på ett tag till och göra nytt VUL på fredag. Det blir väl FET i början på nästa vecka om allt går vägen. 

• Fruttan2

Rådfråga till expertpanelen Jag gör ju stimulerat FET nu och har nu ikväll tagit ovitrellesprutan. FET (om allt går bra) på onsdag. Jag har bara gjort osimulerade tidigare så jag är novis på detta. Nu till frågan. Låter det inte märkligt att jag efter FET skall ta två ovitrellesprutor till? En samma dag och sedan ytterligare en ett par dagar senare. Inga vagiatorier alltså, eller crinone. Vad säger ni kloka kvinnor om detta? Hört det förut eller? 

Jessica - ett sent grattis till dina två i magen! Hoppas verkligen att det går vägen!

Enya - härligt att du är på gång nu!

Turild - men fy vilken berg- och dalbana ni går igenom Jag hoppas innerligt att allt går bra. Hoppas också att ni har en skön helg på sjön!

kram till er alla!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?