• Fruttan2

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Mamma gås skrev 2011-08-13 23:39:03 följande:
    Fruttan - Jag har oxå funderat lite kring stimulerat å ostimulerat FET.. Jag har bara gjort färskförsök förut så detta kommer bli vårt första FET, så min fråga är varför gör vissa stimulerat å andra ostimulerat? Å som i ditt fall där du gjort båda.., vad kommer det sig? Hur gå det till vid stimulerat?
    Jag har bytt klinik, därav bytet från ostimulerat till stimulerat. På förra kliniken förespråkade de ostimulerat, vilket jag rent logiskt håller med om. På nya stället är det tvärtom, där förespråkar de stimulerat. Jag kan tycka att det resonemanget låter logiskt också ja ja, nu får vi prova båda. 

Jag har sprutat 75 ie Gonal-F i 10 dagar fr o m dag 7 och sen ovitrelle igår kväll. Sen ska det alltså sprutas ytterligare ovitrelle samma dag som FET och sen en till efter ett par dagar. Det är allt. 

När kör ni igång? 
  • Fruttan2
    Zinfandel skrev 2011-08-13 23:43:03 följande:
    Fruttan: jag brukar också få Ovitrelle efter, det ska hjälpa implantationsprocessen. Däremot har jag alltid också fått Prog som jag börjat med 2 dgr före FET fram till TD.

Vid stimulerat tar man Progynon eller annat östrogen från mens till FET, inga sprutor alltså Skrattande
    Det låter ju bra med ovitrellen, men undrar varför de inte ordinerat Prog...? Jag har ju kvar en del hemma från tidigare, både crinone och vagiatorier (glömt vad de heter). Vågar jag självmedicinera mig? Kan jag förstöra ngt?

• Fruttan2
    oceanney skrev 2011-08-14 11:47:42 följande:
    Det verkar vara extremt olika mellan kliniker och länder (min är i Frankrike). Har just fått körschemat för eventuell FET i september (syskonförsök efter IVF/ICSI förra året). Doktorn sa att de alltid gör stimulerat FET.

Enligt receptet ska jag börja med Puregon dag 7 (100 IU) och sedan Ovitrelle som bestäms efter UL.
    Men det låter ju väldigt likt det jag har kört nu. Fast jag har tagit 75 Gonal-F, är inte det samma som Puregon typ? Sa doktorn ngt om orsaken till att de alltid gör stimulerat?
  • Fruttan2
    Fjällsippan skrev 2011-08-14 18:57:43 följande:
    Intressant upplägg på stim FET! Låter jättebra, tycker jag. Gör dom VUL innan första Ovitrellen (är nyfiken, då jag kanske ska presentera det här upplägget för min läkare)?
    Ja, det blev två VUL. Ett på sprutdag 6 och ett på sprutdag 10. Jag har ganska långa cykler i mig själv så jag tror att de hade väntat sig att bara göra ett VUL och då kunna se när det var dags. 

Har du gjort stim.FET förut? Visst går du på CvL nu?  
  • Fruttan2
    Fjällsippan skrev 2011-08-14 19:01:03 följande:
    Du är inte nedreglerad, så egentligen behövs nog inte progesteron. Men jag skulle nog ta i alla fall,  åtminstone 1 vagiator/kväll.
    Jag har ju fått det vid ostimulerat FET i Falun, så jag gör nog som du säger. Måste bara kolla upp vad jag har i skåpen Det kanske är bra att hålla sig till en sort i alla fall. 
  • Fruttan2

Hej på er! 
    Fan (ursäkta) vilken känslomässig berg- och dalbana detta är! Och så blir jag irriterad på mig själv för att jag låter det påverka mig så mycket. grr. Först väntan på att lab ska ringa och berätta om embryona överlevt. Pulsen har nog legat på 130 hela morgonen trots intensiva avslappningsförsök. Och sen lycka när de säger att båda har överlevt, tjohoo! Sen väntan flera timmar då inte mycket vettigt blev gjort på jobbet kan jag säga... Sen äntligen dags. Då besked om att de tappat två celler var och inte såg jättefina ut... suck. Vi skulle inte hoppas för mycket (exakt hur hon uttryckte sig minns jag inte). Nu känner jag mig helt utmattad och ganska nedstämd. 

uppdaterar listan också!

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, 5e och troligen sista Syskonförsöket i Aug. Sparar en eskimå till sen.
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Maryhe 42 år, Pozzolo Formigaro Italien, IVF1 på Centro Promea Turin augusti.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 3 ET & 2:a FET i sept

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL 8/8, BIM 24/8 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***FET***
    pralinen.jessica, 38 är, 2 ET, sätter in 2 eskimåer 12/8 SU  
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm, 2 skruttembryon tillbaka 17/8

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***       
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1, CvL
    mamman0301,39, Blekinge, IVF2, Cura Malmö
    Enya70, 40 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10, CFC sprutstart 11/8

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Lenafena, 42, Åmål, hemmaförsök, BF 17 april 2012 

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun maj 2011. Hemmaförsök sommaren 2011
    Snösport 42år (-68sept) ny kärlek, hemmaförsök framöver

• Fruttan2
    Zinfandel skrev 2011-08-17 15:04:51 följande:
    Breaking news: Kronprinsessan är gravid SkrattandeGravid
    gud så skönt för dem! vilken press de måste haft. 
  • Fruttan2
    Skytten skrev 2011-08-17 12:17:46 följande:
    Jag igen.
    Hoppas att ni står ut med mig nu. Men jag behöver verkligen er de här dagarna.

Nu har det börjat strama och sticka lite långt nere i magen. Jag gissar att det ska vara så? Det är inte svullet men det känns att något händer.  Är det OKEJ???? När är det inte okej?

Jo Inanna det var skönt att det bara blev en prick. Men jag har tänkt lägga sprutorna som en glad gubbe ifall det blir blåmärken så blir det i alla fall snyggt. Som en tatuering.

Jag tycker att det låter helt OK! Så har det varit för mig de gånger jag sprutat. Det stramar, drar och sticker. Mot slutet av sprutperioden tycker jag att man känner sig lite svullen, men det beror säkert på hur många blåsor som mognat. Inte ok är nog om du blir illamående, känner dig väldigt svullen och går upp mycket i vikt. Jag har aldrig varit överstimulerad, så jag vet inte exakt vilka symptom som kan komma.
  • Fruttan2
    turlid70 skrev 2011-08-17 20:27:03 följande:
    Så tråkigt Fruttan att det gick så här, men vill ändå säga grattis och önskar dig lycka till. Hoppas att de cellerna som överlevt är friska och starka som säkert delar sig inne i sitt nya hem. Håller tummarna för dem hårt hårt. Du ska inte vara arg eller irriterad på dig själv, detta är ingen lätt väg att gå på för vem som helst av oss, extrem känslomässig belastning är det och inte konstigt att du känner dig utmattad, vem skulle inte varit det efter en sådan dag. Skickar många styrkekrammar till dig.
    Tack söta du. Nej, det är ingen lätt väg för någon som håller på med detta. Det jobbiga är ju att det inte tar slut vid ett eventuellt +, det vet ju du om någon. Jag hoppas verkligen att du får ett positivt besked på det andra också så att du kan få njuta fullt ut av din graviditet. Hoppas goda nyheter kommer snart! Jag håller tummarna!
  • Fruttan2
    callimero skrev 2011-08-17 20:45:54 följande:
    Fruttan, jag hoppas de tappade cellerna kommer igen nu på plats i dig!
    Tack snälla. Ha en riktigt bra resa och ta hand om dig. Jag älskar Grekland, så jag är lite avundsjuk
  • Fruttan2
    mbo skrev 2011-08-18 18:52:04 följande:
    Haha telefonen skrev röv ist för rmc
    *gapskrattar* Välkommen till tråden och tack för ett gott skratt! Här avslöjas ens dåliga humor

Välkommen även alla andra nya!
  • Fruttan2

här kommer ett livstecken från mig! Jag följer er alla och håller mina tummar allt jag kan här i bakgrunden varje dag även om jag inte skriver. Det är verkligen högtryck här inne och det är ju också fantastiska resultat som flera har fått också! härligt! 

För min del blir det inga fantastiska resultat denna gången i alla fall. Jag känner mig så ogravid som man kan göra och har kastat in handduken. Trist, men väntat med de dåliga chanser som vi fick på dessa frysisar. Vi tar nya tag så snart vi kan och kan i alla fall se fram emot att få testa korta metoden för första gången. Det ska bli en befrielse att slippa nedregleringen och jag hoppas verkligen att det funkar på mig.

Jag har bokat tid för akupunktur i morgon också. Jag tänkte försöka göra ngt åt mitt extremt dåliga immunförsvar. Tvärtemot dig Zinfandel (och kanske fler?). De senaste åren verkar mitt immunförsvar gått bananas. Så fort någon annan har en bacill så anfaller den mig och jag blir förkyld, ont i halsen osv. Jag tänker att akupunkturen kan vara positivt för fortsatta ivf-försök också. Hoppas.

stor kram till er alla fantastiska! 

• Fruttan2

Hoppas nu jag fick tag i senaste listan! Flyttar mig då vi får ta nya tag efter misslyckat FET. Vi ska till kliniken i morgon så då får vi se vad de säger. 

Stort grattis till alla ruvare, jag håller tummarna för att vi får många plus här i tråden snart!

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, nästa IVF blir på CFC, DK under hösten, ej bestämt när.
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL ?, BIM 22/9 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***FET*** 
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 5:e försök. Progynon from 21 aug

***SPRAYAR***
    Celin, 39 (i okt), Stockholm, spraystart 20/8 (IVF2 för syskon)
    Victoria71, 39, Göteborg, IVF1, IVF-centrum, sprutstart 25/8

***SPRUTAR***       
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 3 i Örebro spraystart 27/7, sprutstart 18/8
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, Syskonförsök 5 Sprutstart 20/8 korta metoden. (troligen sista försöket)
    mbo 28, RMC Linköping, IVF2, sprutstart 17/8
    Maryhe 42 år, Pozzolo Formigaro Italien, IVF1 på Centro Promea Turin sprutstart 22/8 

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Enya70, 40 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10, CFC ÄP 24/8, ET 26/8, 3 ägg tillbaka, TD 9/9
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1, CvL, sprutstart 15/8, korta metoden, ÄP 26/8, ET 28/8, TD 13/9
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9
    mamman0301 IVF2 Blekninge, Cura Malmö ÄP 24/8 ET 27/8, TD 15/9
    Mia, 42, Göteborg, FET med blastocyst 29/8, TD 12/9, Tjuvtestdag 7/9

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Lenafena, 42, Åmål, hemmaförsök, BF 17 april 2012

• Fruttan2

Enya - GRATTIS!!! Å, vilka goda nyheter att läsa. Tänk att det funkar ibland, man blir så glad! Vad spännande att se hur många som bor där inne sen

Jag håller tummarna för att det blir fler plus här inom kort, det är ju så många som är på gång nu!

Själv väntar jag på nästa mens så att vi kan få sätta igång igen. Under tiden har jag också börjat på akupunktur hos dr Ma (såg att några fler gått där i omgångar) och dricker örter Det ska bli intressant att se om det kan påverka positivt på ngt sätt. 

stor kram på er alla och trevlig helg! 

• Fruttan2

Men å vad roligt - flera plus!!! Grattis Boe! Jag hoppas på många fler inom kort

kram alla!

• Fruttan2

Det är ju fantastiskt roligt att gå in här och läsa ikapp på kvällarna Maryhe - supergrattis!!! Ja, det är svårt att inte bli imponerad av den behandling du fått och det får väl många av oss här att mer eller mindre allvarligt fundera över att emigrera

kram alla! 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?