• myran6801

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hönan skrev 2011-12-17 09:11:19 följande:
    hej Myran, vet verkligen att det är jobbigt när man får denna typ av besked och personligen fick jag det av embryologen som nämnde att vi skulle kanske börja fundera på äggdonation pga mina minimala chanser.

Vad har du för AMH-värde? Jag hade 0,79 i våras och den sjunker ju med tiden så nu vette katten vad man har.

Vill bara säga att det är skitjobbigt att få besked om något man inte vill ska vara sant. Jag försöker trösta mig med att den hårda sanningen man inte vill höra från dem ändå hjälper oss att få barn överhuvudtaget.
    Det tar ju tid att smälta och jag är i fasen att jag mår illa och har ångest över att inte få ett eget barn men jag vet att ångesten skulle vara ännu värre om jag insåg att jag inte skulle få något barn överhuvudtaget.

Sen tror jag att det är alltid värt att göra second opinion på allt- som sagt Enya är ju en förebild då hon också hade låg äggkvalitet så vi får ha Hopp!!!!!!

Vi försöker förbereda oss på att våra egna inte kommer att fungera och har börjat titta lite på embryoadoption, är det nån som vet nåt om detta?

Kraaaam Solig
    Hej! Mitt amh värde har sjunkit drastiskt på det senaste 1½ året, från 1,7 till o,25!!!! Dessutom har jag åldern emot mig. Men det som gör mig mest upprörd är inte vad hon sa utan hur hon sa det. Jag kände mig som jag fick ett slag på käften. Det är inte det man behöver utan stöd och peppning för att gå vidare mot nästa steg som kanske måste bli ÄD. Jag har ett samtal med Svend på CFC i slutet av nästa vecka så får vi väl se vad han säger. Enya är verkligen en förebild!!!! Men i mitt fall så är jag ju äldre och har som det verkar helt urkassa ägg.

Kram tbx vännen Glad
  • myran6801
    Mia69 skrev 2011-12-17 09:52:12 följande:
    Hej på er alla!

Var uppe kl 05.00 imorse och tog mitt CB veckoindikator: Gravid 3+ (> 3 veckor efter inplantation) !  Är i v5+2 så det stämmer perfekt.Solig  So far... So good... På måndag kan jag ringa kliniken men hur det blir med ultraljud nu under julledigheten har jag ingen aning om. Kanske blir väntan ännu längre till VUL och jag som avskyr ovisshet!
    Kram till er alla!Tomte
    Grattis!!!!!!!!!!Hjärta
  • myran6801

Maryhe, vilken underbar bild!!! Har du ngt på lager som motverkar dålig äggkvalitet???? Då skulle jag bli lycklig!!!! Kram vännen

• myran6801
    Maryhe skrev 2011-12-17 17:25:56 följande:
    nej, jag vet inte... man tror ju att inositol ska kunna förbättra kvaliteten och det pågår ju just nu en studie som ska bli klar i februari om det tillsammans med melatonin kan påverka amh. Men man vet ju inte vad man ska tro...
    Jag tror fortfarande på en bakteriekoll samt kanske prednisolon för dig. Ge inte upp myran utan prata med Svend till veckan och försök att inte grubbla för mycket på vad den där subban hävde ur sig (fast jag förstår att det är svårt).  Kram
    ha ha subban e rätta ordet!!!!!! Bakteriekoll blir det och lite prednisolon kanske skulle va bra oxå!!!
  • myran6801

Zin, du som är vår egen doktor kan du hjälpa mig att förstå nedan info. Jag var inte och läste på en amerikansk IVF-kliniks hemsida om hur de behandlar äldre kvinnor individuellt. Men jag förstår inte riktigt vilka mediciner och hur de menar behandlingen skall ske nedan Jag vet ju bara att jag första gången 2009 fick Gonal-F och efter det alla 4 ggr fått Menopur.

Customizing ovarian stimulation: As women get older, so do their ovaries. In the process, they respond differently to standard, “recipe” protocols of ovarian stimulation. What works in the younger woman does not necessarily work in an older woman or in a woman with diminished ovarian reserve. In such cases, protocols of stimulation need to be customized to meet individual needs. To the developing follicle and egg in such women, the biggest enemy is overexposure to LH-induced testosterone, which compromises egg development and increases the risk of egg aneuploidy. In such women, it is important to avoid protocols that either deliver too much LH (fertility drugs such as Repronex and Menopur have too much LH-like activity) or that cause the release of too much LH (“flare” protocols or the administration of Clomiphene and/or Letrozole). Ideally, in such women who undergo ovarian stimulation, LH concentrations should be kept low prior to and during the stimulation. My preference is to prescribe what we call agonist/antagonist conversion protocol (A/ACP) with or without estrogen priming. Having said this, it is important to note that even the ideal protocol cannot counter the inevitable increase in egg aneuploidy that occurs with advancing age. All it can do is avoid compromising the ovarian environment during ovarian stimulation and further prejudice egg quality.
  • myran6801

Maryhe, tack för att du förklarar!!!!

Gud vad ni är duktiga härinne på att förstå denna djungel!!!! Jag är så evigt tacksam för att ni finns!!!!

Vid vårt första IVF fick jag Gonal-F men då det bara blev ett ägg av 6 folliklar bytte den nya kliniken till Menopur vid nästa försök. De sa att Menopur oftast funkar bättre på äldre. Sen har jag inte vågat byta preparat så när CFC nu senast sa Gonal-F så bad jag att få Menopur istället.
    Men om man ska följa teorin ovan så borde jag kanske ta Gonal-F, eller vad säger ni tjejer???
    CFC har ordinerat Crash Metoden om vi skall göra en IVF till.

Har ju telefontid med CFC i slutet av veckan, får se vad det leder till.

• myran6801

Nu är jag säker på att det inte blir ngt Ivf i december för det går inte att få tag på en enda Gyn som kan göra vul. Dessutom har jag ju teltid med CFC i slutet av denna vecka för att diskutera om det överhuvudtaget blir några fler Ivf. Kram

• myran6801
    Maraki73 skrev 2011-12-20 13:15:01 följande:
    Tack så mycket !!! Jag är tillbaka från VUL och vi fick se en liten en på 7,8 mm med ett pickande hjärta Glad nu hoppas jag bara att den stannar där till augusti.

kramHjärta
    GRATTIS!!! Fantastiskt roligt!!!!! Hjärta
  • myran6801

Maryhe, vad tråkigt att det inte blev något denna gång. Men då får vi hoppas nästa färskförsök blir lyckosamt.
    Låter bra att boosta kroppen ordentligt över julen! Kram kram

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?