• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Sunseed: Aha, så du hade en såndär raggis....Dom är väldigt trevliga! Nu sist hade jag en welsh cob, och i framtiden blir det antingen en sån eller en raggis. Och en liten mountain åt barnen...Som jag kan ställa ut och köra, tänkte jag. Men just nu har jag inte tid för totto, så det blir om några år (om jag kan hålla mig, svårt när man hållt på med hästar i dryga 20 år...!)
    Zin: Nu vore det väl själva 17 om det inte tog sig!
    Skytten: Ge inte upp, det kan faktiskt bli ET imorgon iaf. Även om jag förstår hur jobbigt det måste kännas nu, det har hänt mig med, det är INTE kul.

• kattenizze

Linköping: Beklagar minus, men det är ändå jättepositivt faktiskt!

Angående två ägg eller inte, jag är så kluven i frågan! Från en som gått igenom en tvillinggrav, så nä, jag önskar ingen att uppleva en sån graviditet, Men samtidigt, jag önskar ALLA får uppleva det helt fantastiska i att få två underbara barn! Jag undrar om jag inte tycker att det ska reserveras för oss äldre, iaf över 35 år. I mitt eget län så har antalet tvillingfödslar i år ökat från ca 12 - 15 st till att i år beräknas det födas 33 st!! Det beror på att vår klinik här verkar vara generösa med flera ägg? För mig har det ju aldrig varit några problem direkt. Vad tycker ni i den här frågan? Ska det vara tillåtet med ännu flera ägg för oss äldre? Vad tycker du Enya som fått flera ägg insatta?

• kattenizze

Men Skytten, temphöjning är ju bara positivt! När jag var gravid med tvillingarna var jag subfebril lääänge i början! Så jag tycker dina tecken låter lovande ärligt talat. Dessutom kom temphöjningen tidigt under ruvningen, mycket tidigare än det berömda illamåendet som gudskelov är ett hemskt minne blott. Ska bli spännande att följa dig!

• kattenizze

Enya: Min klinik avråder att ta proggisarna därbak, det är bättre att ta dem i slidan eftersom de då tas upp bättre om jag förstått det hela rätt. Men det är klart, har man inget val med eländig svamp så kanske det är bättre än ingenting.

• kattenizze

Skytten: Jag förstår verkligen att du tar ett sådant beslut och jag tror att du gör helt rätt. Alla kommer till sin gräns för vad man orkar och vill utsätta sig för. Jag tycker det är strongt av dig att fullfölja ditt beslut.

• kattenizze

Pp08. det var intressant. Jag har också funderat på det där, men jag har gjort ICSI med tvillingarna och då är ju naturen satt ur spel där. Av tre IVF-barn har jag alltså två pojkar och en liten tös. Så på mig stämmer det att det föds fler pojkar iaf!
    Inanna: Vill passa på att gratulera dig till att ha kommit såhär långt.

• kattenizze

Miss B: Sona är cellkärna, som finns i varje cell och där vårt DNA (arsvmassan) finns. Fråga embryologen om dina ägg, de kan säkert ge en förklaring.

• kattenizze

Jag har också en ICSI-pojke som fyller fyra månader idag. (Och flickan med såklart).

• kattenizze

Ciara: Om man får tvillingar och de inte sover i skift så får man sova. Däremot har jag hört om dem som sover i skift och det verkar hemskt jobbigt. Jag har sån tur att de sover från 20 - 8 med en matning typ. Och då tar min man många nätter också. Kan inte klaga, sover nästan 8 timmar varje natt! Ska bli spännande att följa alla VUL nu!

• kattenizze

Enya: Får jag svära i kyrkan lite? Varför är det så självklart att du ska förlösas vaginalt? Jag menar såhär, att många av oss är "duktiga flickor" som gärna vill ha kontroll på saker och ting och det tillsammans med våra historier borde göra oss berättigade till ett snitt - om man vill ha det givetvis. Jag som upplevt en vag fl och ett snitt som jag till en början absolut inte ville ha, upplever förlossningen med snittet som helt underbart i jämförelse med den normala. Nu hade jag iofs en extremt jobbigt förlossning, men jag tror ändå jag upplevt snittet som mera positivt. Jag vet givetvis att en normal förlossning är att föredra rent medicinskt, men ekonomin är ju det som styr sjukvården i allt högre grad. Nu ska inte jag ha flera barn, men om jag skulle det skulle jag kräva ett snitt igen. Mentalt mådde jag oändligt mkt bättre efter snittet än efter den första förlossningen, och det mentala är så oerhört viktigt. Vad jag försöker säga är att du ska tänka över detta noga och känna efter hur du vill göra, det har du säkert redan gjort, men jag ville ge min input. Det är så mycket "ska" och "måsten" jämt och alla experter talar om för en vad man ska göra, men innerst inne är det ju du som bara vet hur du mår och känner.
    Ska bli så roligt sen när ni får er bebis!!!!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?