• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport skrev 2011-05-31 10:49:36 följande:
    Fjällis: det tar bara en timme men se till att ha papper och penna redo för hon rabblar och hon skrev en lapp men var så glad jag hade antecknat också för hon skriver som en doktor hi,hi,hi!!    
    Jo barsk mamma men så trevlig ändå och kramar fick jag i slutet och man får ju verkligen hopp och sköterskan babblade om mentalträning som jag själv gör så vi dikuterade det så jag tänkte att om det inte hjälper så var det åtminstone en bra kick...min mage /tarmar mådde lite kasst efter antibiotikan= känslig där så man kan ta mjölksyretabletter från apoteket för att bättre behålla sin bakterieflora i tarmar och det hjälper även att hålla sådana bakterier borta läste jag som tog dem efter hela behandlingen för att få ordning på tarmarna igen. 
    Tack för tips och pepp !
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-05-31 11:47:56 följande:
    Så synd så synd men bra att du går vidare. Och nu håller vi tummarna för Snösport varianten istället Hjärta
    Efter en liten minusdipp i tråden den senaste veckan så hoppas jag att vi har lämnat plats för en stor plusvåg framöver Hjärta.
  • Fjällsippan
    linköping68 skrev 2011-05-31 13:27:27 följande:
    Har ju missat massa intressant här på tråden och undrar nu lite nyfiket vad ni menar med " Snösport-spåret" och undrar även lite nyfiket vad ni Fjällsippa och Snösport gör i Sundsvall..... MEN ni behöver absolut inte svara om ni inte vill!
    Snösport-spåret innebär att man lyckas bli gravid på egen hand trots att man har mångamisslyckade  IVF-återföringar bakom sig . Och i Sundsvall finns en gynekolog som gör utredning på eventuella "tysta infektioner" i underlivet som härstammar från bakterier. Snösport har redan varit där, och jag ska dit i juni. 
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-05-31 12:46:14 följande:
    Själv sitter jag som på nålar, fortfarande inga symptom som påminer om någon graviditet, bara lite ömma bröst, det är allt. Hade tänkt att testa med veckoindikator imorgon, men vågar inte. Det borde stå gravid v3+, men tänk om det inte gör det då kommer jag nog att dö. Jag får leva på hoppet att det är inget fel så länge jag inte blöder, första VUL kontroll är den 17/6. 

På torsdag ska vi tillsammans med svärföräldrarna på semester och jag vill bespara dem min djupa depression ifall testet visar något annat än det jag förväntar mig. Men blir nog tvungen att avsjöja mitt tillstånd för dem iaf, annars kommer dem att undra varför dricker jag varken vin eller äter parmaskinka. Det är lika bra det, då vet dem varför jag är nere om det går åt helvete sen.
    Åh vad jag känner med din oro. Veckorna fram till första VUL var olidliga för mig också (jag hade småblödningar). Därefter beställde till och med en "Angelsound" från Kina för att kunna tjuvlyssna på bebisen själv  från v 11 och fram till dess att jag kunde känna de första fosterrörelserna (men jag hade en regel att jag bara fick lyssna 1 gång/veckan ). Och allt gick utmärkt - det kommer det att göra för dig också! 
  • Fjällsippan

kattenizze: det var jag som nämnde Ivig-behandling vid immunologisk infertilitet; och att en läkare har nämnt att i Sverige tycker man fortfarande att den behandlingen är för riskfylld för kvinnan. Han menar på att det enbart inte handlar om kostnader, utan att uttökad provtagning blir poänglös då man ännu inte har en godkänd behandling där man inte utsätter kvinnan för risk. Men det är ju kvinnor i Sverige som åker till London, Aten för bl a den här behandlingen. Så undra just hur pass "farlig" den är. 

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-05-31 20:27:07 följande:
    Ok, då fattar jag, det var till dig Flört Men så är det med så mycket, man gör olika former av behandlingar över hela världen men här är det farligt, riskfyllt osv, bara för att ban inte har en miljon vetenskapliga bevis på det. Det är så tröttsamt att svenska läkare är så ini helvetes livrädda för att testa nåt utanför de ramar som läkemedelsbolag & socialmyndigheten satt upp. Än värre är det väl att tjejerna får söka sig utomlands för att få gjort sina behandlingar Skrikandes Idag är det jag som är arrggggg {#emotions_dlg.djavulsk}
    Och så länge jag har varit i IVF-svängen (7 år nu) så har det mig veterligen inte gjorts några kliniska studier i Sverige kring immunologisk infertilitet och eventuell behandling (såsom Ivig, intralipid). Eller det kanske görs i det dolda? Jag hade gladeligen varit deltagare i en sådant forskningprojekt. Det är så tröttsamt att inte kunna få den hjälp man behöver. Och för mig är det så frustrerande att inte få ett vettigt SVAR och att få veta vad min s k oförklarliga diagnos bottnar i där 24 fina embryon har gått upp i rök i min livmoder. Oavsett om det blir fler barn eller ej så vill jag veta. Ikväll är jag mer ledsen än arg. 
  • Fjällsippan
    Jannet10 skrev 2011-06-01 09:31:31 följande:
    Turlid: Nej, tyvärr inga barn och fyllt 40 i år. Ivf-läkarna tror trots detta att vi kan lyckas, med tanke på alla värden och att jag en gång blev gravid. Därför kan jag bara inte ge upp....ännu.
    Välkommen till oss, Jannet ! Det är klart att du inte ska ge upp! Jag vet att det kan gå trots många försök (jag fick min son vid 40 på tionde återföringen och hade även jag ett MA i bagaget). Mycket intressant att du kommer få gammaglobulin (Ivig) efter ET, går du på en klinik i Sverige?  
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-05-31 21:56:50 följande:
    Jag sa det rakt ut till Dr idag, att det är synd att det är så mycket proppmätta gubbar som inte orkar eller vill vidga vyerna. Han såg inte så nöjd ut med den kommentaren men den bjuder jag på som skattebetalare.
    Du ryter bra, kalimero ! Det gillar jag! Hur kommer det sig att du fick en tid hos endokrinolog? Synd att du inte fick en bättre utredning utav dem. Är det immunologer som man ska försöka få fatt i för att få sitt TNF-alfa och NK-celler undersökt? Igår innan jag skulle sova så fick jag en idé att jag ska gå runt till olika öppna mottagningar (vårdcentraler) och till olika husläkare och fråga om dessa prover; till slut kanske man får napp. Men när jag vaknade imorse så hade jag tappat lusten till detta ganska krävande projekt. 
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-06-01 07:05:09 följande:
    Sjuk, hosta och halsont. Kan inte sova så jag är uppe med tuppen! Jobbigt att ha luftrörskatarr och nu äta penicillin en vecka framåt! Måste hålla reda på 3 ggr Kåvepenin och 3 ggr progesteron om dan. Men jag tar medicinerna samtidigt Skrattande! Hoppas Li och Lo har implanterat nu!

Kram till dig och alla andra!
    Krya på dig, vännen! Du ska se att Li och Lo mår utmärkt i sina nya små nästen.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?