• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Zinfandel, 39 år i Skåne, FET i aug
    Fjällsippan, 43 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL (FET) i aug

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Mia, 42 år, IVF 2, Sprutstart 14/5          
    buzanss 39 år Fertilitetetskliniken IVF 1 sprutstart 26/5                     

***ÄP/ET***
    mamman0301, 39 år Cura Malmö ÄP 3/6
    Boe, 38 år, Stockolm, syskonförsök 1 (IVF3) CvL, ÄP 1/6

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) ET 20/5 TD 3 juni
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun, ET 25/5 TD 10 juni
    Inanna, 42 år, bor i Göteborg, ICSI 3 på IVF-kliniken, ET 27/5, TD 14/6

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF ?
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    Snösport, 42år, spontangravid just innan IVF6,Luleå gått i Falun BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska 
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti

• Fjällsippan

turlid och kalimero: Min uppfattning om Sophiahemmet är att det är den mest åldersdiskriminerande kliniken, och den mest konservativa i Sverige. Jag känner till 3 fall där man har blivit nekade fler behandlingar på SH p g a ålder/dåliga ägg, och där man därefter har lyckats att få barn genom andra kliniker. 

Min gyn tar i alla fall TSH på mig, när jag frågar. Han har även gjort en missfallsutredning på mig trots att jag "bara" har haft 1 bekräftat MA. Men den utredningen visade inte på några hinder för implantationen. Vid vårt nästa telefonsamtal ska jag försöka pressa honom på fler prover...

• Fjällsippan
    Boe skrev 2011-06-01 12:34:30 följande:
    Tillbaka från ÄP, 17 ägg fanns det & sambons simmare var mycket fler & bättre än sistGlad
    Han tyckte att det var mycket lättare att leverera på CvL än SH där de får sitta i en skrubb med brunt äckligt kakel (hans citat). Jag tyckte att det var lite väl många ägg men är på det hela väldigt nöjd!
    Jösses vad yr jag blev av morfinet, de snålade verkligen inte.  Lite jobbigt att ha dottern med som är extremt krävande och rastlös just nu men det gick väl bra det med.
    Snacka om skillnad om innan vi fick dottern när sambon var med och höll handen & man fick full support. Nu är det ju bara att gilla läget, resa sig & gå hem & supporta henne non stop. Finns ingen tid att ömka sig själv tyvärr trots magontGlad

ET 11.30 på fredag med största sannorlikhet.

Tack för all support, det värmer verkligen att någon tänkter på MIGHjärta
    Men vilket fint plockresultat! Jättegrattis
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-06-01 12:06:03 följande:
    Jag försöker just nu få till en tid för hydrosongrafi, man tittar på livmoderhålan med hjälp av koksalt. Träffade en gyn som är överläkare på en av de stora ivf-klinkerna i lördags. Hon tycker det är anmärkningsvärt att man inte gör mer undersökningar efter så många ivf-försök och att man absolut inte ser allt vid de vanliga VULen vilket alla hittills har påstått. Nu är min remiss borta och det verkar inte finnas tider förrän efter sommaren. Som 40+ är det dessutom oerhört svårt att få till fertilitetsundersökningar. Men preventivmedelsrådgivning, det kan man få hur lätt som helst. Lite motsägelsefullt?
    Jag fick göra hydrosonografi på Huddinge när jag gjorde mina landstingsförsök. Efter 6 återföringar så ville man dubbelkolla hur det stod till i min livmoder innan de gjorde fler FET. Men det berodde på jag hade tur att få kontakt med en suverän barnmorska, det var inte IVF-läkarna som förde det på tal. Har du fått remiss till hydrosonografi? Det är ju i förhållandevis en enkel undersökning som kan säga mycket om livmodern; verkligen konstigt att inte fler får göra det.

Jag har funderat på att kanske göra några av Scandlabs profiler, men det känns, så klart, trist att behöva betala. Hur som haver så har jag kikat på följande:

DHEA (som vi har haft på tapeten i tråden tidigare, tror jag)
    http://www.scandlab.com/asp.html

Immunologiska perspektiv:
    http://www.scandlab.com/fettsyrabalans.html

http://www.scandlab.com/docs/immuno.pdf

med flera...  

Frågan är vad jag ska göra med provsvaren?
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-06-01 14:38:36 följande:
    Min lycka skulle vara fullkomlig bara vid ett ynka litet plus...... Bara att få ser hur ett sånt ser ut..! 
    Den här meningen griper tag i mig totalt, för den där känslan och tanken bar jag på så evinnerligt länge. När plusset väl kommer är det helt galet, fantastiskt och oroligt. Jag tror och hoppas att du kommer att få uppleva det *bestämmer*.

Vilken tråd pratar du och kalimero i *nyfiken i en strut*?  
  • Fjällsippan

turlid: boka ett tidigare VUL, tycker jag! Det är, i mitt tycke, rent av sadistiskt att låta IVF-patienter gå runt i flera veckor och vänta på att få se det lilla hjärtat ticka. Redan i v 6+3 såg jag sonen, men IVF-kliniken tyckte egentligen att jag skulle vänta till vecka 8. Det hade jag aldrig klarat. 17 juni, vilken vecka är du då i? 

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-06-01 15:24:39 följande:
    Nä, ingen tråd, vi mailar en del i bakgrunden och försöker lösa fertilitetsgåtan om kvällarna SkrattandeFlört
    Lova att berätta vad ni kommer fram till !
  • Fjällsippan
    Jannet10 skrev 2011-06-01 20:07:15 följande:
    Är så tacksam att jag får "hänga" här med er Glad! Man blir lika hoppfull varje gång man hör att någon faktiskt har lyckats.
    Jag går i Falun, läkaren sa att vissa kvinnor har för bra immunförsvar vilket kan försvåra en graviditet, därför ska jag nu testa att ta gammaglobulin, en injektion var tredje dag. Ska även ta trombyl (haft förr), fragmin
    (haft förr), prednisolon 10mg(haft förr), progynon(nytt) och progesteron som vanligt. Måste nog skaffa mig ett större medicinskåp Glad.
    Så klart att det är läkarna i Falun som är de första att våga sig på Ivig i Sverige ! Sonen är gjord i Falun, men under våren har jag valt att göra försök i Uppsala då vi har haft svårt att få till resorna till Falun. Men när jag hör om din behandling nu så blir jag väldigt sugen att flytta tillbaka. Var det Staffan som gjorde din behandlingsplan?
  • Fjällsippan
    Mia69 skrev 2011-06-01 19:09:29 följande:
    2 mycket fina blastocyster i frysen blev det för mig. I höst vet jag om en av dessa blir min bebbe och jag har faktiskt en bra känsla av att det kan finnas ett litet guldägg i min eskimåsamling! (Har ju ytterligare en bra blastocyst i frysen som inte alls är en B-blastocyst enligt kliniken utan helt användbar och fin den också.)
    MEN, nu skall jag köra Snösport-metoden i sommar och det finns ju även någorlunda goda chanser att guldägget dyker upp redan före FET.Solig
    Grattis till de små i frysen! Men hoppas att vi alla kan "göra en Snösport" i sommar .
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-06-01 19:26:00 följande:
    Ha ha nu blir jag superdupernervös att "outas" med tjuvtestandet Skrattande.

Men saken är den att jag har TD på fredag på RD14. Och då är vi bjudna på bröllop och jag vill bara inte riskera att fördärva den härliga upplevelsen med ett förbaskat minus som uppladdning samma morgon.
    Så troligtvis blir det ett tjuvtest i morgon.

En fråga till er alla. OM det blir minus imorgon, på RD13, hur gör jag med vin på bröllopet då?
    Jag har BIM först på RD15-16 så det enda jag har att gå på blir resultatet på stickan imorgon. Förmodligen avstår jag väl vinet för säkerhets skull...
    Enya; om du bara visste hur mycket jag hoppas på ett positivt resultat för dig imorgon!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?