• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya70 skrev 2011-06-11 13:58:27 följande:
    Åh vad spännande att läsa om ditt besök hos Ludmila. Jag ska ju dit också om ngn vecka. Jag ser verkligen fram emot det. Jag tänker också göra som du gjorde nämligen stänga av den ifrågasättande inställningen och ta till mig vad Ludmila säger. 
    Intressant att hon nämnde pergotime. Jag ska fråga mera om det. Jag har som du inte använt det då jag har ägglossning normalt men kanske kan det ändå vara ngt.
    Vad bra att du tar med dig frågan om Pergotime till henne. Det kanske dyker upp fler funderingar under veckan som du kanske kan ta med dig i bakfickan. Hur tar du dig till Sundsvall?
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-06-11 14:39:32 följande:
    Absolut! Hör av dig om du kommer på ngt mer. Jag har faktiskt inte bestämt än hur jag tar mig dit. Men det blir nog tåg tror jag. Tar ca 3 timmar härifrån. 
    Gick du på det där apoteket som ngn nämnde som låg runt hörnet från mottagningen?
    Låg mottagningen inne i stan?

Kram till dig i sommarvärmen {#emotions_dlg.flower} 
    Mottagningen ligger mitt i stan och apoteket ligger granne med Ludmila; och eftersom ordinationen är lite speciell (med behandling även till mannen) så vill hon verkligen att man hämtar ut där då de känner väl till hur hennes upplägg. Och det märktes på personalen på apoteket att dom kände henne .

Tyvärr så blev det väldigt stressigt för mig då jag hade flygtid att passa. Dessutom så kostar flygtaxi in till Sundsvall tur-retur 520 kr, så på det stora hela blir det nog både lugnare och bättre med tåget. 

Kram till Dig också. 
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-06-11 16:21:22 följande:
    Jag saknar ord, det är enda jag känner och att IVF läkarna måste vara korkade, ursäkta mig. Jag hoppas du åker på återbesök till CvL och ställer dem mot väggen. Fan att det kan vara så svårt att få till en enkel prov och rengöra bort sådana bakteriehinder. Skrikandes

Jag fick ju också en behandling med Dalacin strax innan vår senaste IVF av en annan gyn läkare. Först fick jag Fluconazol mot svamp och sen 3 vagitorier med dalacin. Efter det har vi inte haft sex (på det vanliga sättet alltså) och nu kan jag inte låta bli att tro att det kanske varit min räddning. Jag vågar inte ha sex så länge jag är gravid, får gosa på annat sätt om det krisar.
    Mycket möjligt att din förbehandling verkligen gav resultat. Förstår om du är försiktig med sexet, det finns ju andra sätt att vara nära under väntans tider. 

Jag har ju 2 frysisar som väntar i CvL, så jag kommer att träffa läkarna igen. Men nu ska jag sköta min Ludmila-behandling exemplariskt och hoppas på plus i sommar. 
  • Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-06-11 16:37:46 följande:
    Fjällis: Måste kännas jäkligt konstigt att bli tagen på allvar....skrämmande verklighet vi befinner oss i. Varför är inte sådana bakt.prover standard på varje IVF-klinik? Mycket märkligt, eller just det, jag vet svaret, det finns inga studier som visar på effekt enligt socialstyrelsen....Sa hon Ludmila förresten nåt om dina chanser till att lyckas?

Vi har fruktansvärt varmt i norrland just nu, vi har badat i havet idag och jag lovar att det var minst 25 grader! I juni, i norrland. Heeeelt ljuvligt. En kompis som ska ha barn om några veckor försökte kyla sina svullna ben i vattnet och det lyckades ju mindre bra....!
    Hon pratade inte i termer om chansen att lyckas. Hon är bara positiv, och det lät som hon var väldigt säker på att våra frysisar kommer att fästa. Dessutom har vi ett par sommar-hemma-försök som vi inte ska kasta bort innan det blir dags för nästa FET. 

Visst är det härligt med värmen !

• Fjällsippan
    Sissan skrev 2011-06-11 17:27:37 följande:
    fjällis
    åhh va spännande det  låter
    hoppas verkligen på at t det ska lyckas
    Tack sissan! Ja, visst hoppas man på att behandlingen ger resultat; samtidigt känns det nästan skrämmande om det har varit det här som varit problemet hela tiden. Med tanke på hur mycket tid, pengar och kamp vi har lagt ner under årens lopp.
  • Fjällsippan
    Sissan skrev 2011-06-11 18:31:58 följande:
    ja du fjällsipan det e helt otroligt asså,,men menar de att de flesta kvinnor behöver göra den där behandlingen eller???
    Nej, det tror jag inte. Men vad hon menar är nog att alla, innan man börjar med IVF-behandlingar, ska få en noggrann undersökning där bland annat bakterierna kollas upp. Det är ingen idé att lägga in ett fint embryo i en miljö där bakterierna härskar. När är det du ska börja med din IVF?
  • Fjällsippan
    Thule: grattis till ruvningen! Jag tror att jag missade att gratta tidigare. Härligt att höra att du mår lite bättre idag. Nu håller jag tummmarna hårt för att det är guldägget som ligger och gror i dig {#emotions_dlg.flower}.

Boe: härligt med allt tjuvtestande, tycker jag! Vilken ruvardag är du på nu? Ger Ovitrellen sig till känna på ÄL-testerna?

Snösport: när jag fick bekräftat missfall (MA) så fick jag en sjukskrivning på 2 veckor som jag fick förvalta som jag ville. Jag ville fortsättta jobba, men det var ändå skönt att veta att jag kunde gå hem och stanna hemma om jag behövde det. Tid av sorg och ovisshet är väldigt psykiskt påfrestande och efter någon vecka så behövde jag vila ordentligt och slippa bry mig om jobb och allt annat omkring. Jag tänker mycket på dig, ska du veta. Kram vännen! 
  • Fjällsippan
    linköping68 skrev 2011-06-12 14:18:35 följande:
    Vad intressant med denna Ludmila som verkar kunna mer än vissa IVF-läkare!
    Går det möjligtvis att få hennes hela namn till kliniken så att även jag ev kan kontakta henne? Kan definitivt vara värt att kolla upp om man har bakterier där de inte ska vara! 
    Jag inboxar dig kontaktuppgifter.
  • Fjällsippan

linköping: Egentligen kostar det väl ingenting för klinikerna att ta en titt i mikroskop efter bakterier. Frågan är om de har kunskapen? Men att lära sig att se en bakterie i mikroskop för en läkare borde väl vara allmänkunskap, tycker man. Däremot tror jag det tvistas om hur mycket bakterierna påverkar möjligheten att bli med barn. Många gynekologier verka tycka att det är normalt att ha en coctail av bakterier så länge man inte störs av dem. Jag märker ingenting av min infektion; ingen lukt eller jättekonstiga flytningar. Däremot sa Ludmila att man kan se i underlivet att det är utmattat av långdragen ihärdig infektion.  

• Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-06-12 18:10:49 följande:
    Jag vill bara inte testa. Det är så bra att fortsätta hoppas så länge det går Skrattande
    Håll oss på sträckbänken bara, det är vi IVF'are vana vid ! Skämt å sido; Inanna jag hoppas SÅ mycket för dig *tummarna är blå*!!!  
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?