• Snösport

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Kalimero: rörande att läsa om dej och din man och hans reaktion på de olika sakerna. Härligt att han skrev på utan problem...nu är han med på det!! Hjärta 
    Håller alla tummar och tår!!!

Inser att även om det går upp och ner givetvis så har vi det ganska bra och jag har världens keligaste sambo...jag är väl mer sexgalen än han och mer "erfaren" men det är ändå en befrielse att se (det syns ju) att han e sugen på mej även om vi inte gör det vid alla tillfällen....mycket är nog att jag har haft så ont mycket sedan IVF karusellen startade  men mitt svajjande TSH bl a och han vill ju inte orsaka mer smärta i rygg, höft , leder mm än jag redan har eller har haft.  Måste ju vara svårt när man är halvt sängliggande inför och vid första mens dagarna av smärta ,, där vid ÄL ...men jag tycker ändå vi klarat det bra....dvs man får anstränga sej för att ha kvar den där magin som det startade med så den inte försvinner, vi startade med vänskap, aktivitet så vi startade inte sexuellt vilket kanske just nu är bra faktiskt.  För även jag har ju velat bara fly IVF världen och mitt liv ibland och bara börja om helt enkelt med ngn som kanske inte har min historia faktiskt.

• Snösport
    Maryhe skrev 2011-07-12 11:27:42 följande:
    Kalimero: Hoppas att det går vägen nu!!!! Hjärta Håller tummarna! 

Tror att vi kvinnor har mer behov av att prata och ventilera saker och ting. Våran terapeut sa att vi skulle undvika att diskutera sex och barn för mycket hemma.  Märkte skillnad när sambon fått prata med  andra män (terapeuten och andrologen). Visst pratar vi om det men inte alls nämnvärt mycket. 
    I natt tex var det han som tog upp det. Vi ska till fertilitetskliniken i morgon och han sa att var var nervös inför det. Inte för egen del utan vad jag ska behöva gå igenom. Han känner sig hjälplös inför det. Han är rädd att en graviditet i min ålder innebär en stor risk för mig och barnet. Att han hellre skulle ha mig kvar i livet än att bli pappa...   Lugnade honom med att för egen del var jag mer rädd för rotfyllningen som jag skulle göra (i morse). Samt att i morgon på kliniken är det bara första mötet inför kommande behandling.

Det är mycket som rör sig i våra mäns huvud som det har svårt att prata om, samt prestationsångest givetvis.
    Om man har möjlighet till att prata med kurator eller terapeut tror jag att det kan lösa mycket. 

Nån som hört talas om "babyklister" som säljs i Danmark? Blev nyfiken efter att ha läst om det i en blogg....

Baby glue finns som jag frågade min klinik om och de hade testat det och inte kommit fram till att det blev fler gravida än utan...men har förstått att det finns flera grejjer som heter baby klister eller baby glue, det jag frågade om tillsatte man vid eller efter befruktningen..kommer inte ihåg riktigt och släppte tanken efter samtal med min klinik.
  • Snösport

Sushikatten . hej! hur är det och vad händer nu i livet?    ( jag använder ÄL monitor man börjar testa på CD 6 med den om man vill.)

• Snösport
    Snösport skrev 2011-07-12 17:59:09 följande:
    Sushikatten . hej! hur är det och vad händer nu i livet?    ( jag använder ÄL monitor man börjar testa på CD 6 med den om man vill.)
    Sushikatten: hmm, du berättade ju vad som hände ovan...bra.. jo som sagt jag skulle ju hålla mej borta härifrån just för att ta semester  från detta lite och inte fokusera förään det är dax men här sitter jag och surfar hela nätterna för det är för varmt i huset och läser på om det ena och det andra ...så nu vet jag massor Tyst

Förstår dej, känner också viss fundering och livet snurrar med massor med frågor man inte tänkt på innan just för man vet det börjar närman sej IVf slutet och hoppas det kan lyckas eller spontant så det är lite annorlunda i hjärta och hjärna för mej med denna gången ..även om jag känner att jag nog inte går ner för räkning vad som än händer...känner mej stark som en klippa men kroppen är lite i gungning som vanligt känns det som...otroligt vad den verkar påverkas av olika saker, mediciner, hormoner , mm
  • Snösport
    underverket 06 skrev 2011-07-17 10:56:02 följande:
    Zinfandel:Vad är follikelfasen? Är det tiden från mens till ÄL?  Hur många månader körde du med Apiforce? Jag är inne på andra månaden o förra månaden kom mensen 2 dgar för tidigt. Vet dock inget om ÄL,  då jag inte testade. Men denna månad tänker jag köra med stickor
    Jag har tagit Apriforce denna mensen men ville inte ta den heltid så jag tar dubbel dos mens- ÄL....gjprde detta vid IVF men fick då en fantastiskt fin slemhinna...Mamma Gås gjprde lika och blev gravod då även om hon fick missfall tyvärr.
    Så jag tror det kan funka för mej ...men vet inte när jag inte Apriforce det hade jag på gränsen till fär tunn slemhinna vid alla IVFer så jag vågar inte vara utan när vi jag gör IVF igen...så känns det.
  • Snösport
    turlid70 skrev 2011-07-18 15:30:15 följande:
    Kommer från KUB, vi fick låg risk för DS men hög risk för trisomi 13 & 18, är så ledsen Gråter. Det blir FVP om 3 veckor, det eviga ovetande och oro igen i 4 veckor. Kunde göra MKP redan på onsdag men nu läste jag på att det ger större risk för MF. Kliniken säger att dem har samma MF risk på båda, men jag tror inte på alla dessa läkare som bara gör sitt jobb och inte visar någon extra omtanke. Fick ingen bra förklaring om vad allt innebär, hon sa inte ens i vilken vecka jag var idag. Själv glömde jag fråga då hon sa hög risk, var inte så påläst kände jag och kunde inte ställa några frågor och läkarna säger ju inte mer det dem absolut måste. Är så arg Skrikandes på all denna nonchalans hos läkarna. Sen ringde kliniken och ville boka om tiden för MKP då sa jag att vi vill göra FVP istället och då framgick det att jag var i vecka 11+6 enligt mätningar idag (annars i v12+3 enligt tidigare debömning). Varför fick vi inte veta det då vi var där och alla mätningar hon gjorde på bebisen sa hon inte ett ord om heller. Fy fan vad jag är less på det här. Det går bara inte lita på läkarna, känner jag, trots att det är just det man vill.

Annars sa hon att allting såg mycket bra ut, bebisen viftade med armar och ben och hjärtat slog så fint. Nackspalten var på max 2,4 mm vad vi hann se när hon mätte, vilket är mycket bra, men mina blodprover drog upp risken för trisomi 13 och 18 som sagt.
    Oj, Turild, synd att allt inte var perfekt och hoppas så att det som sagt ser bra ut på FVP  om några veckor.  Nä tyvärr har man ju svårt att tro på att läkarna är pålästa värre nu för tiden Rynkar på näsan
    Många kramar!!!
    Primrose skrev 2011-07-18 15:57:13 följande:
    Perfekt, med slemhinna på 8mm!!
    Kalimero= japp 8 mm är ju superbra!!!
  • Snösport

Enya: hej låter som en härlig semester!!  Här i Luleå har det bara droppat lite, vi målar fönster, seglar i några dgr och umgås lite här och där
    Livet är ganska bra och vädret har varit fantastiskt här i norr så vi är nöjda. 
    Laddar för sista IVF i höst så vi får hoppas det ger oss en bebis om inte innan som sagt hoppas gör vi som vanligt!   Lite grubblerier blir det här då det som sagt är sista gången och var på en fest i lördags där en släkting till sambon sa att ni borde ju skaffa barn...ja vi hoppas det säger jag...ni gör så mycket aktiviteter så ni får ju börja försöka aktivt att skaffa barn...japp det har vi ägnat flera år till sa jag....trög som hon var sa hon att då ska ni se till att ha flera syskon för jag är ensambarn och det är så trist...nja vi är så glada om det blir ett sedan tror jag inte vi kan få fler om det inte blir tvillingar på en gång förståss... nä var inte löjlig skaffa nu flera barn annars är ni taskiga mot ungen...   
    så det ä'r ju ganska självklart att det bara är att skaffa barn ochingen verkar förstå att man är lite äldre heller så det tjatas på som man har 5-10 på sej liksom .   Ja ja ...men förutom att sådant tar lite kraft så är allt toppen med mej!

Hur blir det fär er i höst? kör ni FET eller ET i augusti eller september?

• Snösport

Turild: japp förstår att tiden går sakta men hoppas du får bra besked vid FVP och att du kan koppla av lite i sommar. kram!!

• Snösport
    Skytten skrev 2011-07-18 22:21:21 följande:
    Vi har nu ett hemmaförsök till på oss och i augusti börjar jag med sprutorna. Det pendlar mellan hopp och förtvivlan. Ibland vill jag, andra gånger vill jag fega ur och bara acceptera faktum att det inte blir någon graviditet.

vet du vad ...jag kan ibland känna som din sista mening också...trots att jag nu har mer tro och hopp så känns ett IVF avslut som ett avslut tyvärr...men hoppas det blir en början på ÄL innan eller sista iVFen då.  Känns som en familj man ska ev lämna mm...samtidigt behöver jag komma tillbaka till mej lite mer för jag känner jag inte riktigt är den person jag var eller vill vara till 100% då jag fokuserar i massor medans jag mår bäst av att bara låta livet gå och fokusera på intressen, jobb, partner mm mer än nu då jag söker på nätet, drömmer, fantiserar och gör verklighetr av endel hälsomedicintester mm...men det kasnke man förtsätter med även efter IVF om det inte funkar nu . 
    Tror det kommer att funka, jo tror det!!!! Tror ju det varje gång    Hoppet är så starkt har jag insett!
  • Snösport
    Skytten skrev 2011-07-19 19:43:02 följande:
    Jag undrar om någon av er skulle ha lust att kika igenom min planerade första ivf-behandling. Ser det okej ut? Jag har ju följt era diskussioner om dosering och det verkar ju inte enkelt.

Puregon, 100 enh, i fem dagar, 900 IE/1,08 ml
    Orgalutran, fr.o.m dag 5, minns ej vad hon sa för dos...0,25 mg/0,5 ml står det iaf
    Ovitrelle, 250 mikrogr/0.5 ml
    Crinone

Jag inväntar mens nu så vi sätter igång vid nästa mens i slutet av augusti. Jag har inte hämtat ut medicinerna för att jag fortfarande lever på hoppet om att ett hemmaförsök ska ge resultat. Men borde jag kanske ta ut medicinerna i god tid? Har sett att de ibland tar slut på apoteken.

Vilken av dessa mediciner ger flest biverkningar? Har sett att många verkar tycka att progesteronet är värst?

Vad ska jag tänka på när jag börjar behandlingen? Mat, stress, vitaminer....?
    Tar gärna emot alla era tips.

Nervöst är det. Men också som du säger Snösport - man drivs av ett enormt hopp.

Jag har tagit Orgalutran men bara i 2 dgr....jag fick värsta migränen och fick sitta mina 82 mil i bilen illamående samt med ögonbindel och solglasögon....men bättre med migrän än utslag som jag fick av den medicin jag egentligen skulle tagit men bara tog i 2 dgr också Cetrotide...den kan man få utslag av..ganska vanligt att få kliande utslag stort som en 5 krona...jag fick stort som en hel hand och dagen efter spydde jag mm så det var inte alls bra.    Det finns bara de 2 medicinerna för korta metoden fattade jag det som så det lär bli migrän igen.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?