• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna Li skrev 2011-04-18 13:11:56 följande:
    Jag ska ju göra korta protokolllet så jag borde hinna. Mensen kommer förmodligen nån gång de två första veckorna i maj. Tack för stöd och omtanke!
    Diskutera detta med din läkare, kanske är långa protokollet bättre för dig nu 10 månader senare. Var inte rädd att ta nya prover. Även om ditt AMH har gått ner så är osannolikt att det sänker dina chanser så mycket. Lyssna med din klinik men tro inte på allt dem säger.

Finns det någon annan klinik i närheten som du kan vända dig till för att kolla läget bara och höra sk second opinion?
  • turlid70
    pp08 skrev 2011-04-18 13:56:24 följande:
    Turlid: jag flög 1 eller 2 dagar efter ET. Var då hela helgen upptagen med vandring (ca 2mil om dagen), men behövde ej bära något. Sov tom i tält!!! Och jag blev gravid den gången. Samma graviditet flög jag också i v.8.

Så, det ska inte ha någon betydelse, embryot ligger så fint inbäddat i livmodern.

I tidig graviditet ska det inte heller vara något problem. Det som kan ställa till med problem är att man kan må lite illa.
    Tack för info! Får jag fråga hur gammal var du då?

Svärmor fyller 70 på torsdag och vi vill bjuda henne på en resa, men då ska vi också följa med och det blir ca 3-4 veckor efter ET. Antingen vet man det ena eller det andra vid det laget, men som Zinfander sa, finns det en enda som avråder från att flyga så vill man inte ta risken. Ska lyssna med kliniken idag.
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-04-18 14:52:31 följande:
    Bra idé men jag hinner inte långa nu före sommaren. Jag provar korta igen så får vi se vad som händer.  Vid sista försöket i höst kan jag ju göra långa om det går lika illa igen. Jag skulle kunna vända mig till Fertilitetscentrum på Carlanderska för en second opinion. Hmm, jag är livrädd för att få "beskedet att jag skulle ha AMH under 1,0 så vi får se hur jag gör med den saken ... Skrattande
    Kan inte tänka mig att AMH kan sjunka så mycket som från 2,7 till under 1,0 på ett år. Mitt tex sjönk endast 0,1 från 1,7 till 1,6.

Ring till Fertilitetscentrum och boka tid för en konsultation, det skadar ju inte. Lycka till!
  • turlid70
    pp08 skrev 2011-04-18 14:41:04 följande:
    Det var några dagar innan min 38års dag. Graviditeten gick ju fint och lilltösen blir 22mån imorgon!
    Okej, jag är 40.5, skulle inte vara så stor skillnad fysiskt tycker man, det är ju ägget som "bestämmer" sig att vara eller inte vara. Pratade med kliniken och dem sa att det inte finns några som helst restriktioner mot det. Ska ta beslut ikväll.
  • turlid70
    hispan skrev 2011-04-18 14:40:28 följande:

Hejsan

Nu är det bekräftat det blev ett Minus i fredags, men det kom ju inte som någon överraskning. Nu tar jag en paus fram till i höst med IVF:ande, tittar in till er då och då för att kolla läget /Hispan

Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.

Så tråkigt Gråter, kramar om. Lycka till med hemmaförsöken!
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-19 21:45:08 följande:
    Här har jag nu fått svar på den omfattande immunologiska utredning som gjorts på mig. Samtliga värden är bra och ligger inom referensramar men pga lite anmärkningsvärt lgE/immunoglobulin, min ålder och mina autoimmuna sjukdomar så får jag Prednisolon/kortison om jag vill. Känns skönt att ha en läkare på min sida som kämpar & försöker. Ska nu överväga detta, ev med Klexane/Fragmin, så får vi se sen......
    Jag är så nyfiken :)) Vad är det de letade efter och vad är det de hittade? Anmärkningsvärt immunoglobulin och autoimmuna sjukdomar, vad är det?
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-19 22:02:30 följande:
    Utredningen letar efter samtliga immunologiska problem, alltså allt som kan göra att kroppen stöter bort ett embryo. Vanliga autoimmuna sjukdomar är sköldkörtelproblem, glutenallergi, psoriasis, diabetes, reumatism, astma osv. Jag har ett jättestarkt immunförsvar, jag blir aldrig sjuk mer än snuvig, jag har aldrig haft tex kräksjuka , vilket ju är skönt, men det innebär också att kroppen stöter bort allt... Så nu ska vi dämpa det. Förhöjt lgE är vanligt vid immunbristsjukdomar, allergiska sjukdomar mm.
    Jag undrar hur fertiliteten påverkas om mannen har starkt imunnförsvar. Kan embryot ta skada av det på något sätt?
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-20 08:27:51 följande:
    Ingen aning faktiskt men intressant fråga! Jag har bara funderat över mig själv eftersom jag dras med immunologiska sjukdomar men det är ju klart intressant!
    Funderar på det mer och mer nu. Maken käkar starka immundämpande mediciner då han är njurtransplanterad. Detta i sig ska inte vara hinder att skaffa barn, men om man tänker varför hans njurarna kallapsade så undrar man om vi har någon chans alls att få barn. Det är nämligen så att hans eget immunförsvar angrep hans egna njurar, händer väldigt sällan, hos en på miljon eller två, men han fick den diagnosen och ingen av läkarna hade disskuterat detta med oss någonsin. Börjar ifrågasätta helautredningen som gjordes för 5 år sedan, vi borde kanske tänka på adoption redan då, nu är det för sent för oss för det också.
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-21 13:30:36 följande:
    Jag tar ett glas när jag är sugen - för mig är mängden det viktiga. Vi dricker aldrig sprit men ett gott vin (tex Zinfandel ;) säger vi inte nej till Tungan ute
    Jaha, det ska jag prova! Fast jag slutar med vinet strax, börjar spruta på fredag :)). Är såååååååå less på sprejen, är så trött av den denna gång, samtidigt är så rädd för nålarna, men bättre det än att gå svampig i huvud hela tiden. Kaffe har jag minskat till en kopp om dan, men slutar med snart också.
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-21 08:10:53 följande:
    Men men, bara att samla kunskap, bli sin egen läkare och ta nya tag Glad
    Ja, det jobbar jag stenhård på och det är tack våre er jag är så bildad nu Flört

Var hos gyn igår och lyckades tjata till mig Mycoplasma prov! Det var en annan läkare igår, en indiska med svenskt efternamn, mycket duktig tycker jag. Hon kollade i mig och sa att jag hade svamp, har precis slutat blöda. Jag har behandlats för det förut men hon sa att det kan vara kroniskt återkommande. Fick medicin mot det och då sa hon att jag hade lite bakterier också! Vet inte hu hon såg dessa, men enligt henne så brukar man ha det om man lider av återkommande svamp. Fick medicin mot bakterier också! Lider man av svamp så tyder det på att man har dåligt immunförsvar, betyder det problem för mig åt andra hålet Obestämd?

Min husläkare ringde idag också, nu ska vi minnsann undersökas igen, min Hb låg på 100 och blodkropparna var små, B12 under gränsen. Man måste verkligen bli sin egen läkare och tjata till sig saker och läsa ÄNNU mer på internet.

Jag är så trött och svampig i skallen så jag orkar inte ens läsa igenom vad jag skriver, ser ändå inte felen. Ber om överseende för det Drömmer.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?