• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-04-09 11:38:07 följande:
    Jag vet inte hur seriös den här sidan är; hur som haver så refererar hon till studie om IVF och D-vitamin: 
    www.bellaonline.com/articles/art61663.asp

Turlid: jag minns själv hur rörigt det var med de kliniska studierna på Huddinge. Man fick verkligen ligga på själv och påminna dem om sitt intresse. Trist. 
    Intressant, ska ringa till hussläkare imorgon och be om att testa D-vitamin och TSH igen, kanske även TNF-alfa.
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-04-09 11:59:50 följande:
    Helt perfekt beskrivning av fertilitetsläkarna i Sverige! Just nu hoppas jag verkligen att min läkare kommer justera rattarna inför nästa försök. Jag vill inte ha exakt samma behandling även tredje försöket. Försök 2 gick ju åt skogen jämfört med försök 1.

Lycka till Turlid! Ni ska inte behöva göra ett försök till efter detta för nu ska det gå vägen!
    Tack, jag vill ju också att det går vägen, men är inte alls lika hoppfull denna gång. Känner bara att något inte stämmer, men hur hittar man svaret?

Så hemskt trist Inanna att försök 2 gick åt skogen. Man kan tycka massa saker, men vet själv hur lätt är det då man sitter framför en läkare och vågar inte ifrågasätta, lämnar sig själv helt i deras makt och vill lita på dem helt och hålet, sen klankar man sig själv att man kunde inte stå på sig. Hoppas nu att nästa gång blir den sista för er. Kram.
  • turlid70
    kasa01 skrev 2011-04-09 14:10:58 följande:
    eller hur! Man tycker de borde kunna samarbeta bättre. Misstänker (återigen helt utan beläggning) att det råder en viss konkurens kliniker emellan, det är trots allt vinstdrivande verksamheter... Eftersom jag inte riktigt tror på vitimnernas underverk valde jag att lägga mig i solariet två ggr innan mitt FET nu för att boosta D-vitamin. Alla sätt är bra utom de dåliga som min mamma hade sagt. Akupunktur är toppen, det kan inte vara för intet som kineserna hållt på med det i tusentals år. Lycka till!
    Tror faktiskt att läkarna är skräckslagna att ta till något som kan försämra deras egen lönsamhet. Tror absolut att läkarna medvetet inte eleminerar alla faktorer (kanske mindre avgörande men med deras ord obetydliga förstås) för lyckad graviditet, då reduceras deras kundkrets och det har dem inte råd med helt enkelt.
  • turlid70
    chichisita skrev 2011-04-10 00:58:23 följande:
    Tack Turlid! Han ringde inte förrän imorse. Då fick vi veta att fyra av våra fem befruktade ägg delar på sig som de ska. Nu blir det långtidsodling och ET kommer att ske på måndag, förutsatt att äggen fortsätter att växa. Hoppas, hoppas!!!
    Mycket bra så långt, hoppas vi också att dina ägg delar sig fint fint.
    Det verkar som att dina läkare i Guatemala är mer flexibla än våra i Sverige. Men visst var det också så att ni köpte fler behandlingar med garanterad graviditet annars pengarna tillbaka? I så fall är det faktiskt en morot för läkarna att söka sig utanför ramarna.
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-09 20:31:55 följande:
    Varför har detta inte börjat användas än? Eller någon som fått prova..?!

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/msd/pressrele...

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Skulle också vilja veta, men ingen ide att fråga läkaren, jag vet redan innan vad han kommer att svara. Han skrev ut menapur åt mig, varför testa något annat när den fungerade så bra på mig förra gången? Var det så bra då? Det blev ju för f-n inget barn, inte ens någon graviditet på flera toppägg och mycket fina blastisar. Ursäkta att jag gnäller, men efter all kunskap som jag skapat mig med er hjälp, börjar jag ifrågasätta fertilitetsläkarna mer och mer, det känns som att de gör inte tillräckligt för varje patient helt enkelt.
  • turlid70
    chichisita skrev 2011-04-10 19:22:28 följande:
    Vi fick köpa ett paket med två behandlingar, men det blir inga pengar tillbaka om det inte bli något. Jag tror dessutom att det kanske är lite dyrare här än i Sverige. Vi har betalat 7000 USD för paket med två försök, dvs ca 49 000 SEK.   Om man köper en behandling separat  kostar det  4500 USD, ca 31 000 SEK, vilket väl är dyrare än i Sverige?  Sen tillkommer alla mediciner som går lös på ca 1500 USD, eller 10 000 SEK,  för varje försök. Svindyrt!
    Om det inte går denna gång tänkte vi eventuellt försöka klämma in ett försök i Sverige under semestern i juni-juli. Låter spännande att kunna kombinera med akupunktur, det tror jag inte finns här.  Hoppas att det går att få tid då trots att det är semestertider. Fast mest hoppas jag ju att det ska gå den här gången och att redan är gravid när vi åker på semester i Sverige.
    Det måste vara en annan som hade sådan upplägg med fler behandlingar och garanterad graviditet annars pengarna tillbaka, det var inte i Sverige i alla fall.

Önskar lycka till er på ET idag. Hoppas att ni inte behöver betala mer än det ni redan har.
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-04-10 23:21:02 följande:
    Ja, min pappa är tyvärr mer intresserad av sig själv och att leva det goda livet än att bli morfar för första gången i sitt liv.  Och min sambos farmor som också har det gott ställt vill inte heller hjälpa oss fast han är hennes enda levande släkting. Men som tur är har vi fått banklån och har hittills löst det på egen hand. Vill inte heller hamna i tacksamhetsskuld hos någon som inte tycker att vi förtjänar hjälp. Min mamma som inte har det så fett själv har lovat att hjälpa oss med lite pengar om det skulle krisa rejält så där har vi i alla fall stöd. Det känns oerhört jobbigt att något sånt här som har att göra med själva livets värde ska bli en rent ekonomisk fråga. Men det är bara att hoppas att turen är med oss de här sista försöken. Då har vi i alla fall gjort vad vi har kunnat även om vi blir helt lottlösa.
    Tufft Inanna, och så mycket pengar. Jag tycker ni ska be kliniken om en ny rabatterad behandling (kanske gratis). Jag tycker faktiskt att din läkare var oobservant vid båda tidigare behandlingar. Först missade hon/han polyper och sen hade inte tänkt på att justera medicindosen. Jag skulle nog söka nån slags upprättelse då det är så mycket pengar, kanske byta klinik. Försåt att jag klankar på din läkare, jag vet att du gillar din läkare, det gör jag också, gillar/gillade alla mina läkare men jag börjar ifrågasätta dem alla nu.

Min allra första på Sophia hemmet, mycket trevlig läkare, drog genast slutsatset att IVF var enda alternativ för oss, det var 2005 och då hade vi försök i 3år (notera dock att det utan några ÄL-skickor eller kudde under rumpan). Min man lämnade nästan normalt spermaprov då, det verkade pendla men bevisligen var bra ibland, fick diagnos infertil man dock? Min högra äggledare var täppt sa han och jag var infertil till hälften, men läkaren på CvL sa till mig förra veckan att det inte behöver vara så? Och jag tror honom då jag vet att min mammas kompis födde 2 barn med samma diagnos på båda ledarna.

Grejen är jag att vi blev gravida på andra försöket efter jag började testa min ÄL noggrant, då vid 39 års ålder först. Jag ångrar nu så in i h-e att jag inte testade min ÄL tidigare. Efter den gången fick vi tyvärr många andra hinder, min man opererades och använde mediciner som sänkte spermaproduktion, därmed bestämdes ICSI. Ändå såg simmarna hyfsat bra ut vid ÄP och hälften av ägg befruktades naturligt. Jag känner mer och mer att något annat missades under vår utredning. Jag har ju fått 2 barn, gjorde 2 aborter också, fick ett noterat MF (övertygat nog om fler). Det kanske är så att vi inte kan få barn, vi passar helt enkelt inte ihop för att få det och då räcker inte alla pengar i världen, men den diagnosen får man aldrig då blir det ju inga pengar alls.
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-04-11 13:56:36 följande:
    Tack för ditt perspektiv! Jo, jag gillar min läkare men är samtidigt lite besviken på henne också. Jag tycker så här i efterhand att vi inte skulle gått med på att göra IVF 1 med två polyper i vägen men då kanske jag hade missat alla 15 ägg jag fick ut vid denna första topp-IVF men å andra sidan ledde inget av våra embryon till varaktig graviditet ändå. Det vi hade kunnat göra var att frysa de två toppembryon vi hade på dag 3 eller odlat vidare till till dag 5 istället för att slösa bort dem på ET. Det kan ju hända att något av dessa var guldembryot som inte kunde fästa pga polyper i vägen.

Nu vid senaste försöket borde hon kanske ha höjt dosen eller låtit mig spruta längre när det bara var 7 ägg som hann växa till sig. Men jag kan ju inte veta helt säkert att det hade funkat! Hon menar på att jag hade blivit ÖS med högre dos men det tror jag inte riktigt på. Hoppet står fortfarande till en ny bättre månad om en sådan kan dyka upp igen!

Om min läkare vägrar justera dos eller diskutera byte av preparat kommer jag ev.  försöka byta klinik. Det kostar ju ändå så mycket pengar och energi att ge sig in i detta en gång till. Jag funderar på om Menopur kan förbättra min äggkvalité när den nu så drastiskt verkat ha försämrats på ett års tid. Något måste göras för att jag ska våga hoppas på plus igen.
    Det är inte ert fel att ni gick med på det, ni sitter ju i den sittsen med enorm barnlängtan och då griper man efter varje halmstrå. Läkaren borde avråda er att göra IVF innan polyperna var borta. Vi senaste försöket borde hon kolla upp dina värden på nytt innan starten och planera utifrån det. Se till nu att ni får en ordentlig behandling nästa gång med lyckilig utgång.
  • turlid70
    Snösport skrev 2011-04-11 13:30:40 följande:
    Falun har väl något erbjudande om man är första gångs IVFare.

www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=5_Falun

Betala endast om du blir gravid.

Tack för info, jag är för gammal för det hos dem, men det är kanske värt att ringa och fråga, mina värden är hyfsat bra för min ålder.

Jag har nu mailat till CvL och frågat de om 3-pack, det enda kravet jag inte uppfyller där är också min ålder, fast mina värden som sagt är bra och ligger över deras gräns för 3-pack, men då är det 3-pack utan garanti, borde kanske vara lättare att de går med på det.

Vi har inga rika släktingar heller, min mamma har aldrig jobbat och lever idag på folkpension (plus bidrag till boende). Mina svärföräldrar har låga pensioner, de har aldrig haft högt avlönade jobb, men de vet inte att vi håller på med IVF. Hade de vettat det skulle de säkert kunnat skrapa ihop pengar till oss, men vi har det mycket bättre ekonomiskt än dem, det känns fel att be dem om hjälp, vi får skärpa oss och spara bättre helt enkelt. Min bror tjänar bra och kan säkert låna till oss, men min man vill inte låna av honom, vi ska spara.
  • turlid70
    Snösport skrev 2011-04-11 15:40:45 följande:
    Turild: jag började hösten 2009 och fick inte ta 3-pack tror deras gräns är 39 år för både 3 pack samt gratis om det inte funkar.

Falun hade en regel innan att om man gör mer än 3 försök från ens första IVF försöket hos dem får man lite rabatt på försök 4:a  och 5 men den regeln tar de bort nu. De hade dock glömt den på oss så vi får rabatt på våra 2 sista försök tillgodo och bara därför kommer vi ha råd med ett 6:e försök...gör vi inget mer försök får vi pengarna i handen...vi valde att låta dem ligga kvar och försöka igen i vår/sommar.  
    Det står så här också: "Behandlingsserien är avslutad, då en behandling gett upphov till barn." Betyder det om vi lyckas på första försöket så ska vi ändå pröjsa för 3- pack?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?