• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Vad det har skrivits! Härligt!
    Hinner inte skriva mycket just nu, men uppdaterar listan. Vi hörs senare.

*VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Snösport, 42år, IVF6 start i maj, bor Luleå går i Falun 
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?
    Boe, 38 år, Stockholm, CvL syskonförsök 1 (IVF 3) spaystart 5/5
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2

***SPRAYAR***
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14/4

***SPRUTAR***
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 2) sprutstart 26/4.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF4 sprutstart 30/4, ÄP fredagen den 13:e ;)
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 , sprutstart 30/4, ÄP troligtvis v19

***ÄP***
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, ÄP 6/5 + ET 8/5

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, ET 11/4, TD 25/4
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5
    pralinen jessica 38, ivf 2 SU, långa metoden, ET 27/4, TD 15/5, bor i götelaborg
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 2, långa metoden, ET 2/5, TD 20/5. Stockholm

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
  • turlid70

Mamma gås, så hemskt är det att uppleva sånt och så fruktansvärt orättvist. Blir så ledsen för din skull, tänker på dig och skickar styrkekrammar. Ta hand om dig vännen.

• turlid70

Hallå här! Det var ett tag sen jag skrev.

Jo, först av allt vill jag bara säga att jag är så glad att denna tråd finns, den (ni) ger mig så mycket; stöd, kunskap, uppmuntran mm. Tack för det och tack för att ni delar med er era erfarenheter. Kul att det är fler som hittar hit, välkomna alla nya och kul att andra kikar in och berättar sina underbara solskenshistorier!

Jag håller helt med resonemanget att man ska våga ta diskussion med sina läkare ang justering av behandlingen från gång till gång. Det ni säger sätter liksom ord på mina egna tankar. Läkarna väljer att göra på samma sätt som förra gången, det gick ju bra, menar dem. Jo, men inte för mig, tänker jag, det blev ju ingen bebis och inte ens någon graviditet. Något måste göras lite annorlunda för att kunna jämföra resultat, inte mycket men någon liten parameter. Jag fick ju spruta med samma dos, men efter en diskussion med läkaren så fick jag spruta en extra dag. Han menade att det skulle inte ge något, för att det skulle inte ge mognare ägg, men jag menade att det kan kanske bli fler mogna ägg och det kanske finns guldägg just bland dem som är lite långsammare under stimuleringen. Han köpte det och det känns bra, vi får väl se vad resultatet blir.

Han var förresten inte lika stressad som förra gången, tog emot mig i tid och svarade tålmodigt på mina frågor, blev lite ställd dock att maken inte var med, mig kan han inte prata omkull så lätt måste han ha insett. Vi disskuterade lite saker och återigen pekade han på ålder. Blodförtunnande rekomenderar han inte, jag tog upp ett exempel, men han sa att det kan lika gärna vara en tillfällighet. Ingen recept på Trombyl där inte, själv tänker jag köpa Albin minor iaf och ta 1/4 del från och med ET dagen.

Det såg bra förresten på kontrollen 10-tals blåsor, den största på 17mm, lite mindre än sist men då kollades dem en dag senare också, så att ikväll tar ÄL-spruta. Det drar ihop sig.

• turlid70

Lite sent kanske men vill bara kommentera ang om att dricka vin under behandlingen. Det finns studier som pekar på både positiva och negativa effekter och visst får man själv välja att dricka eller inte dricka, men vad jag tycker har mycket större inverkan är många andra miljöfaktorer, som man är och har varit utsatt för. Man är liksom impregnerad med massa s-t sedan tidigare så att det är inte konstigt att läkarna snackar om ålder hela tiden, men de säger ju inte varför. Om vi hade bott i en perfekt miljö, skulle vi inte behöva höra tjatet om ålder. Därför tycker jag att ett glas vin en gång i veckan kvittar och det har jag tagit i fredags, lite dumt kanske men jag hoppas att det positiva överväger Glad. Kram till er alla!

• turlid70
    Inanna Li skrev 2011-05-04 16:13:28 följande:
    Turlid - Bra resultat på VUL! Varmt lycka till med ÄP på fredag. Du kommer finnas i mina tankar hela fredagen! Kram!
    Tack Inanna, du finns i mina tankar du med och jag hoppas att din mens inte dyker upp på länge länge. Ett mirakel väntar vi på just nu för plötsligt händer ju som det heter!
  • turlid70
    Mamma gås skrev 2011-05-04 17:01:11 följande:
    V. 16 å just nu går vi bara å väntar på att det ska bli fre så att vi kan besöka sjukhuset igen så att den lille kan komma ut å vi få en chans att gå vidare. Som det är just nu går vi i ett vakum, sambon är oxå sjukskriven denna vecka tack å lov.

Tack alla fina människor som finns härinne som stöd, det är guld värt!! Hjärta
    Vilken mardröm, hoppas och ber att det är över snart. Det är verkligen inte roligt att gå så här och vänta, det borde inte vara tillåtet.

Jag själv gick i flera veckor efter första misstankar för MA. Det såg ut som v4-5 på VUL men jag var i v6+ då och vi väntade. 2 veckor senare såg det lite större ut men fortfarande för liten och inget hjärta slog, då sa läkaren att vi skulle vänta lite till. Började blöda en vecka senare på jusafton av alla dagar, allting kom ut av sig själv som tur var.

Varma kramar till er Hjärta
  • turlid70
    kattenizze skrev 2011-05-04 18:27:25 följande:

Jamen det är väl ett himla tjat om ålder! När det faktiskt finns en massa andra faktorer som påverkar OCKSÅ. Ta bara mig själv som exempel, jag fyller 39 år i sommar och inte fanken har jag svårt att bli gravid pga min höga ålder, utan det handlar om andra saker. Som kanske hade förbisetts om jag t ex hade varit 40, då hade de bara gapat om min ålder, så enkelt att skylla på det...
    Inanna: En underbar bild! Garvade högt när jag läste om hur vi ser ut....Mirakel kan faktiskt ske,you know.

Ja, men precis, alla är vi ungdomar här och vi ska bli gravida!
  • turlid70
    kattenizze skrev 2011-05-04 18:28:44 följande:
    Förresten sa min IVF-läkare till mig inte för länge sen när jag beklagade mig över min ålder, äsch du är bara barnet! Han är bara så trevlig.
    Underbar läkare du har, grattis. Jag är iofs nöjd med mina läkarna med, men det skadar inte att ställa lite krav, det kan hjälpa mig och förhoppningsvis andra också.
  • turlid70
    kattenizze skrev 2011-05-04 14:39:33 följande:
    Zinfandel: Ser en massa galna medelålder kvinnor som rensar albyl-lagren på apotekten! Det lät så kul det du skrev. Jag tänkte tipsa dig Chichisita, eller rättare sagt, först gratulera! Sen tänkte jag påminna alla i tråden om den ökade risken för blodproppar som vi har, både pga medicinerna och pga ev sängläge. Jag tycker alla borde använda kompression/stödstrumpor genom denna process, de finns ju att köpa på apoteket och har numera snygga färger har jag hört. Under graviditeten är det ju ännu viktigare att använda dem eftersom det är en sådan ökad propprisk under grav. Tycker läkarna borde informera bättre om detta!
    Japp, albyl minor och stödstrumpor står högst upp på shoppingslistan imorgon. Har bestämt mig att bli sjuk imorgon och på fredag och även på måndag, he he he he.
  • turlid70
    chichisita skrev 2011-05-04 20:31:40 följande:
    Tack för tips! Jag går ju på barnalbyl nu så det borde väl hålla propparna borta. Annars har jag två par snygga stödstrumpor med sjukhuslogga på som jag fick när de operade bort mina utomkveds som kan återanvändas. Problemet är bara att det är ca 30 grader varmt här nu och jättefuktigt, så helst vill man inte ha på sig något alls (med tanke på hur uppsvullen jag är ett detta absolut inget alternativ, kroppen är långt ifrån uppvisningsbar för tillfället). 
    Fint att det gick bra på VUL tidigare i veckan, håller tummarna för lika fin fortsättning. Tänkte fråga dig om hur många dagar var du ordinerat sängläge efter ET och när började du med barnalbyl? Allt väl annars?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?