• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

underverket 06 skrev 2011-04-09 09:21:56 följande:
    Hur gör ni andra med ledighet under ÄP o ET? Förra gången vi gjorde IVF var jag föräldraledig o de 2 tidigare gångerna vi gjort har jag sjukskrivit mig dagen för ÄP o sedan börjat jobba igen dagen efter ET, en gång tror jag t.o.m jag var sjukskriven en dag efter ET också. Nu har jag ÄP på tis oförhoppningsvis ET på tors, så jag sjukskriver mig på tis, ons o tors. Fre vet jag inte. Skulle nog vilja vara hemma o vila mig på fre med, inte för att det behövs rent medicinskt, men kan ju ändå vara skönt! Men borde väl jobbba då iallafall. Men jag har lite dåligt samvete redan för att jag ska vara borta 3 dgar, för jag vabbade 4 dgar förra veckan. Kan ju inte hjälpa om sonen blir sjuk, men iallafall! Men i o med att man sjukskriver sig dagen på ÄP ser jag ingen anledning till att jobba dagen mellan ÄP o ET iallafall. Har ju ändå tagit en karensdag. Isåfall ska man ju ta en semesterdag eller något, men det blir ju dyrt att göra så 2 dgar.
    Sist sjukskrev jag mig från 2 dagar före ÄP (var svullen och hade så himla ont i magen) till 2 dagar efter ET.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-09 09:47:59 följande:
    Chichisita, hoppas att läkaren ringde igår och ni fick ett bra beskede. Håller tummarna för dina ägg och önskar lycka till idag.
    Instämmer med Turlid! Hoppas allt kommer gå bra {#emotions_dlg.flower}!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-09 09:35:35 följande:
    ja och läkarna tycker illa om när man frågar om annat som man läser på internet, irriterar sig på alla tjatsidor där olika info snurrar, säger att biologin är inte exakt vetenskap, varför då i h-e kör de samma metod för alla barnlösa. Ändrar bara dosen litegrann och väljer lite olika stimuleringspreparat, det är som justeringsrattar på en och samma apparat, men det är ju biologin de pratar om och det går ju inte ihop med det de gör. Ibland justerar de inte ens rattarna trots att tiden sedan sist har gått.

Är ganska less på deras förklaringar om ålder eller tärningskast eller annan tjafs, det är inget fel på dig det är embryot som har fel osv. Vi gör inga fler försök har vi bestämt, det här blir vårt sista, sen ska vi kämpa hemma nåt år till innan vi ger upp.
    Helt perfekt beskrivning av fertilitetsläkarna i Sverige! Just nu hoppas jag verkligen att min läkare kommer justera rattarna inför nästa försök. Jag vill inte ha exakt samma behandling även tredje försöket. Försök 2 gick ju åt skogen jämfört med försök 1.

Lycka till Turlid! Ni ska inte behöva göra ett försök till efter detta för nu ska det gå vägen!
  • Inanna Li

Intressant med D-vitamin i IVF-sammanhang. Jag äter både D-vitamin och Omega-3 sen flera veckor tillbaka.

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-09 12:13:12 följande:
    Tack, jag vill ju också att det går vägen, men är inte alls lika hoppfull denna gång. Känner bara att något inte stämmer, men hur hittar man svaret?

Så hemskt trist Inanna att försök 2 gick åt skogen. Man kan tycka massa saker, men vet själv hur lätt är det då man sitter framför en läkare och vågar inte ifrågasätta, lämnar sig själv helt i deras makt och vill lita på dem helt och hålet, sen klankar man sig själv att man kunde inte stå på sig. Hoppas nu att nästa gång blir den sista för er. Kram.
    Tack!  Nästa gång bara måste bli den sista. Jag hoppas hon kommer lyssna på mina "krav" men det blir kanske ändå som läkaren vill till slut.
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-04-09 16:31:43 följande:
    I höstas när jag gjorde IVF blev det just så för mig. Få antal sprutdagar (med långa metoden) och snabbt äggplock. 5 ägg ut vilket är bra för mig men inga fortsatte dela sig efter befruktning...

Nu i får vid nytt IVF drog läkarna medvetet ut på sprutperioden 2-3 extra dagar. Plötsligt fick vi ut 9 ägg (7 ggr tidigare 2-5 ägg) varav 4 var finfina. tyvärr blev det minus ändå men jag har pratat med läkaren efteråt och han var övertygad om att det goda resultatet var följden av den längre sprutperioden. 
    Vad  bra att du tog upp detta för jag tror också verkligen att det var att du fick spruta längre som gjorde att du fick så bra resultat denna senaste gång. Men sen är det ju alltid en övervägning hur länge läkarna vågar vänta så att äggen inte lossar av sig själva eller blir övermogna.
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-04-09 18:33:59 följande:
    SKÅL Skål (jag unnar mig ett glas rött så här mitt i dieten). Jag firar -4 kg. Skrattande
    Grattis! Härligt jobbat!
  • Inanna Li
    chichisita skrev 2011-04-10 00:58:23 följande:
    Tack Turlid! Han ringde inte förrän imorse. Då fick vi veta att fyra av våra fem befruktade ägg delar på sig som de ska. Nu blir det långtidsodling och ET kommer att ske på måndag, förutsatt att äggen fortsätter att växa. Hoppas, hoppas!!!
    Vad bra att det blir långtidsoding! Hoppas för dig imorgon Glad!
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-04-10 08:39:43 följande:

Chichiisita: Lycka till imorgon!

Hjälp! Någon annan som gjort korta metoden? Sjuksköterskan sade i telefon i fredags till min att idag kl 21.00bara ta min ägglossningspruta. ÄP är på tis. Nu läste jag i informationen jag fått generellt om korta metoden att när man tar sin ägglossningsspruta ska man den dagen ta sista oregutransprutan. Det sade hon inget om, så nu hoppas jag jag får tag i någon på tel tiden idag, annars vet jag inte vad jag ska göra?

Jag har gjort korta två gånger. Jag har alltid bara tagit äggmognadssprutan 36 timmar före ÄP. Ingen Orgalutran eller Gonal-F denna dag. Du ska inte ta någon annan spruta denna dag. Din klinik skulle kanske ha andra regler men generellt brukar man inte ta andra sprutor 36 timmar före ÄP.
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-04-10 20:11:32 följande:
    En fråga bara, tror jag ställt den förut, men iallafall. Hur många IVF tänker ni göra? Hur många har ni gjort? Hur mycket pengar har ni hittills lagt ut? Hur många IVF är rimligt? Detta är min femte IVF, men då har vi ju lyckas en gång o fått en son. Detta är tredeje syskonförsöket. Sammanlagt är vi upp i nästan 100000, men då har vi bara betalat en del själva .Det mesta har vi fått sponsrat från mina föräldrar.
    Vi har lagt ut 115 000 än så länge. Banklån.  Vi har gjort totalt 4 återföringar (2 ICSI + 2 FET) och planerar att göra minst två färskförsök till innan jag fyller 43 om allt klaffar. Ett i maj och kanske det sista i augusti. Har inget hänt då kanske det blir en paus eller en ev tiggarstråt efer pengar. Troligtvis hos banken igen då våra närmaste vägrar hjälpa oss även fast de har råd. De tycker att vi får skylla oss själva att vi har så dålig ekonomi. Det kan hända att vi gör ÄD i Åbo i Finland som sista utväg om vi ärver pengar så småningom eller vinner på lotteri. Det som är bra med ÄD är ju att åldersgränsen är 50 i Riga och St Petersburg om vi inte skulle få tag i pengar innan jag fyller 46 som är absolut gräns i Finland.

Upp till sex-sju försök är rimligt. Speciellt om man är över 35 och ännu mer så om man är 40. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?