• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Myrslok - Jag har ju också börjat fundera på ÄD om det inte kommer funka för oss. Tycker Avaclinic i Åbo elelr Tammerfors verkar vara ett jättebra alternativ! De har åldersgräns på 46 år och väntetid på 6-8 månader tror jag. Man kan ju anmäla sig medan man håller på med hemmaförsök. Och om du får en blastocyst insatt så är ju graviditetschansen minst 50 % om embryot är av bra kvalité!

• Inanna Li

ÄD kostar ca 80 000 kronor men sen tillkommer ju kostnader för resor, hotell, frysning av embryon och annat så räkna med minst 100 000 kronor.

• Inanna Li

Du kan göra ÄD i Umeå men väntetiden är lång i Sverige pga få donatorer så det är nog bättre att göra det utomlands. I alla fall om man är över 40.

• Inanna Li

Jag vet några till som fått det i Sverige även om klinikerna oftast är restriktiva med att sätta in två eftersom det finns en ökad risk för tvillinggraviditet på en blastis och då blir det ju ännu större risk/chans med två!

• Inanna Li

Turlid - Härligt att du mår bra under behandlingen och att du får kolla upp mer saker på torsdag! Det känns så spännande att du är i gång med IVF 2 och jag hoppas så otroligt mycket för dig den här gången! Kram!

• Inanna Li
    Spears skrev 2011-04-13 07:56:30 följande:
    Mensen Kom idag Tjoho, så imorgon börjar Jag spruta , kul!
    Grattis! Förstår att du är jätteglad när du fått vänta så länge!
  • Inanna Li

underverket06 - Grattis till lyckat ÄP. Fantastiskt bra att få ut 13 ägg. Också jätttebra att få en frysis! På min klinik fick jag förra året siffran 20 % att lyckas med IVF per försök. Om jag satte in två ägg skulle chansen öka med 5-7 % bara. 10-15 procent låter otroligt mycket i jämförelse. Tvillingrisken fick jag ingen siffra på men den var liten.
    Förmodligen kan det bero på slumpen hur många ägg man får ut då det är olika många äggblåsor som dyker upp varje månad. Du kanske hade högre dos än tidigare?

• Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-04-15 08:44:01 följande:
    Underverket06: Stort grattis till ett jättefint resultat. Du har ju fått mycket bra odds!! Jag håller tummarna. Lycka till! (Till mig har de sagt knappt 10% per återföring med ett embryo, lite högre med 2.)

Väntar nu på sprutstart runt 10-11 maj. Skall spruta med Puregon 175 IE fast min läkare tycker att det är lite högt (men hennes kollega var lite modigare så jag fick som jag ville). Tydligen finns en ny typ av äggmognadsspruta som man kan använda vid risk för överstimulering. Den kan bara användas vid totalfrysning (går inte att göra ET om man tagit den)  men då bromsar den in överstimuleringen. Min klinik har aldrig använt den tidigare men andra kliniker har sagt att äggkvaliten blir densamma men man får ingen överstimulering. Jag hoppas att jag slipper använda den men den känns bra som backup-plan. Det här blir min allra sista IVF så jag tar hellre risken med en totalfrys än får ett dåligt resultat.

Inanna: Vet du när du börjar din nästa ICSI? Har ni bestämt vilka doser/preparat?
    Konstigt att du fick 10 % per återföring när dina odds måste vara bättre nu än vad mina var för ett år sen. Men jag antar att mina chanser numera är säkert mindre än 10 % om man analyserar det urdåliga resultatet av min förra IVF.

Tufft av dig att våga spruta med 175 IE. Jag säger inte att du valt fel men det kanske hade räckt med 150 IE när du är så lättstimulerad.  Men nu kanske fler ägg växer sig tillräckligt stora förstås. Lycka till! Vi kanske börjar spruta nästan samtidigt.

Hoppas att jag också kan få ställa lite krav på högre dos inför min nästa behandling. Tror inte jag kommer nöja mig med under 300 IE.  I så fall kommer jag kanske byta klinik. Jag har inte fått besökstid förrän den 28 april. Jag är beredd på att läkaren kanske kommer att säga att det inte är nån idé för oss att fortsätta pga min ålder och dåliga äggkvalité men jag kommer stå på mig och propsa på två försök till innan jag fyller 43. Då kommer jag ju inte ångra mig senare i livet utan jag kommer känna att vi gjort allt vi kunnat innan vi gav upp. Jag tror att det krävs minst sex återföringar innan man ska fundera på att ge upp. De första sex försöken har man ungefär samma chans och därefter minskar det. Och eftersom jag redan blivit gravid 1 gång av 4 så känner jag också att det är idé att göra minst två försök till.
  • Inanna Li
    Zinfandel1 skrev 2011-04-15 09:27:42 följande:
    Grattis Underverket!

Inanna: KLart du får gör afler försök. Och skulle du mot förmodan inte få det så har du DK kvar. Så fler förösk blir det oavsett! Kram
    Tack! Känner mig bara så fruktansvärt uppgiven och misslyckad just nu! Som en förbrukad klimakteriekossa även om jag borde ha minst 13 år till klimakteriet om jag jämför med min mamma!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?