• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

underverket 06 skrev 2011-04-10 23:09:52 följande:
    Inanna68: Det var hårda ord av dina närmaste angående er ekonomi o att hjälp er ekomiskt! Mina föräldrar har betalat en väldigt stor del av de 100000, en väldigt liten del har vi betalat själva o en liten del har vi lånat av dem. Sonen kostade "bara" 44000, eftersom vi då kunde köpa 3- pack, men nu är jag ju för gammal för det. Det ev syskonet har ju redan kostat mer o ännu har vi ju inget +.
    Ja, min pappa är tyvärr mer intresserad av sig själv och att leva det goda livet än att bli morfar för första gången i sitt liv.  Och min sambos farmor som också har det gott ställt vill inte heller hjälpa oss fast han är hennes enda levande släkting. Men som tur är har vi fått banklån och har hittills löst det på egen hand. Vill inte heller hamna i tacksamhetsskuld hos någon som inte tycker att vi förtjänar hjälp. Min mamma som inte har det så fett själv har lovat att hjälpa oss med lite pengar om det skulle krisa rejält så där har vi i alla fall stöd. Det känns oerhört jobbigt att något sånt här som har att göra med själva livets värde ska bli en rent ekonomisk fråga. Men det är bara att hoppas att turen är med oss de här sista försöken. Då har vi i alla fall gjort vad vi har kunnat även om vi blir helt lottlösa.
  • Inanna Li
    Zinfandel1 skrev 2011-04-11 08:24:01 följande:
    Ufff, huuu. Ja, du, det är kanske i sådana här situationer som människors olika sidor framträder. Det är också totalt vansinne att barn eller icke barn kan vara en ekonomisk fråga i ett land där man behöver barn och där man kommit underfund med att inkomsten till staten är större än kostnaden för provrörsbefruktningar. Jag tror faktiskt at det kommer att ändras inom några år, men dessvärre efter vår fertilitetstid. Man önskar så att man kunde hjälpa alla på nåt vis, det ekonomiska är en allför tung börda att bära ovanpå alla andra känslor.  
    Det borde vara som i exempelvis Finland och Frankrike där staten finansierar provrörsbefruktningar upp till 43 års ålder. Vi får hoppas att allt förändras i framtiden men jag har bara det här året på mig. Det känns som om jag hamnat i mitt livs värsta kris just nu. Till och från vill jag bara ge upp från och med detta nu eftersom jag ändå misstänker att min äggkvalité inte längre är tillräcklig.

Förlåt alla för mitt gnäll!
  • Inanna Li

Jo, jag vet hur det är. Har inte varit utomlands eller bott på hotell på åratal, går aldrig ut på nöjen, bjuder aldrig hem nån, köper inte mycket kläder eller något till hemmet utan lägger allt på mat och räkningar. Men vår barnönskan står över allt annat nu. Skulle bli så trist om desa uppoffringar inte gav nånting och jag får betala räkningar för IVF tills jag dör.

• Inanna Li
    Snösport skrev 2011-04-11 11:36:25 följande:
    Innan68, Fjällsippan : fast nu så tänker vi inte på det utan på att vi ska lyckas i vår  eller i år
    Ja, nu ska det funka Glad!
  • Inanna Li

Jag gick igång lite för mycket i den här diskussionen då jag i dagarna haft ett uppslitande samtal med min pappa om ev. lån eller bidrag till IVF och han menade att det inte var värt att lägga pengar på något som ändå inte skulle ge resultat eftersom jag redan är för gammal och sen betala av det resten av livet. Men han är civilekonom och revisor med egen firma och ser allt i krassa ekonomiska termer. För mig är det frågan om liv eller icke-liv! Nu lämnar jag detta tråkiga ämne och hoppas på dagar med  Solig  och Plus innan hösten kommer Skrattande!

• Inanna Li

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 någongång i framtiden!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14e april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj
    Mia, 42, FET eller IVF2 i maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL spraystart 5/4

***SPRUTAR***
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, sprutstart 27/3
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, sprutstart 1/4, bor i Hässelby.

***ÄP***

***ET/FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3

Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4
    Kattenizze, 38 år, ET 5/4, korta metoden, TD 26/4

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!

• Inanna Li

Mia69 - Gör som du känner själv! Kanske bra om du kan få komma till ET nästa gång!

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Hoppaspåenliten: 38år Inväntar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 någongång i framtiden!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14e april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL spraystart 5/4

***SPRUTAR***
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, sprutstart 27/3
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, sprutstart 1/4, bor i Hässelby.

***ÄP***

***ET/FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
             Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4
    Kattenizze, 38 år, ET 5/4, korta metoden, TD 26/4

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-11 13:22:32 följande:
    Tufft Inanna, och så mycket pengar. Jag tycker ni ska be kliniken om en ny rabatterad behandling (kanske gratis). Jag tycker faktiskt att din läkare var oobservant vid båda tidigare behandlingar. Först missade hon/han polyper och sen hade inte tänkt på att justera medicindosen. Jag skulle nog söka nån slags upprättelse då det är så mycket pengar, kanske byta klinik. Försåt att jag klankar på din läkare, jag vet att du gillar din läkare, det gör jag också, gillar/gillade alla mina läkare men jag börjar ifrågasätta dem alla nu.

Min allra första på Sophia hemmet, mycket trevlig läkare, drog genast slutsatset att IVF var enda alternativ för oss, det var 2005 och då hade vi försök i 3år (notera dock att det utan några ÄL-skickor eller kudde under rumpan). Min man lämnade nästan normalt spermaprov då, det verkade pendla men bevisligen var bra ibland, fick diagnos infertil man dock? Min högra äggledare var täppt sa han och jag var infertil till hälften, men läkaren på CvL sa till mig förra veckan att det inte behöver vara så? Och jag tror honom då jag vet att min mammas kompis födde 2 barn med samma diagnos på båda ledarna.

Grejen är jag att vi blev gravida på andra försöket efter jag började testa min ÄL noggrant, då vid 39 års ålder först. Jag ångrar nu så in i h-e att jag inte testade min ÄL tidigare. Efter den gången fick vi tyvärr många andra hinder, min man opererades och använde mediciner som sänkte spermaproduktion, därmed bestämdes ICSI. Ändå såg simmarna hyfsat bra ut vid ÄP och hälften av ägg befruktades naturligt. Jag känner mer och mer att något annat missades under vår utredning. Jag har ju fått 2 barn, gjorde 2 aborter också, fick ett noterat MF (övertygat nog om fler). Det kanske är så att vi inte kan få barn, vi passar helt enkelt inte ihop för att få det och då räcker inte alla pengar i världen, men den diagnosen får man aldrig då blir det ju inga pengar alls.
    Tack för ditt perspektiv! Jo, jag gillar min läkare men är samtidigt lite besviken på henne också. Jag tycker så här i efterhand att vi inte skulle gått med på att göra IVF 1 med två polyper i vägen men då kanske jag hade missat alla 15 ägg jag fick ut vid denna första topp-IVF men å andra sidan ledde inget av våra embryon till varaktig graviditet ändå. Det vi hade kunnat göra var att frysa de två toppembryon vi hade på dag 3 eller odlat vidare till till dag 5 istället för att slösa bort dem på ET. Det kan ju hända att något av dessa var guldembryot som inte kunde fästa pga polyper i vägen.

Nu vid senaste försöket borde hon kanske ha höjt dosen eller låtit mig spruta längre när det bara var 7 ägg som hann växa till sig. Men jag kan ju inte veta helt säkert att det hade funkat! Hon menar på att jag hade blivit ÖS med högre dos men det tror jag inte riktigt på. Hoppet står fortfarande till en ny bättre månad om en sådan kan dyka upp igen!

Om min läkare vägrar justera dos eller diskutera byte av preparat kommer jag ev.  försöka byta klinik. Det kostar ju ändå så mycket pengar och energi att ge sig in i detta en gång till. Jag funderar på om Menopur kan förbättra min äggkvalité när den nu så drastiskt verkat ha försämrats på ett års tid. Något måste göras för att jag ska våga hoppas på plus igen.

Du har ockå en besvärlig situation bakom dig och jag hoppas att det löser sig för er också. Det får verkligen inte vara så att vissa par inte är kompatibla. Det handlar nog ändå mycket om tur och otur även om man förmodligen aldrig kan få exakt svar på den frågan. ICSI är ju ändå en lösning på problemet med mannens simmare även om det givetvis aldrig finns hundraprocentiga garantier.

Olika läkare verkar ha olika teorier. Man vet inte vad man ska tro men halvt infertil tror jag knappast att du var/är! Speciellt inte när du lyckades bli gravid naturligt vid 39 års ålder! Men IVF gör ju förhoppningsvis att man inte behöver vänta lika länge ...

Och så skulle man ju önska som du tidigare skrivit att läkarna skulle testa immunologiska faktorer mer för det kan ju också vara ett problem och inte bara gamla ägg som ställer till det!

Jag vet nu att problemet ligger hos både mig och min sambo. Kombinationen dåliga spermier och dåliga ägg pga ålder. Vi får hoppas på enstaka bra spermier och att 1 utplockat ägg av 5 inte har kromosomfel.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-11 15:15:10 följande:
    Det är inte ert fel att ni gick med på det, ni sitter ju i den sittsen med enorm barnlängtan och då griper man efter varje halmstrå. Läkaren borde avråda er att göra IVF innan polyperna var borta. Vi senaste försöket borde hon kolla upp dina värden på nytt innan starten och planera utifrån det. Se till nu att ni får en ordentlig behandling nästa gång med lyckilig utgång.
    Tack! Vi får hoppas på det bästa nu. Jag ville inte ta AMH-provet på nytt (är för rädd för dåligt resultat) och hon tyckte det var OK då det bara var 10 månader sen sist så där är ditt mitt fel.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?