• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Idag kom min ÄL på dag 23 och förhoppningsvis får jag göra FET på onsdag i nästa vecka. Ska ringa kliniken så fort de öppnar imorgon. Fattar ni att jag har gråtit av glädje sen jag kom hem och testade för en timme sen ...

Kram på er alla vänner Solig 

Lycka till med VUL underverket06, fortsatt ruvning ChippiChoppi och FET på lördag pp08!

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-09-23 19:22:58 följande:
    Vilken bra nyhet Inanna! Vad glad jag blir för din skull! Detta var en riktig bra födelsedagspresent.

Jag har också märkt att ÄL kommer allt senare med åren, bara den kommer så gör det inget.

Min blödning har inte utvecklats til någon mens än utan slutat i princip helt, funderar på om det spotting, man vill ju hoppas in i de sista, dumt kanske. Tänkter inte testa imorgon, man blir så nedslagen, väntar till på lördag.
    Jag är så glad, tack! Bättre sent än aldrig. Det blev en bra födelsedagspresent att slippa proppa mig full av hormoner som man måste inför stimulerad FET och vänta en hel månad till. Jag har ju fått vänta sen juni redan ...

Tänk om din blödning bara var en spotting eller en nidis! Håller tummarna för det! Kanske du testade minus för tidigt. Vad underbart om det skulle vara så!

Om jag blir glad så jag störtgråter för en efterlängtad ÄL undrar hur det blir efter ett positivt gravtest Glad?
  • Inanna Li
    Barfota skrev 2010-09-23 22:07:40 följande:

Hej! Har skrivit lite i tråden ”Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis”, men känner att detta är tråden för mig;) Är 39½ och har en son på 4 år. Vi har försökt få ett syskon i över 1 år, men jag har inte blivit gravid. Jag är normalviktig. Min menscykel är 28-35 dagar och jag har ägglossning enligt teststickor. Var hos gynekolog den 16/9. Äggstockar såg normala ut enligt henne. Hade 6-8 omogna äggblåsor på höger sida, på vänster hade hon svårt att se. Fick här om dagen brev om att proverna visade normala värden på äggstocksfunktion och sköldkörtel. Ringde dit och fick (efter viss tvekan!) de exakta siffrorna som var: FSH 7,8. LH 5,9. Sköldkörtel S-fritt 12 (normal 8-16). TSH 0,60 (normal 0,40-4,0). Någon som har några kommentarer om värdena? Maken ska lämna prov och sen ska vi få besked från Linnékliniken i Uppsala om ivf.

Välkommen Barfota! Din menscykel är helt normal och ett FSH på 7,8 är också bra. FSH ska helst vara under 9. Dina äggblåsor före hormonstimulering är också ett bra antal, Om man har under 4 kan man bli lite orolig för om IVF kommer att funka.  De andra värdena kan jag inget om men det finns säkert någon annan här som kan kommentera?

Vad bra att du äntligen ska komma igång med IVF. Att fortsätta försöka på egen hand efter ett år utan framgång när man närmar sig 40 är inte att rekommendera.

Förhoppningvis har du goda chanser med IVF:
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-09-24 13:10:48 följande:
    Du anar inte, jag gråter redan bara när jag drömmer om att det skulle kunna bli så.
    Jag förstår dig precis! Jag har ångest för hela denna IVF-cirkusen dagligen. Jag skulle nog bryta ihop av gråt den dag jag får ett positivt graviditetstest med tanke på alla spänningar som på en gång skulle släppa i kroppen. 

Det verkar ju jättebra med avsaknad av blodflöde. Jag hoppas du slipper öppna vinflaskan imorgon. Men en liten skvätt kanske du kunde ta för att fira ett positivt besked i alla fall Solig!
  • Inanna Li

Hej Dallas! Välkommen! Carlanderska har ingen övre åldersgräns och IVF-kliniken i Gbg har 43 som gräns (i alla fall på papperet, jag antar att de inte tar sig an nya patienter som fyllt 43).

• Inanna Li
    linköping68 skrev 2010-09-24 21:40:31 följande:
    ....svarade innan jag läst allt. Vad roligt att ÄL kom. Hurra!
    Tack ! Läkaren trodde att det berodde på polypoperationen  Jag opererade mig dagen efter förra ÄL i augusti. Sedan blödde jag i två veckor fram till mensen kom med fortsatta blödningar i sex dagar till. Så denna cykeln blev lite förskjuten. Stress kan förstås också ha inverkat. Ålderstress och annat runt omkring mig som är lite besvärligt just nu.

Det kan bero på stress men det är förstås normalt att inte ägglossa varje månad när man blir lite "äldre". Du får säkert ÄL nästa cykel om den inte kommer nu. "Kramar" Glad
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-09-25 07:44:40 följande:
    Jag kände på mig igår kväll att det skulle gå åt h-e. Fick en liten blödning till då och sen ganska stark mensvärk. Testade ändå imorse och vågade inte kolla på stickan. Efter ett tag sa gubben "Du får dricka vin ikväll om du vill." Han trodde kanske att det skulle tröstaGråter. Nu är mensen igång och en ny kamp förberedes.
    Nej, vad syndRynkar på näsan ! Försök att trösta dig med att du har tre embryon i frysen även om du har all rätt att vara ledsen just nu!
  • Inanna Li
    Skruttefia skrev 2010-09-23 21:53:10 följande:
    här händer det mycket spännande

inanna - ja, jag förstår att du gråter av lycka för din eftetlängtade ÄL Solig SÅ skönt! Håller tummarna för att du ska få en (eller två?) liten goding(ar) tillbaks nästa vecka!
    Ja, det var fantastiskt när gubben äntligen log åt mig! Det blir bara en blastocyst. Hade varit fantastiskt att få två. Graviditetschansen för kvinnor under 39 för frysta blastisar i Falun (hittade ingen staitisk från Gbg) är 38 %. Det är sällan kvinnor över 39 får långtidsodla. Därför finns ingen statistik för "åldringar". Men jag hoppas 38 % gäller även för mig Solig!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-09-25 10:14:08 följande:
    Tack för trösten. 38% att lyckas med FET på ett ägg låter ju mycket bra, om ägget klarar upptinning antar jag. På färsk försök med 2 ägg fick vi oddsen 34%, med 1 ägg 22%. Det är större chans att lyckas med FET alltså? Blir lite gladare faktiskt.

Mens h-e vägrar att bryta ut, så less på det här Skrikandes, hoppas det sätter igång snarast.
    Mensen kan förskjutas så länge du fortsätter med vagitorierna. Det är 38 % chans på ett långtidsodlat (minst fem dagar) embryo.

Ta hand om dig i helgen Turlid! Det blir FET  för dig härnäst och då ska allt gå bra Solig!
  • Inanna Li

Jag fick veta igår att jag ska sätta in min första frysta blastis på onsdag eftermiddag och jag känner mig ganska nervös. Jag har ju tre blastocyster i frysen så någon borde ju överleva. Det som känns konstigt är att jag ska sätta in den på cykeldag 29 (en dag som jag vanligtvis brukar få mens på även om de senaste cyklerna varit 30 och 31 dagar). Men då jag fick ÄL på cd 23 denna månad så borde ju min BIM inte ske förrän dag 34-35 (om man räknar med en lutealfas på 11-12 dagar i mitt fall).

Jag vill verkligen inte få mens för tidigt. Jag har progesteronvagitorier hemma som jag ska ta från FET-dagen för att förhoppningsvis förlänga lutealfasen.

Så nu hoppas jag bara att jag blir en av de 38 av 100 som lyckas Glad!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?