• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-02-11 17:09:26 följande:
    Det där med att man klagar i denna tråd, har jag inte riktigt hängt med. Jag tycker inte att folk klagar här, tvärtom upplever jag att folk är mycket stödjande för varandra och det känns bra att man vet var man kan vända sig för att reflektera, dela med sig sina känslor, uttrycka sin frustration, berätta om sina erfarenheter och dela med sig sin kunskap. Detta är mycket uppskattad och om det är någon som känner sig sårad på något sätt så ber jag verkligen om ursäkt för mig och andras vägnar.

Ta hand om er. Allt gott!
    Vill instämma med Turlid här, jag har inte heller tänkt på eller upplevt att det klagas i tråden. Men jag vet sedan tidigare trådar att missuppfattningar ibland uppstår eftersom man kommunicerar med några få rader hit och dit om viktiga livsfrågor. För mig är det här tråden ett stort stöd, oavsett om ni har behov att ventilera negativa eller positiva tankarHjärta.
  • Fjällsippan
    Inanna, är så ledsen för er skull! Så tungt, och så orättvist! Liksom Sushikattens läkare har jag mött läkare som pratar om "otursfaktorn" när det gäller IVF'er. Det är mycket som ska klaffa, och vissa av oss får kämpa några fler gånger än andra trots fina embryon. Sedan finns det ju några enkla tillägg som kan göras under ruvningen (som vissa läkare tror förbättrar chanserna) ex Trombyl (blodförtunnande) och östrogen. Hoppas att din läkare stöttar dig, och tror på dig. För med dina fina värden så tycker jag att det SKA funka.
  • Fjällsippan

Nu är jag tillbaka från ET, och ruvar på 2 stycken fina 4-cellingar. Av 9 äggblåsor blev det 8 ägg. 2 av dem var omogna och 2 av dem ville inte vara med på mikroinjektionen (förmodar att de gick sönder). Så igår hade vi 4 befruktade, och idag var 3 av dem perfekta. 2 till mig och 1 till frysen. För mig har statistiken sett bättre ut med 2- och 3-dagarsodlade, så det känns bra. Jag har aldrig blivit gravid med blastocyster, trots att de har varit fina. 

Snösport: har tänkt på dig, grattis till jättefint resultat! Håller tummarna för att allt ser bra ut imorgon. Och förresten, jag har också hört talas om att förse livmodern med spermier så att immunförsvaret inte går igång på embryot efter ET. 

• Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-02-13 16:52:35 följande:
    Hoppas bara jag inte haft den där hemska dippen som enligt statistiken brukar inträffa vid 37-38 års ålder och som gör att man förlorar hälften av sina kvarvarande ägg på en gång! Men det kan ju funka med IVF efter det ändå Glad!
    Oj, vad är det där för hemsk dipp! Fy, vad deppigt det låter. Undrar om det var som hände mig, för ur det blå gick jag från 10 - 15 plockade ägg under några behandlingar till 4 ägg (vid 39 år). Men det var först då som jag fick en lyckad graviditet, å andra sidan . Kommer du att vilja ta ett nytt AMH-värde nu? Jag har avstått från det, för mig känns det bättre att se vad äggstockarna kan prestera utan att jag behöver tänka på "en siffra på min reserv". Det senaste värdet som togs på mig var 2009 (och var 1,4). Jag fyller 43 i maj.

Tack för ruvar-grattis . Jag har redan börjat noja mig, tycker att jag blöder så mycket från äggplocket fortfarande. Och ikväll kändes det som att det kom från livmodertappen. Och givetvis så kom nojan igång på att embryona har trillat ut. Trots att jag genomgått så många ruvningar så tycks jag aldrig bli vis och klok i de här sammanhangen.

• Fjällsippan
    Snösport: förmiddagsväntan i Falun inför ET ? Men visst är det skönt nu när kliniken ligger nere på stan.  Håller tummarna för att dina embryos har delat sig fint till idag!

Inanna: Hade du ett sådant fint amh-värde så bör du ju inte behöva ta ett nytt, och som du skriver så kommer man att märka på stimuleringen om du behöver en extra skjuts den här gången. Vet du hur ditt TSH-värde ser ut? Jag tycker att det är bra att vi har en med "yrkesskador" här i tråden som förser oss med information . Som tur (eller kanske otur?) är så är det ingen forskning som råder på det mirakel som ibland inträffar när allt plötsligt klaffar och vi äntligen blir gravida! Min läkare har en ganska schysst inställning till det som vi fortfarande inte känner till vad gäller ägg, befruktning och implantation. Samtidigt har jag märkt att han följer forskningen noggrannt, så han är ändå väldigt påläst. Men ibland kommer han med små kommentarer som just hänvisar till att ALLT kan ske oavsett ålder, värden och äggkvalitet. Förmodar att han också är "yrkesskadad" . Vad gäller ludd i livmodersslemhinnan så har jag länge undrat om min livmoderslemhinna helt enkelt saknar de rätta ingredienserna (ex pinopoder) eftersom mina embryon tycks utplånas därinne. Men, men den här gången hoppas jag att miljön är optimal! Om det är någon som är nyfiken på hur mina embryos såg ut igår så ligger det en bild i min blogg här på FL.

Fahlvik: blärk för magsjuka och graviditetsillamående. Hoppas att det släpper snart.
  • Fjällsippan

Occeany: ja oj, du har BF idagHjärta! Vad spännande, nu har den "riktiga" nedräkningen inför ankomsten börjat!

• Fjällsippan

turlid: tack för grattis och tummar! Hoppas innerligt att minus vänder till plus för din del. Ha det så mysigt idag, med lyxmiddag och allt.

• Fjällsippan
    Mamma gås skrev 2011-02-14 11:36:13 följande:
    Tjejer - Ni som blir 43 i år och kör på klinik..., var går ni? Jag har en kompis som blir 42 nu i sommar och hon är helt inställd på att hon endast kommer att få/köpa ett försök för sen blir hon för "gammal". Dom ska på intro samtal nu i början av mars i Uppsala men har gjort sin utredning i Örebro, men här är hon för "gammal" så därför måste hon göra det privat. Jag tänkter att det kanske finns hopp för dom att hon ska kunna göra det fler gånger även fast hon fyllt 42, om det nu behövs vill säga :)  Vad tror ni? Är det något man måste tjata sig till el är det jätteolika för olika kliniker?

Både Falun IVF-klinik och CvL har "godkänt" mig efter individuell bedömning. Jag har valt att göra det här försöket i Uppsala p g a vi har svårt att pendla till Falun just nu (men sonen är gjord i Falun ). Däremot så tror jag att St Görans IVF-klinik är den mest öppensinnade kliniken i Sverige vad gäller åldern.Och vad jag förstår är så håller Sophiahemmet väldigt hårt på ålderskravet. Men den avgörande faktorn är, trots allt, den individuella bedömningen och vilka värden man har. Önska din kompis lycka till!
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-02-14 11:38:20 följande:
    Jag borde ju ha några äggblåsor kvar i alla fall Glad! Jag är bibliotekarie och är van vid att ständigt söka fram information så det var därför jag skrev att jag är "yrlkesskadad" Skrattande. Det är nog mer eller mindre ett mirakel varje gång någon blir gravid. Vissa av oss får ju kämpa längre än andra. Du din stackare fick kämpa länge för ditt plus trots fina embryon. Livet är orättvist men det visar ju på att det kan funka till slut i alla fall!  Ska kolla in dina embryos. Själv har jag aldrig fotat våra. Jag ska fråga om mitt TSH-värde nästa gång. Minns att min läkare sa att det var OK men det behöver ju inte betyda att det är bra. Om jag är ett gränsfall undrar jag om hon i så fall går med på att skriva ut Levaxin för att sänka värdet i alla fall. Jag är ju  "desperat" nu och vill göra alla förbättringar jag kan eftersom klockan tickar på obarmhärtigt!
    Jag förstår att du är "desperat", och det är därför som jag frågar och ditten och datten som kan påverka dina chanser i förhoppning att göra den optimala till nästa omgång . TSH-värdet kan ju vara väldigt hoppigt, men det är en viktig faktor att det ser okej ut inför försöken. Redan vid 2,5 anses man ha mild hypotyroes, vilket påverkar fertiliteten. Så ligg på läkaren att få göra ett nytt prov inför nästa omgång. Jag har hört att vissa kliniker t o m vill att man ska ligga under 2,0 inför behandlingarna. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?