• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Mia69 - Jag tror som läkaren att du har en jättebra chans att bli gravid trots den konstiga siffran på 10 %. Bra idé att fylla frysen med embryon som en liten framtidsförsäkring.

Tyvärr är min läkare inte alls så positiv till våra chanser att lyckas det här året. Det är ju bara 5 månader tills jag fyller 43 och då är det i princip för sent pga äggkvalitén. Innan andra försöket när jag sa att jag ville fortsätta med ett försök till suckade hon bara och sa ja, ja du har ju i alla fall större chans än dina medsystrar som är lika gamla. Men det är våra pengar och vi vill satsa två gånger till innan vi ger upp. Och blir vi nekade går vi nån annanstans. Så det är inte så lätt att tänka positivt även om jag försöker.

• Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-04-15 16:24:01 följande:
    Inanna: Förstår att det är svårt att vara positiv. Är inte speciellt optimistiskt lagd när det kommer till mig själv. Men din läkare har ju faktiskt erkänt att du har en högre chans än en genomsnitts-42,5-åring och läste ( via din presentation) på "chicago fertility" (bra sidor!) att i USA har de flesta kliniker 44 år som åldersgräns. Du har dessutom blivit gravid en gång.  Det måste ju finnas en chans kvar då!!! Sedan är det säkert bra att tänka att ÄD finns för att om möjligt lätta lite på den psykologiska pressen.

Fick en snabb-bantning vid min IVF (mådde ju illa i en vecka) och gick ned 1,5 kg av mina 3 kg viktuppgång sista året. Blev lite peppad av detta och har bestämt mig för att vara i perfekt form vid nästa IVF. Går nu varje dag 1 timmas promenad (raskt tempo). Fungerar jättebra för både kroppen (gått ned 0,5 kg till så nu är det bara 1 kg kvar till matchvikt) och ffa humöret och det är INTE speciellt jobbigt utan bara skönt.
    Trevlig helg till er alla!!!Solig
    Man kan få fortsätta tills man fyller 44 i Göteborg också men då måste man "prestera", dvs göra bra i från sig på behandlingarna. Och I Danmark är gränsen 46. Jag får hoppas att min förra behandling var en dålig mellanstation och att nr 3 blir bättre. och det är skönt att ÄD finns som slutalternativ (om man kan ordna fram pengar). Svårt att tro på sig själv när läkaren tror att chansen är minimal men det är bara att kämpa vidare.

Vad duktig du är som går långa promenader och snart nått matchvikt.
    Vikten är ett stort problem för mig och det vore skönt att börja promenera. Motion är ju bra för att lindra depression också. Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som jag gör just nu så promenader kanske kan bli en lisa för själen ...
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-15 17:40:07 följande:
    Inanna, förstår hur tufft det är för dig, du är en av oss som inte har några barna alls och vi som har tycker att det är så jobbigt, men kan tänka mig hur stark är din desperation. Men jag hoppas verkligen att det finns en lösning för dig, men allra mest hoppas jag att nästa behandling blir den sista för dig med lycklig slut. Kan du tänka dig prova långa metoden förresten, sägs funka bättre för oss över 40.
    Tack! Underbart att få stöd i ett svårt livsskede! Det är lite delade meningar vilken metod som funkar bäst för äldre. En del säger korta och en del långa. Min klinik förespråkar den korta om man har regelbunden menscykel med ÄL varje månad. Jag skulle inte hinna den långa före sommaren och vill gärna att det går fort så här i sista minuten Tungan ute!

Kram!
  • Inanna Li

En rolig grej hände mig på vägen hem. När jag väntade på bussen som skulle ta mig hemåt satt det en svart engelsktalande man i uppskattningsvis 30-årsåldern med dreadlocks och väntade på bänken i busskuren. Han frågade mig plötsligt hur gammal var jag och undrade varför han ville veta det och hur gammal han trodde jag var. Han gissade på 26 och tyckte jag hade cool snygg stil och undrade om jag skulle "go clubbing tonight". Nej, jag är 42 och har fästman och ska hemåt svarade jag. Då undrade han om jag talade sanning då han aldrig sett en 42-åring som ser så ung ut Skrattande och så undrade han om jag hade barn (hmmm, han skulle bara veta hur jag kämpar med min barnlöshet). Nej, jag har inga barn och känner mig som 22 svarade jag och då tyckte han att det var "amazing" att jag kunde vara SOOOO OLD and still look so young! Herregud vilken märklig upplevelse men det var i alla fall skönt att få (ännu en) bekräftelse på att jag ser ung ut fortfarande. Om jag ändå kunde vara superfertil också så att det yttre matchade min inre äggkvalité Drömmer! That man made my day Skål!

• Inanna Li

Turlid - Din erfarenhet är ytterligare en bekräftelse på svenska läkares ovilja att undersöka orsaker till infertilitet på djupet. All heder till dig som är påstridig och vågar kämpa för att få till stånd undersökningar och provtagningar! Herregud, varför vill inte samhället underlätta för oss att sätta barn till världen!

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-15 19:00:14 följande:
    Ung, för all del, men jag hatar mina bilringar runt midjan, måste ta ett glas till nu för att glömma demDrömmer. Trevlig kväll!
    Skål för det Skål! Trevlig kväll!
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-04-15 19:33:29 följande:
    Nu har jag tjuvkikat på din profil (albumet) och ja, du ser verkligen ung ut!
    Själv törs jag inte lägga ut bilder här på FL för jag vill vara anonym - men jag  finns på Facebook i den nya gruppen IVF Sverige.    
    Skrattande! Jag bryr mig inte så mycket om nån jag känner skulle hitta mig på FL. Flera vet om att vi håller på med IVF även om jag inte diskuterar det öppet med alla. Ingen vet vad jag använder för nick här men om nån skulle hitta mig och "tjuvläsa" så gör det inget! Alla gör precis som de känner med anonymitet. Jag hade inte behövt lägga ut bilder egentligen förrän jag får en bebis. Jag är ju inte världens exhibitionist så hur fasen tänkte jag Tungan ute!
  • Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-04-15 19:54:19 följande:
    Inanna: Vi går ju på samma klinik och jag skulle börjat långa metoden förra våren om det blivit något. Detta pga att man då skulle kunna få ut fler ägg vid min "höga" ålder...
    Busskur-historien var ju precis vad du behövde! KUL!!! Du är fertil, det har bara inte lyckats ännu...Hjärta

Trevlig helg och ut och promenera. Jag går exakt samma sträcka varje gång så det är bara att sätta på sig joggingskorna och bestämma sig för att det MÅSTE ske varje dag (i ur och skur). Sedan får man ju D-vitamin på köpet och slipper tänka på det...Det är som ett kinderägg, 3 önskningar i ett; sol, viktnedgång och bättre humör.Solig
    Konstigt att du fick långa metoden föreslagen som har så bra AMH-värde! Min läkare tyckte inte den långa skulle vara något för mig. Sen kan jag också undra varför vissa får Puregon och vissa får Gonal-F på samma klinik. Det ska jag fråga om nästa gång. Det ska ju inte vara någon större skillnad mellan dessa preparat. 

Ja, jag trodde ju också att jag var fertil även om mitt nya leg är lika duktigt på att trycka ner mig som det gamla  Flört!

Ska försöka promenera till helgen. Har ju lite mage, sidfläsk (bilringar) och ridbyxlår jag skulle vilja motionera bort! Du har rätt i att man måste vara hård för att det ska bli av! Härlig liknelse med kinderägget! Du är lovely Hjärta!
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-04-15 21:49:15 följande:
    Tänk tjejer vad vi får utstå, vad vi utsätter oss för och all kraft, energi och efterforksningsmöda vi får lägga ned på ngt som för andra är så lätt och enkelt. Om det fanns ngn rättvisa så borde vi ha tjänat ihop till våra plus för länge sedan...

Vi är inte beredda att ge upp än helt enkelt utan vi kämpar på så länge läkarna bedömer att vi har en någorlunda god chans att lyckas. Men visst är det vansinningt stressande med vår ålder och att veta att inom kort så kan det vara helt försent...

Men NU bara måste det få vara vår tur {#emotions_dlg.flower} 
    Mycket bra skrivet! Instämmer med varje ord!
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-04-15 22:02:02 följande:
    Inanna68: På mig verkade korta metoden funka bättre, för den hår gången fick vi ju toppenresultat. I höstas med långa metoden blev resultatet mycket sämre, 1 halvdant befruktat ägg. Dock funkade ju långa metoden den gången sonen blev till, men då var jag ju bara 37 o nu är jag nästan 41. Fast läkaren sade att det kan ju skilja från olika ggr hur många ägg man får ut o hur många befruktade, så jag vet varken ut eller in vad gäller detta.
    Jag fick ju toppresultat med korta metoden första gången. 21 äggblåsor, 15 ägg varav 13 mogna blev befruktade och delade sig normalt. Det var andra gången 10 månader senare som allt gick käpprätt åt h-e med 3 befruktade ägg av 7 uttagna och 10 äggblåsor. Jag kan ju bara spekulera om orsaken då jag "vägrade" (läs: Inte vågade) ta om AMH-provet! Mitt AMH kan ju ha minskat rekordsnabbt på 10 månader och/eller jag kan ha haft en dålig månad med en mager follikelpool. Olika antal antrala folliklar kan uppenbara sig varje månad men i regel brukar det inte variera enormt mycket. Även om undantag finns. Så nu är det bara att göra en ny behandling. Helst med en dos på minst 300 IE av Gonal-F, Puregon eller Menopur. Blir det lika dåligt igen så lär det ju bero på minskat AMH-värde och sämre äggkvalité än för ett år sen! Det blev ju hälften så många ägg andra gången och hälften så många befruktade så allt tyder ju på ett ras av värdena även om jag  hoppas att det är ett undantag fram tills jag gjort en ny behandling!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?