• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Mia69 skrev 2011-04-18 10:47:11 följande:
    Inanna: Du vet faktiskt inte om du gått från good responder till dålig responder förrän du gjort en IVF till. Det finns ju flera exempel här i tråden på att man kan få olika skörd vid olika IVF-omgångar. Att du hade många antrala folliklar före förra IVF talar för att du fortsatt har en god äggreserv! Att din mamma kom in i klimakteriet sent talar också för att det finns många ägg kvar. Det är dessutom inte sannolikt att AMH har rasat på 10 månader. Allt detta talar för att det kan bli en bra skörd vid nästa IVF så försök tänka på det som talar för dig istället.
    Åldern kommer ju vi ju båda inte ifrån. Den finns där som ett stort orosmoln givetvis, men alla har inte samma förutsättningar. En del får barn efter 45 och hos en del är äggen av dålig kvalitet redan före 40. Det kan ju inte vara så att så fort en kvinna fyller 42 blir alla ägg dåliga. Siffror är siffror och det mesta talar för att du tillhör den grupp av kvinnor som kan ha en möjlighet att få ett bra ägg efter 42 år. Sedan handlar det säkert även om lite tur och slump (tyvärr). I vår ålder tror jag man måste prova minst 10 embryon för att rent statistiskt ha en rimlig chans. Att säga till en 42 åring som genomgått några återföringar "att detta är meningslöst" är som att säga till en 32 åring att detta kommer inte att gå efter 1 IVF. Att ge "statistiken" en chans i vår ålder är tyvärr DYRT och jobbigt.
    Din läkare kommer sannolikt inte vara speciellt positiv. Vi har ju inte höga odds men man måste ju bestämma själv om runt 10% per återföring (om dessa odds nu stämmer) är något man vill satsa sina pengar på. En TRISS-lott med 10% chans till storvinst skulle jag köpa och tycka att jag hade en ganska stor chans...(vi köper ju dessutom flera sådana lotter).
    Tack för att du är ett så stort stöd och tröst i min svåra pessimism och depression. Jag får väl tro på de 10 % vi kanske har numera. Förra året hade vi ca 27 % per försök enligt min läkare. Kanske ska fråga efter en ny siffra nu Glad! Allt är ju som sagt och skrivet bara statistik och vi är alla individer. Det är inte säkert att vi alla passar in i dessa mallar eftersom undantag alltid måste finnas. Jag har provat med sex embryon på fyra försök nu så du har rätt i att kanske minst tio embryon eller 6-7 försök behövs innan man ska fundera att ge upp. Jag vet flera som fått barn efter 40 och t o m vid 46 med mycket sämre AMH-värde än jag hade för ett år sen så chansen måste ju finnas. Känns jobbigt att vi har manlig faktor också och det knappt är någon idé med hemmaförsök. Då blir ju allt ännu mera kostsamt och pessimistiskt inför framtiden.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-18 13:59:33 följande:
    Diskutera detta med din läkare, kanske är långa protokollet bättre för dig nu 10 månader senare. Var inte rädd att ta nya prover. Även om ditt AMH har gått ner så är osannolikt att det sänker dina chanser så mycket. Lyssna med din klinik men tro inte på allt dem säger.

Finns det någon annan klinik i närheten som du kan vända dig till för att kolla läget bara och höra sk second opinion?
    Bra idé men jag hinner inte långa nu före sommaren. Jag provar korta igen så får vi se vad som händer.  Vid sista försöket i höst kan jag ju göra långa om det går lika illa igen. Jag skulle kunna vända mig till Fertilitetscentrum på Carlanderska för en second opinion. Hmm, jag är livrädd för att få "beskedet att jag skulle ha AMH under 1,0 så vi får se hur jag gör med den saken ... Skrattande
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-18 15:09:56 följande:
    Kan inte tänka mig att AMH kan sjunka så mycket som från 2,7 till under 1,0 på ett år. Mitt tex sjönk endast 0,1 från 1,7 till 1,6.

Ring till Fertilitetscentrum och boka tid för en konsultation, det skadar ju inte. Lycka till!
    Inget är omöjligt även om jag inte hoppas på det värsta. Om man kan gå från 15 ägg till 7 ägg på samma dos på ett år och från hundraprocentig befruktningsgrad till femtioprocentig så kan det ju faktiskt vara så att värdet har sjunkit till hälften eller mer. Hemska smärtsamma tanke! De sista fertila åren kan raset gå riktigt snabbt. Men det kanske är bättre att få veta hur det ligger till innan man slänger ut en massa pengar på nåt som inte kommer funka ...

Tack Turlid! Vi får se hur jag gör!
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-04-18 15:29:57 följande:
    I höstas hade jag ett försök där det blev 5 ägg ut men inga som delade sig vidare efter befruktning.
    Nu i vår fick jag på exakt samma protokoll långa metoden, samma medicin och samma dos
    9 ägg ut vara 4 delade sig fint efter befruktning och jag fick 3 tillbaka.

Nu plussade jag inte i alla fall men min danska läkare säger att det här med äggproduktionen går lite i skov. Efter mitt försök i höstas när det gick så himla dåligt ville han att vi skulle vila och vänta i flera månader på nytt försök just därför att mina äggstockar just då var inne i en konstig fas.

Nu efter förra försöket med många fina ägg ville han istället vi ska göra ett nytt försök så snart som möjligt för att han tror jag är inne i en bra period.

Inanna - kanske hade du just en sådan lite sämre månad nu vid förra försöket. Tydligen kan det skifta rejält från månad till månad

Kram och ge inte upp!
    Tack Enya (och tack alla andra tjejer som bemödar sig med att kommentera mitt gnäll)! Visst kan det nog vara så att man har bra och dåliga månader. Men enligt Ockhams rakkniv ska man ju välja den enklaste förklaringen men det behöver ju inte vara sanningen i alla lägen ...

Jag har ju gjort två ingrepp i livmodern förra året. En operation då jag tog bort polyper i augusti och en skrapning i november. Vet inte hur stor betydelse sådant kan ha heller. Men det har ju förstås inget med äggstockarna att göra.

Läste några artiklar på nätet om förändringar av antalet äggblåsor från månad till månad. Tydligen ska det vara mer vanligt hos unga kvinnor (mest hos kvinnor under 25) att antalet skiftar jättemycket. Hos äldre brukar det vara mer stablit, kanske som mest 4 + eller 4 - olika månader.

Hoppas du är inne i en bra period. Fint att din läkare tror så! Kram!
  • Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-04-18 17:41:06 följande:
    Inanna: Jag har haft 3 ägg ut näst sista gången och 10 nu så vad 17, det kan skifta! Och nu är jag dundergravid. Jag har en svägerska som är född 70 och som också kämpar med sitt första barn, och jag blir såååå irriterad på hur nonchalant vården bemöter henne och hennes sambo. Nä de är för gamla för allt, inte ens en missfallsutredning får de efter hennes fyra missfall...Nä hon e minsann för gammal! Man kan ju bevisligen bli med barn efter 40!! Nä, jag tycker du Inanna inte ska ge upp!!
    Tack! Ja, den vanliga vården har jag inte haft kontakt med. Tyckte inte att det var någon idé att försöka ens. Jag fick inte opererera bort mina livmoderspolyper i offentlig regi eftersom Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg vägrar hjälpa kvinnor över 40 med fertrilitetsbefrämjande åtgärder så jag fick betala 26 000 för en privat operation. Att de hade kunnat vara elakartad cancer (bara 5 % risk) struntade de i.
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-04-18 18:07:37 följande:
    Inanna: nu blir jag lite arg på dig. Du kan faktiskt inte trycka ner dig själv med siffror, statistik & "förra gången". Jag hade ett betydligt sämre resultat än du vid mitt senaste ÄP (jaja, jag har ett par år på mig men det är ingen tröst) men jag har inte reflekterat över det förrän nu när du nämner det gång på gång. Jag tolkade det bara som att "så blev det denna gång" och inte som att min fertilitet hade sjunkit i raketfart. Vet du vad statistiken baseras på - 100 kvinnor eller 1000? Har de exakt samma referenser som du? Har de haft samma värden som du? Är det +40 kvinnor överlag (det kan ju skilja en massa på en 41-åring och en 45-åring...). Är deras män i exakt samma status som din? Gäller den 2010 eller en längre period?
    Såklart har ni inte samma förutsättningar - statistisk ska bara vara en måttstock, inget annat. 

Om vi då lägger ner statistiken så har vi dig själv kvar. Som du läst har massor här fått olika/bättre resultat vid senare tillfälle, även vid samma behandling. Det är precis som att majoriteten av alla kvinnor endast har 10 ÄL/år. Du kan nog inte börja jämföra förrän du gjort 6-7-8 ÄP, då kanske man kan se ett samband. Jag för min egen del ser inget som helst samband ännu, det är för tidigt. Det är så otroligt mycket som påverkar.

Du får inte vara så hård mot dig själv, du är ingen äggproduktionsapparat. Jag får nästan känslan att du nästan får lite panik, det är ingen bra metod. Du måste ge dig själv en ärlig chans nu!!

Förlåt kära Inanna att jag är hård mot dig men du får inte göra så här mot dig själv. Hur var förresten din mans spermier nu vid senaste försöket - kan inte minnas att du nämnt det..?
    Och tänk på killens ord vid busshållplatsen Kyss

Du har helt rätt Zinfandel. Jag överreagerar egentligen och jag jämför mig bara med mig själv. Förlåt om jag har fått dig att känna att du fick ett dåligt resultat sist. Det har aldrig varit min mening. Förlåt alla andra också.  Enda anledningen till att jag har varit så upprörd är ju att det blev så mycket sämre på ett år och det gör mig orolig. Och att jag känner en press på mig att vara så mycket bättre än andra i min ålder för att få fortsätta på min klinik.  Och det är sant att jag borde tänka på hur sambons spermaprov samverkar. Han har ju inte slutat dricka alkohol och snusar alldeles för mycket och förmodligen är mycket av det medfött också. Han har väldigt svårt att befrukta mina ägg naturligt så vi måste göra ICSI så vem vet om det inte var hans utvalda spermier som var dåliga sist? Vi fick bara veta att spermierna var OK för ICSI men inte hur bra/dåligt provet faktiskt var.

Ska tänka på killen på busshållplatsen. Jag ska försöka få lite skön "rastaman vibration" nu. Leva livet i lugn reggaetakt fram till läkarbesöket! Efter 4 ICSI kanske man kan se ett samband!

Tack Zinfandel! Du är bäst. Du gör rätt i att skälla lite på mig Glad!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-04-18 20:12:22 följande:
    Inanna: en sak till: du får kräka av dig här precis hur mycket du vill, det är det vi är till för. Vi kommer fortsätta lyssna vare sig du vill eller inte! Men tänk på dig själv nu också, det finns fortfarande fler alternativ. Så lätt ger vi inte upp här - du kommer att lyckas!!!
    Tack min vän! Har känt mig ledsen idag och har inte orkat skriva förrän nu. Kram! Ska fundera över allt du skrivit!
  • Inanna Li
    chichisita skrev 2011-04-19 04:54:04 följande:
    Inanna: Allvarligt talat så tycker jag inte alls att det låter så illa. Jag hade också tre befruktade ägg förra gången, och det vara bara två av dem som delade sig som de skulle. Det är inte kul att åldras, det håller jag med om, och jag känner själv paniken kommande smygande över att jag närmar mig 41 och fortfarande inte har lyckats sätta några barn till världen. Men jag har bestämt mig för att istället för att deppa försöka vara glad för att jag faktiskt fortfarande producerar ägg och att hoppet inte är helt ute än. Jag är yngre än dig och har redan sämre äggproduktion, men är absolut inte redo att ge upp än.  Försök att inte nojja så mycket över din ålder. Bortsett från stressen med att hinna få barn innan det blir försent tycker jag att det är rätt skönt att inte vara 20 längre.  
    Du har rätt att de egentligen är ett bra resultat för min ålder. När man är 42 och mer så är det ju jättebra att få ägg befruktade och som delar sig normalt överhuvudtaget . Men ålderspaniken är svår att leva med så här "de sista fertila åren". Jag är gärna 20 igen men då helst med den livserfarenhet jag har nu Skrattande!

Håller tummarna för dina blastisar! Kram!
  • Inanna Li
    augustibruden skrev 2011-04-19 10:04:25 följande:
    Ville bara heja på alla runt 40 som kämpar!! Själv har jag precis fyllt 40 och vi lyckades till slut efter 3 IVF och ett FET. Både mormor, mamma och jag har haft svårt att bli gravida utan att hitta orsaken. Alla 3 har lyckats till slut när vi varit runt 40 och sen har det lossnat. Personligen så tror jag våra problem har berott på ett för starkt immunförsvar.
    Jag håller tummarna för er!  
    Tack! Härligt att få inspiration och hopp från er som lyckats! Grattis efter allt kämpande {#emotions_dlg.flower}!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?