IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Mia69 skrev 2011-04-18 10:47:11 följande:
Inanna: Du vet faktiskt inte om du gått från good responder till dålig responder förrän du gjort en IVF till. Det finns ju flera exempel här i tråden på att man kan få olika skörd vid olika IVF-omgångar. Att du hade många antrala folliklar före förra IVF talar för att du fortsatt har en god äggreserv! Att din mamma kom in i klimakteriet sent talar också för att det finns många ägg kvar. Det är dessutom inte sannolikt att AMH har rasat på 10 månader. Allt detta talar för att det kan bli en bra skörd vid nästa IVF så försök tänka på det som talar för dig istället.Åldern kommer ju vi ju båda inte ifrån. Den finns där som ett stort orosmoln givetvis, men alla har inte samma förutsättningar. En del får barn efter 45 och hos en del är äggen av dålig kvalitet redan före 40. Det kan ju inte vara så att så fort en kvinna fyller 42 blir alla ägg dåliga. Siffror är siffror och det mesta talar för att du tillhör den grupp av kvinnor som kan ha en möjlighet att få ett bra ägg efter 42 år. Sedan handlar det säkert även om lite tur och slump (tyvärr). I vår ålder tror jag man måste prova minst 10 embryon för att rent statistiskt ha en rimlig chans. Att säga till en 42 åring som genomgått några återföringar "att detta är meningslöst" är som att säga till en 32 åring att detta kommer inte att gå efter 1 IVF. Att ge "statistiken" en chans i vår ålder är tyvärr DYRT och jobbigt.
Din läkare kommer sannolikt inte vara speciellt positiv. Vi har ju inte höga odds men man måste ju bestämma själv om runt 10% per återföring (om dessa odds nu stämmer) är något man vill satsa sina pengar på. En TRISS-lott med 10% chans till storvinst skulle jag köpa och tycka att jag hade en ganska stor chans...(vi köper ju dessutom flera sådana lotter).