• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattenizze skrev 2011-04-16 09:30:29 följande:
    Men vilken metod är egentligen bäst för oss äldre? Korta eller långa? Finns det några studier på det, eller är det individuella faktorer som spelar in? Det enda min läkare har sagt är att korta ger mindre risk för ÖS, vilket är bra för mig. Men det känns som korta metoden blir vanliga och vanligare? Det är ju bara bra att slippa den eländiga sprayen....
    Jag såg din bild Inanna, och du ser verkligen inte gammal ut! Coolt.
    Jag tror att korta metoden helt enkelt är bekvämt för både kliniken och patienten. Det går fortare och man slipper "klimakteriebesvären". Man kan ju få fler ägg med långa eftersom alla ägg ska mogna samtidigt men så länge man får ut minst 6-10 ägg borde det ju räcka att man gör korta. Risken är ju förstås att flera uttagna ägg inte är mogna med korta metoden.

Tack, jag kanske ska lägga ut fler "ungdomsbilder" Skrattande!
  • Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-04-16 18:12:12 följande:
    Okej, jag har tjuvtestat, kunde inte hålla mig, det är på tok för tidigt, bara dag 9, och dessutom på eftermiddagen efter massor med dricka, men efter att ha ätit chips hela förmiddagen (det enda jag kan äta, det var samma när jag var gravid på sonen) så tänkte jag va fan...Ett svagt, svagt plus kom det...Vågar inte ropa hurra än, men det ser väldigt bra ut!
    Jag äter aldrig chips annars!
    Den här gången tänker jag inte oroa ihjäl mig utan försöka njuta av detta....
    Grattis! Fantastiskt kul!
  • Inanna Li

Jag har bestämt mig den här gången för att sluta dricka alkohol helt långt innan behandlingsstart. Vet egentligen inte om det gör någon skillnad men så här i sista minuten vågar jag inte riskera någonting. Kaffet kommer jag också sluta med i god tid innan. Jag är vansinnigt orolig för vad läkaren kommer säga den 28 april men jag kommer absolut insistera på att få göra ett försök till.

• Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-04-17 13:04:24 följande:
    Inanna: Jag tycker du ska vända på frågan, varför ska du inte få göra ett försök till med dina strålande värden? det vore ju löjligt om du inte fick det, tycker jag.
    Tack för era gratulationer, jag testade på dag 9. Väldigt tidigt, men så blev plusset väldigt svagt också..
    Grattis igen till plusset! Härligt att få positivt besked så tidigt! Kram!

Problemet är att jag inte längre tror att jag har ett AMH-värde som en 32-åring efter den förra misslyckade behandlingen. Och min läkare tror inte att 42-åringar har särskilt stor chans att uppnå en graviditet pga äggkvalitén. Men vi ska ge det en chans eller två till. Än har jag inte gett upp hoppet även om det har minskat betydligt sen i februari.
  • Inanna Li

Zinfandel - Tack för att du finns! Du är en ljusglimt i allt mörker som omger mig just nu. Jag läser på allt jag kan om fertilitet och det gör mig väldigt rädd. Hur snabbt kan värden egentligen rasa? Jag ska träffa läkaren den 28 april och är hon negativ kanske jag bestämmer mig för att byta klinik. Jag ska berätta precis hur jag känner och vilka mina teorier om min egen fertilitet är. Healing skulle vara underbart. Massor av kramar till dig Hjärta!

• Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-04-17 21:08:20 följande:
    Inanna: Jag tycker Zinfandel säger kloka saker, och jag hade också sökt mig till Danmark om din läkare är skeptisk. Jag menar, vilken åldersfascism egentligen....jisses. Det är som att det är totalt kört efter man fyllt 40, vilket det ju absolut inte är. Svårare ja, men kört nej.
    Tack för stöd! Kram!
  • Inanna Li
    oceanney skrev 2011-04-17 23:13:10 följande:
    Håller med! Med dina fina äggskörder finns det ingen anledning att det inte skulle lyckas. Tycker också att du ska testa en annan klinik och läkare nästa gång. Viktigt med positiv läkare, eller i värsta fall neutral. Skulle också överväga 2-3-dagarsodlade för att nu prova någonting nytt. Du får fler till frysen och fler FET-chanser. Kram!
    Tack! Kram! 2-dagarsodlade verkar ändå vara allt jag får nuförtiden. Med 3 befruktade av 7 ägg blev det ingen långtidsodling och inget till frysen. Min "glansperiod" är nog över för gott. Märkligt att man kan gå från good responder till poor responder på bara tio månader. Från hyfsat bra chanser till ÄD som bästa hopp! Men det finns ju inget man kan göra åt det. Det är obarmhärtligt att passera 42 och se allt rasa i snabb takt! Och jag som inte ville ge experterna rätt!
  • Inanna Li
    pp08 skrev 2011-04-18 09:58:35 följande:
    Inanna, jag går på CVL och läste deras senaste info på hemsidan. De säger att 2-dagars embryon har lika goda chanser  än 5-dagars. Det som skiljer sig är om de fortsätter att växa efter 2 dagar också, och då kan de välja ut det bästa ägget, säger dock ingenting om förmågan att fästa och utveckla sig vidare.  De återför sällan flerdagars embryon eller blastocyter och anser att mammans livmoder är bästa "värmeskåpen". Odlar bara längre om det finns tidigare historik om många återföringar utan graviditet, många åägg/embryo att välja/odla länge etc.
    Tack för information. Jag vet att CVL inte brukar långtidsodla och att livmodern förmodligen är bästa miljön för embryot i alla fall. Men när kliniker i Sverige inte gör PGD (analyserar kromosomer )på rutin hos äldre kvinnor så är långtidsodling enda vägen att skilja agnarna från vetet fast som du skriver kan man ju inte veta säkert ändå. Min klinik brukar inte långtidsodla embryon från kvinnor över 39 så jag hade ju turen att få göra det vid 41,5 års ålder.  Resultatet blev ändå tre usla blastocyster. I år får jag vara glad om mina ägg blir befruktade överhuvudtaget.
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-04-18 11:31:39 följande:
    Inanna: instämmer med alla fantastiska och insiktsfulla "peptalks" här i tråden! Jag har dock en helt annan fråga: om du ska på möte den 28 hinner du med en IVF i maj då? Hinner du med det långa protokollet innan sommarstängningen? Om inte tycker jag att du ska ligga på kliniken att få en tidigare tid. 
    Jag ska ju göra korta protokolllet så jag borde hinna. Mensen kommer förmodligen nån gång de två första veckorna i maj. Tack för stöd och omtanke!
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2011-04-18 09:49:48 följande:
    Innan: Nä det är ju det trista men som min läkare sa förra gången att fakta att jag psykiskt och fysiskt mådde så bra sist hjälper också resultaten, jag är nu mer rädd att mina resultat kan bli sämre också men han verkar ganska lugn bara jag håller mej så lugn som förra gången  och mår så bra så blir det nog ok.   Jag har ju få från början så jag kan ju liksominte ha ras för då finns det ju inga ägg alls.
    Får se, men oavsett hur det blir så tror jag det är bra att försöka stressa ner, livet har sin gång man blir äldre helt enkelt och ÄD är en bra grej om man har råd.
    Hoppas det går bra för dig också. Det kan nog inverka lite hur man mår också även om stress inte ska påverka resultatet. Jo, jag hoppas ju på ÄD fast jag inte har råd men det kanske kan lösa sig på något sätt.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?