• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-07-29 23:19:52 följande:
    Typ det jag skrev till Lenafena tidigare (#8321) och lite till Skrattande Alltså både vaginal, urin- & blodprover en masse och exakt de prover Ludmila tar. Om de finner nåt så har jag ju hennes behandlingsplan som jag fick av dig Kyss
    Nu har jag dessutom alla prover klara om vi bestämmer oss för CFC som det lutar mot!! Börjat med Inofolic Plus idag Glad
    Fy katten vad skönt att få en sådan undersökning !
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-07-30 14:05:18 följande:
    Jaha, nu fattar jag varför jag varit så galet trött idag och igår...

Läste i en amerikansk läkartidning (är lite so so till wikipedia...) som säger då här:

The main function of melatonin seems to be that of synchronizing the organism in the photoperiod and may play a role in reproduction, metabolism, seasonality, and thermoregulation; but important effects are evident also on immunity and inflammation. In peripheral blood mononuclear cells, melatonin has been reported to stimulate the production of pro-inflammatory interleukin-2, interferon-gamma, and interleukin-6 but not that of interleukin-4.
    Jag är också skeptisk till wiki...

Jag fattar knappt vad det står i ditt inklipp...är seg idag...och jag har inte ens börjat med Ino Plus !

Men visst tar du Ino Plus på kvällen?  
  • Fjällsippan

Och så kom mensen; uppdaterar och fixar en ny FET-rubrik.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Snösport, 42 år, sista försöket i höst Falun , bor i Luleå.
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, 5e och troligen sista Syskonförsöket i Aug. Sparar en eskimå till sen.
    mamman0301 39 år IVF Cura Malmö IVF 2 börjar med sprutor ca 15 aug
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti 
    Maryhe 42 år, Pozzolo Formigaro Italien, IVF1 på Centro Promea Turin augusti.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 3 ET & 2:a FET i sept

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska maj 2011. ÄL 2/7, BIM 17/7
    Enya70, 40 år Uppsala, BIM 1/7
    pralinen.jessica, 38 är, 2 ET, sätter in 2 eskimåer i aug ÄL 30/6
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***FET***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL ostim FET i aug, BIM 29/8   

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***       
    buzanss 39 år Fertilitetetskliniken IVF 1 sprutstart 26/5                     

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Thuleslapper, 38 år, IVF 3, USÖ/ Gripen ET 9/6 TD 24/6

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun maj 2011. Hemmaförsök sommaren 2011.

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-07-30 14:39:44 följande:
    Jag behöver dämpa mitt immunförsvar Flört

Och Inositol används till Pco:are!
    Men som jag har tolkat det så har Ino Plus gett bra resultat även om man inte är PCO'are. Som jag tolkar det så är inte kriteriet PCO i den här studien http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21463230

Någon som har tillgång till fulltexten?
  • Fjällsippan

Försöker posta en länk från ett forum med diskussion kring Ino Plus. Men det går tydligen inte. Knasigt.
    Släpper det nu.

Nu ska jag gå ut i solen!

• Fjällsippan
    Primrose skrev 2011-07-31 00:56:52 följande:
    Fjällsippan: Jag tänkte till litet ute i blåbärsskogen och kom fram till att det kanske inte alls är konstigt att man får FSH vid fertilitetsbehandlingar (har bara inte hört talas om det förut). Att FSH ska vara så lågt som möjligt vid blodprov har ju att göra med att om det ligger högt betyder det att kroppen jobbar på högvarv för att få till fertiliserbara ägg - och detta är inget gott tecken, eftersom det tyder på analkande klimakterium. Men att man ger ett sådant "tillskott" vid en IVF-behandling skulle ju vara för att öka chanserna till bra ägg, skulle jag tro.Drömmer

PS. Wikipedia (den engelska, absolut inte den svenska, den svenska är urusel) är inte så dålig som initial källa, tycker jag. Sedan går man, självklart, vidare med sökningar efter att ha fått tips i Wikipedia-artikeln. Jag har fått vetskap om mycket via Wikipedia och har sedan kunnat skaffa mig kunskap genom andra informationskällor också.
    Jag har också gått runt och tänkt , och kom fram till samma sak. 

Ja, Wikipedia tycker jag kan funka bra som inkörsport (i vissa fall) för vidare sökning.

Och artikeln som jag länkade till igår om melatoninet kändes "viktig" trots att den kom från Wiki, och jag vet att vi i den här tråden är väldigt bra på att nosa upp MYCKET information med ett kritiskt öga .  
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-07-31 09:33:33 följande:
    FSH= Follitropin, dvs tex Gonal, Menopur = gonadotropiner

Wikipedia: absolut, men glöm inte att den skrivs av dig & mig!

Någon som gjort eller funderat på Hysteroskopi så kommer är en intressant artikel, dock fr 2009.
    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

GBS= Grupp B Streptokocker

Ego: Äntligen mitt vanliga jag igen sådär 40 tim efter melatoninet..., Men bra att veta att man inte behöver tyngre grejor hahaha Flört 
    Kommer du att fortsätta med Ino Plus? Kanske en lägre dos?

Absolut att jag har funderat på hysteroskopi; men jag har gjort kavitetsundersökning/koksaltundersökningen och då tyckte man inte att det fanns anledning att gå vidare då allt såg väldigt jämt och fint ut. Men jag vet inte. Du då?  
  • Fjällsippan

Inanna; välkommen tillbaka. Vi har saknat digHjärta!

Slemmis; Så tungt med mens och minus !

myran; 15 dagar tog det för mig från första sprutdag till ET (2-dagarsodlade) med den korta metoden.

kalimero; vad bra med 2 jämnstora blåsor på g! Men så urbota ledsamt och tråkigt att man ska behöva "tigga och be" om hjälp och recept. Fick du möjlighet att fråga om den sparsamma mensen?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?