• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattenizze skrev 2011-08-02 15:27:14 följande:
    Jag har en fråga till er allvetande, jag funderar på trombylen. Hur länge har ni
    som varit gravida ätit den? På kk säger de att jag kan sätta ut den, men jag har
    för mig att min IVF-doktor sa att jag skulle äta till v 30 nånting...men han sa
    å andra sidan att jag skulle lyssna på KK eftersom de liksom är ansvariga för
    min graviditet nu...och kliniken har såklart stängt...jag får huvudvärk av den tror
    jag så jag vill gärna sätta ut den plus att jag inte gillar mediciner så mycket...
    Vad hade ni kloka kvinnor gjort?
    Jag tog bara Trombyl fram till testdag (14 dagar) så jag har inget bra svar till dig. Förstår att du vill sluta; men kanske inte du ska göra det utan att höra vad IVF-doktorn har för argument att fortsätta till v 30. Jag hade nog inte vågat ta det beslutet själv i alla fall. Jobbigt med huvudvärk; fy, jag får också det av Trombyl.
  • Fjällsippan

kalimero; den dåliga hyn kan bero på Pergon; jag fick finnar av den och brukar aldrig ha det annars. Jag har sagt det förut, och säger det igen; det är helt galet och ledsamt att klinikerna ska vara så motvals och dåliga på utökade utredningar. Jag förstår inte hur de kan tro på sig själva när de hela tiden hänvisar till embryots kvalitet; att de inte skäms! Det sorgliga (och frustrerande) är att man inte ens kan få ta de "rätta" blodproven här i Sverige om man betalar själv. 

• Fjällsippan
    callimero skrev 2011-08-03 15:24:55 följande:
    Visst är det vansinne, men de tror inte heller på immunologiska faktorer. De befattar sig bara med evidensbaserade metoder. Punkt slut. Kom på att jag ska nog försöka med min nya husläkare. Man kanske inte ska nämna fertilitetsproblemen utan koncentrera sig på detta med alla blåmärken.
    Ja, testa din husläkare! Och fokusera på blåmärkena.
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-08-03 19:06:24 följande:
    Jag har funderat av och an på sambandet mellan immunologi & koagulation men jag har tyvärr inte blivit klokare...

Jag har också fått dålig hy vid behandlngarna, särskilt av östrogen.

Jag har fått svar på mina prover idag och allt var kanonbra förutom ett något förhöjt värde i bakteriefloran, det var dock inte högre än vad som anses vara normalt och brukar därför inte behandlas. Men eftersom jag är i denna process så riskerar vi inget så kör en liten BV-kur vid nästa mens. BM rådfrågade en professor (man) och en gyn (kvinna), mannen sa att det inte behövde behandlas alls, kvinnan sa att jo, det är lika bra om hon försöker bli gravid, så det fick tillsammans övertala mannen och sen skrev han ut penicillinet - bara ytterligare en liten charmig berättelse ur svenska fertilitetsvården...... 

Särskilt skönt var det att inte ha GBS men vi ska faktiskt ta ytterligare ett urinprov på GBS nästa vecka för säkerhets skull. Skönt!
    Vad gäller immunologi och koagulation så har jag funderat på något som min läkare sa vid något tillfälle då jag själv föreslog att jag endast skulle behandla med Prednisolon under ruvning och skippa Fragmin/Trombyl. Då nämnde han att det är viktigt med kombinationen Prednisolon och Fragmin; och som jag förstod det så var det ur ett immunologiskt perspektiv. Jag ska fråga mer kring det här nästa gång jag träffar honom.

Vilken tur att det fanns en klok kvinna som kunde ge dig stöd att övertala "professorn". Vad fick du för antibiotika?
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-08-03 20:02:52 följande:
    Väntar fortfarande på Inofolic-lev. Har bett om tracking no hos Fedex sedan i måndags... hoppas det rasslar till snart.
    myran6801 skrev 2011-08-03 21:38:58 följande:
    Kalimero, jag fick dålig hy när jag tog pergotime. Ska bli spännande att prova Inofolic när den kommer.

Hälsn M
    Ja, det ska bli spännande . Får se om jag pallar Ino Plus med tanke på melatonindosen, ska nog prova med den vanliga Inofolicen i någon vecka först.

kalimero; visst ska du till gyn imorgon? Håller tummarna stenhårt för allt ser fint ut och att äggen är perfekt stora så att det funkar med insemination på lördag.  
  • Fjällsippan

Skytten: det låter som att du har hittat en skön sömn med Ino Plusen . IVF-behandlingarna har absolut inte varit negativa för det smärttillstånd som jag hade (central sensitisering med ursprung från diskbråck), under sprayperioden (som du nu slipper) kunde jag bli lite stelare, men under sprut- och ruvningsperioden kändes det mycket bättre "än vanligt". Ibland tror jag att det berodde på temphöjningen (som jag fick främst av progesteronet) gjorde att musklerna slappnade av och att smärtan lättade. Hoppas att behandlingen får samma effekt på dig!

Orgalutranet är en bristvara här också. Jag behövde 5 sprutor. Det finns vissa kliniker som kör kombinationer av olika preparat även i Sverige; jag har dock aldrig testat det. Men det låter som en bra coctail med Menopur och Gonal . Vad bra att du fått återbesök för att kolla upp bakterierna. Jag är väldigt nyfiken på om mina bakterier har hållt sig borta under sommaren; fnular på hur jag ska kolla upp det utan att slippa att åka till Sundsvall igen.

• Fjällsippan
    Skytten; jag får ÄL-flytning upp till 3 dagar innan glad gubbe. Det ska tydligen vara helt normalt. Men min instinkt säger mig att börja med hemmaförsöken redan då, och inte invänta ÄL-omslag. 
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2011-08-04 09:24:26 följande:
    Fjällsippan, tack! Så tänkte jag också igår men jag mådde så dåligt och var helt oförmögen att ens tänka sex. Jag trodde att jag hade fått migrän eller magsjuka. Då är det bara att hoppas att vi inte är för sena idag. Ingen temp-höjning ännu iaf.
    Tror du (eller har någon annan den erfarenheten) att äl-testen är för sena med att ge omslag? Grejen är den att jag ibland testat vidare när jag fått glad gubbe och min glada gubbe kan hålla i sig i två dagar ibland. Hur ska man tolka det?
    Nej, jag tror inte ägget släpper innan ÄL-omslaget på stickan. ÄL-testet mäter LH-värdet, och det värdet måste komma upp i en viss mängd för att ägget ska släppa. Att ha utslag på testet i ett par dagar är nog inget konstigt; vissa har glad gubbe i bara 12 timmar; och för dem är det ju svårare att hitta ägglossningen. Hoppas att du mår en aningen bättre under dagen så att du känner dig till freds med ett hemmaförsök.
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-08-04 09:52:08 följande:
    Tyvärr kan det tydligen vara så att ägget släppet innan omslaget, senast igår sa professorn det till mig (däför ska man inte stirra sig blind på stickorna) men jag tror det är ovanligt, å andra sidan lever spermierna ett par-tre dygn. Så vi kanske missade det nu eftersom jag för första gngen någonsin hade en rejäl ägglosssingsblödning Förvånad.Jag brukar ockås ha utslag ett par dagar.
    Problemet med ÄL-testen är väl att det egentligen inte räcker att testa en gång/dag för att kunna identifiera den exakta LH-stegringen. Min läkare tycker jag ska skippa testen helt och gå helt på mina egna tecken; men jag gillar att testa ändå .
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?