• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport skrev 2011-05-11 14:00:22 följande:
    Nymåne: Superbra att du piggar upp oss lite "äldre"

Innan: men du använde väl bara Apiforc t o m ÄL eller tog du det längre?  Jag tycker det låter som vanlig PMS det kan ju kännas som molvärk i upp till 4-7 dgr innan mens ibland...har det sällan nu men sådant kan säkert komma när kropp och hjärna vill olika (hjärnan vill ha barn och kroppen bestämt sej för mens liksom)
    Nu ska du ju få till ett finfint embryo som går hela vägen!! 
    Jag testade en vecka med Apiforce men sen råkade jag läsa i ett par gamla trådar att det kanske inte var så bra att ta det i samband med IVF så jag slutade och sparar resten till sommaren och hemmaförsök om det inte skulle bli nåt plus efter ET. Jo, jag hade mycket molvärk före IVF-karusellen började men sen jag opererat livmodern från polyper samt gjort en skrapning har jag inte alls lika ont vid mens och före mens längre. Så jag hoppades därför lite att det skulle kunna betyda något. Idag har jag mensvärk men på en "behaglig" nivå som snabbt går över med två Alvedon.

Tack för att du hoppas för mig! Det ska bli spännande men samtidigt lite  läskigt att se hur min kropp reagerar denna gång. Nu lär jag ju få bekräftelse på om min fertilitet försämrats rejält från förra året eller ej.
  • Inanna Li

Pralinen Jessica - Så trist att det inte lyckades. Hoppas allt jag kan på ditt FET efter sommaren!

• Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-05-11 14:01:14 följande:
    Inanna - tråkigt med mens men som du skriver så får du ju sätta igång och spruta nu. Så nu får du fokusera   på det istället
    Tack! Skönt att det gick bra för dig på VUL!
  • Inanna Li
    Fruttan2 skrev 2011-05-11 16:14:38 följande:
    Hej! Är bara inne snabbt och uppdaterar. Ett till mig, två till frysen blev det. Jag känner mig nöjd och glad med det! Nu - hämtning av dotter.
     Grattis! Det var ju ett jättebra resultat! Det är alltid betryggande att få "reserver" till frysen!
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-05-11 10:06:33 följande:
    Tillbaka från VUL och nu väntar jag på blodprovssvaret som kommer först i eftermiddag. 8 jämnstora blåsor, de största ca 15 mm, så läkaren gissar på ÄP först på måndag. Men som sagt, vi vet först i eftermiddag.
    Vad skönt att få blåsor som är lika stora! Då får vi hoppas alla innehåller fina ägg! Hoppas du får ett bra provsvar i eftermiddag! Så spännande. Lycka till Solig !
  • Inanna Li

Om jag lyckats glömma någon ber jag om ursäkt! Det händer sååå mycket i den här tråden nu och det är så spännande att följa er alla underbara tjejer på vägen mot Plus!

• Inanna Li
    Snösport skrev 2011-05-11 17:01:40 följande:

Innan: när jag startade IVF så sa någon som misslyckats att bidrottninggele var så dåligt ioch dumt så jag testade inte heller ...dock har jag svårt att få rätt tjocklek på slemhinnan och provade förra gången och hade den finaste slemhinnan, Mamma Gås och jag testade hon var ju gravid även om det blev MF långt senare så funkade det helt klart i det syfte vi tog det. Men alla kroppar reagerar olika...tror dock varken man ska lyssna på de som misslyckats eller de som tror de vet fakta.
    Jag ska testa det en gång till denna gången..funkar det inte så tror jag inte det är Apiforce fel utan mer min kropps fel....tror det kan ha varit det på hon som varnade mej i början av min IVF resa också faktiskt...de skriker fortfarande hur dåligt endel är som andra lyckats med så det är ju induviduellt

Kanske det funkar olika på olika kroppar som du skriver. Jag blev rädd att cykeln skulle störas av det men jag ska ta det i sommar om det inte går vägen nu.
  • Inanna Li
    Skytten skrev 2011-05-11 17:24:40 följande:
    Inanna68: Tråkigt med mensen. Tack för din info! Vad är ICSI? Jag borde säkert veta det..

En ny fråga:
    Hur väljs vilket preparat man ska ta?

Ta hand om er och lycka till alla! 
    Tack, men det var tyvärr ingen jätteöverraskning. Vi har svårt att lyckas på egen hand med mina gamla ägg och sambons nedsatta spermakvalité. ICSI står för Intracytoplasmatisk spermieinjektion. Det kallas också IVF med mikroinjektion. När man som i vårt fall har manlig faktor med dålig spermakvalité i både antal och rörlighet får embryologerna "tvinga på" varje moget ägg med en enskild snygg spermie som de valt ut ur ejakulatet. En enda spermie som ser bra ut kan då räcka. Första gången fick vi 100 % befruktningsgrad, 13 ägg av 13 befruktade så det funkade jättebra. Andra gången blev dessvärre bara hälften av äggen befruktade.

Man väljer preparat efter äggstockarnas utseende och hormonprov som AMH-värdet. De flesta brukar få testa Gonal-F eller Puregon först. På äldre kvinnor kan Menopur funka bättre då äggen ofta får bättre kvalité.
  • Inanna Li
    Lenafena skrev 2011-05-11 18:38:22 följande:
    Imorgon är det dags för äggplock och är inte så lite nervös för det, det är ju min första gång... Men spännande är det ju oxå :)

Ha det så bra alla! Kram på er :)
    Lycka till imorgon. Jag förstår att det känns nervöst när du aldrig gjort det förut. Men det kommer gå bra! Hoppas på många ägg för dig! Kram!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?