• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack alla! Jag var oerhört nervös, nästan skräckslagen när jag kom in till läkaren och sa till henne att detta känns som "domens dag". Då lugnade hon mig med att säga att det är inte alltid man ser så mycket på första VUL på sprutdag 6. Hon var nöjd med att blåsorna var lagom stora, strax under 10 mm och att de inte vuxit för snabbt. Därför kan jag lugnt spruta vidare på samma "hästdos" fram till fredag.  Har jag tur kan det ju bli tio ägg på ÅP nästa vecka. Det känns obehagligt med cystan så jag hoppas innerligt att den försvinner vid ÄP.

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-05-17 12:20:31 följande:
    Inanna, grattis! Lovande resultat på VUL med tanke på omständigheter. Bra jobba som 40 plussareSkrattande! Hoppas blåsorna växet till sig och blir fler lagom till ÄP och så hoppas så innerligt att inget alvarligt med cysta, den kanske är borta på fredag om vi alla håller tummarna, det gör jag i alla fall alltid för dig.

Sa läkaren något om den påverkar behandlingen och på vilket sätt då?
    Tack! Jag frågade henne om den påverkar behandlingen och då sa hon nej och att hon ska punktera den vid ÄP i nästa vecka men jag kan inte låta bli att undra om den "förstör" för de andra blåsorna.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-05-17 12:25:01 följande:
    Då önskar jag dig inget annat än ett utslag på teststicka till present Flört!
    Fjällsippan - Jag skriver under på detta! Vilken underbar födelesdagspresent!
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-05-17 14:04:52 följande:
    Som jag har förstått det så kan cystor påverka nedregleringen (att man inte blir nedreglerad), men har aldrig hört att de kan störa uppregleringen/hormonstimuleringen. Inanna; jag känner så med dig och den press/nervositet du upplever. Visst kantas mina behandlingar också av en massa oro, men jag tänker samtidigt att jag kan inte kan påverka eller göra så mycket åt hur det ser ut på VUL'en. Hoppas att du känner dig en aning lugnare nu efter dagens fina VUL. Du vet att vi finns här om du behöver ventilera dina tankarHjärta.
    Tack! Skönt att du "säger" samma som läkaren. Bara den inte konkurrerar om utrymme med de andra blåsorna och påverkar hur de växer så är det kanske OK. Jag har läst på om cystor på äggstockarna nu och läst att de i de flesta fall är ofarliga och ofta brukar försvinna av sig själva.  Men ibland krävs operation och det känns ju bra att läkaren punkterar den vid ÄP. Tack för att du och ni alla andra finns Hjärta!
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-05-17 14:36:44 följande:
    Jag tror att äggblåsorna "skiter fullkomligt" om det är något i vägen när de ska växa, för dom växer genom din signal från hjärnan. Däremot kan de se väldigt ihoptryckta ut på VUL'en, men det ska inte störa ägget som har gott om plats i sin vätska. Sist hade jag en blåsa som var ihoptryckt (kanske av tarmen eller något annat?) och då fick läkaren mäta lite annorlunda och fick ta ett medelvärde på blåsans storlek. Och som jag har förstått det så formar sig blåsan så att den får plats, som Barbapapa med familj
    Härlig beskrivning! Kul att föreställa sig att äggblåsorna beter sig som små barbapapor Skrattande! Nu är jag ännu mera lugn Solig!
  • Inanna Li
    mamman0301 skrev 2011-05-17 15:06:28 följande:
    Ja just det stämmer,  jag fyller 39 i sommar så jag kan ju ta ett 3-pack om jag vill. Svårt o veta vilket man ska göra.
    Tack för ditt svar.
    Jag skulle absolut tagit ett 3-pack om jag inte haft åldern emot mig!
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-05-17 15:30:21 följande:
    10 jämnstora blåsor är ju toppen!!! Suveränt bra resultat. Grattis till det! {#emotions_dlg.flower}

Cystan punkterar de ju vid ÄP så blir du av med den också. Min läkare sa senast
    att det kan bli cystor när man som vi håller på och pressar våra äggstockar med mycket hormoner
    om och om igen. Men de är nästan alltid ofarliga och går bort av sig själv förr el senare även om man inte punkterar dem.

Lycka till igen på fredag!
    Tack vännen! Skönt att få ännu ett lugnande besked angående cystan! Nu hoppas jag blåsorna växer till sig mer tills på fredag.

Lycka till med ÄP imorgon Solig!
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-05-17 15:33:15 följande:
    Jag hade en cysta förra IVF:et och då sa min danska läkare att den spelar ingen roll alls för tillväxten hos de andra blåsorna. Jag valde att tro på honom helt och hållet och det ska du också Flört.

Det kommer att gå jättebra för dig den här gången Inanna. Du har ju flest blåsor av oss alla gamlingar så nu får du faktist vara nöjd, så det så Skrattande
    Så bra! Danska fertilitetsläkare har jag stort förtroende för! Särskilt då de är positiva till oss gamlingar! Skrattande 
  • Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-05-17 15:37:16 följande:
    Inanna: Vaddå 10 blåsor! Jag är några år yngre än dig men jag hade varit glad över det resultatet!! Du är nog fertil tills 55...!
    Idag har jag sett två små hjärtan picka så fint så fint. Det är en tjock skiljevägg emellan, och det är ju bra tydligen. Fortfarande HELT overkligt, men nu har vi ju sett ett litet huvud etc. Mycket märklig känsla men oj vad underbar. Hoppas alla får uppleva den! Nu är det nästa svåra grej att avgöra, fostervattensprov eller inte....
    55? Min mamma gick in i klimakteriet vid 56 så vi hoppas på det istället Skrattande! Jo, det är väl bra med 10 blåsor när man är nästan 43 så visst måste jag vara nöjd. Nu är det bara att hoppas att de vill fortsätta växa fint. Skönt att de tar lite tid på sig och inte växer för snabbt!

Grattis till att ha sett de små tvillingarna på VUL! Förstår att känslan måste vara underbar {#emotions_dlg.flower}!
  • Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-05-17 15:38:05 följande:

De var helt normalt långa också efter sin ålder.

Så underbart att allt är som det ska vara Glad!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?