• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

myran6801 skrev 2011-09-13 12:53:34 följande:
    Fjällsippan, har tagit Inofolic i 20 dar o tyvärr så är de slut o den nya beställningen har inte kommit än. Känner inget speciellt, men hoppas såklart. Mensen är på g nu och då ska jag börja ta Inofolic på morgonen o Inofolic plus på kvällen som maryhe gjorde. Det är ju som du säger inte så höga odds när man är 43 men jag hoppas innerligt det finns ett litet guldägg kvar. Kram
    Åh, har ni beställt en ny laddning? Jag hade velat haka på, säg gärna till om det blir aktuellt igen! Om leveransen dröjer så får du gärna låna Inofolic av mig. Inboxa i så fall.
  • Fjällsippan
    Hönan skrev 2011-09-13 08:23:58 följande:
    Jag har sett alla skriva om piller i alla dess former o jag har en fråga: jag är fullt frisk o undrar om det är något tillskott jag borde ta för att öka mina chanser nu när det gått åt fanders för tredje gången? Idag äter jag sporadiskt folsyra när jag kommer ihåg o inget annat. Förslag?
    Inför försöken är jag noga med folsyran (ca 1 månad innan) och D-vitamin. Sedan brukar jag ta Omega-3 i samband med försöken. Ibland Membrasin (eftersom jag får sköra slemhinnor av sprayandet).

Någon annan som har tips? 
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2011-09-13 17:26:42 följande:
    Apropå FET - är det en nackdel med oregelbunden cykel? Jag kan kan ha äl allt från dag 11 till dag 19.

Och jo en sak till. Visst är det väl okej med hemmaförsök nu månaden när vi ska låta kroppen återhämta sig innan FET. Fast då får jag väl antagligen svamp.

Det ska inte vara några nackdelar med oregelbunden cykel vid FET; förutom att det kan vara svårare att hitta ÄL-omslaget. Jag har för mig att Boe fick sent ÄL-omslag den här gången (dag 18?), och fick därför proggisar. Visst var det så, Boe, eller var det någon annan? 

Jag skulle absolut köra hemmaförsök som vanligt månaden innan FET.  
  • Fjällsippan
    Nu Syskon skrev 2011-09-13 20:25:44 följande:
    Själv småblöder jag igen sedan idag på eftermddagen, så nu är jag beredd att ge upp igen men skall avvakta tills imorrn. Jag har ont imagen men tycker inte det är mensvärk, snarare katarr eller luft, liksom högre upp i magen. Inte så hoppfull som jag var igår.
    Men så där ont (eller ett tryck) högt upp förknippar jag med mitt plus - fortsätter att hålla tummarna!
  • Fjällsippan
    linköping68 skrev 2011-09-13 20:55:59 följande:
    Jag och 34an vill beställa Inofolic och Inofolic Plus så fort det bara går...... Haka på vet jag, 34an har mailat och väntar svar från dem.
    Tack - ska kolla om Stockholmsborna redan har beställt...annars hakar jag gärna på!
  • Fjällsippan
    Lenafena: så oerhört sorgligt - hoppas att MF-utredningen kan hjälpa er och att ni snart lyckas på nytt! Stor kram!
  • Fjällsippan
    oceanney skrev 2011-09-13 22:41:35 följande:
    Får man köpa på svenska apotek med utländska (EU) recept? Eller är det någon Skåne-Danmark-grej? Planerar att vara på plats i Frankrike den 16/9 då jag ska ta Puregon några dagar inför FET men första VUL är inte förrän 19/9. Hade det gått att köpa i Sverige menar du?
    Jag har nog frågat dig tidigare hur upplägget kring FET är i Frankrike, men hittar inte vår konversation. På vilken cykeldag börjar du med Puregon? Ska ta ÄL-spruta också, eller testar du med ÄL-stickor?  
  • Fjällsippan
    oceanney skrev 2011-09-14 11:35:40 följande:
    Hej Fjällsippan! Solig

100 IU Puregon dag 7-9, därefter enligt läkarens ordination. Ultraljud cykeldag 10 (oavsett om det infaller på en söndag eller helgdag). Blodprov (LH och östradiol) varje dag från och med dag 10. Ovitrelle 250 mg (ägglossningsspruta) efter läkares bedömning.

Doktorn sa att de alltid gör stimulerade FET. Vet dock ej varför (förutom att de naturligtvis måste anse att det är bättre givetvis).

Varför tar man Puregon? Äggen ska ju inte användas. Är det för att slemhinnan ska växa till sig?

Inom parentes kan jag nämna att varken ÄL-stickor eller gravstickor förekommer i franska IVF-sammanhang. Det är alltid blodprov. Jag är väldigt glad för det för jag har i princip aldrig haft utslag på en ÄL-sticka så jag vet inte hur jag skulle kunna göra FET till exempel.
    Tack så hjärtligt för informationen ! Jag ska diskutera det här upplägget som förslag för min läkare på tisdag då jag har telefontid. Han har tidigare nämnt att man kan ta "lite" Puregon för att stötta kroppen och ägglossningen med hormoner även inför vid FET. Så jag förmodar att det är av samma skäl som man gör det i Frankrike, för att få en fin slemhinna och för att kroppen ska ha bra "hormonstuns".

Jag har noterat att man tar LH-prov under IVF/FET-stimulering både i Frankrike och Italien. Jag har aldrig hört talas om att man tar det i Sverige - någon som har erfarenhet av det här? Hur som helst är det något som jag ska fråga min läkare om också.
  • Fjällsippan
    Victoria71 skrev 2011-09-14 10:59:54 följande:
    Vänner! Kan ni ge mig lite råd, jag börjar bli nojig. Känner av mina äggstockar ganska mycket nu (sprutar på 7:e dagen), är ganska bubblig och har lite diarée, och ganska mycket livmoderhalssekret, eller vad det kallas. Ska på UL imorgon och får väl då reda på när ÄP blir. Men kan jag vara säker på att detta bevakas så jag inte går för kort eller för lång tid? Hur känns det om det börjar gå snett? 

Sen undrar jag över min Synarela som aldrig tar slut. Det ska vara 60 doser i den, och jag har sprayat många fler doser än så nu, men den tar inte slut! Tycker att jag har varit noga med att spraya ordentligt och det vore konstigt om jag inte tagit hela doser. Så varför är det så? Och vad händer om jag inte fått i mig hel dos - ÄL i förtid?

Jag gillar inte detta. Det händer saker i min kropp. 
    Jag får alltid jättemycket ÄL-sekret under sprutperioden; det är helt normalt. Det är ett bra tecken på att kroppen börja fyllas upp av östrogen. Vad gäller Synarelan så byter jag alltid när jag har tagit 60 doser eftersom att den fortfarande kan "puffa" men inte tillräckligt stora doser. Hur många dagar/doser har du använt denna förpackning? Jag får alltid sluta med Synarelan helt vid sprutstart (är svårstimulerad) och mina ägg håller sig på plats ändå. Lycka till imorgon!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?