• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna Li skrev 2011-09-15 11:34:07 följande:
    Inget idag! Hoppas det kommer överhuvudtaget. Oroar mig lite för att jag börjat få mens utan ÄL efter skrapningen. Men kommer ingen stegring gör jag ny full IVF i stället!
    Håller tummarna för ÄL i dagarna, men vad bra att ni har en reservplan och gör en helt ny IVF i fall ÄL strular!
  • Fjällsippan
    Celin skrev 2011-09-15 11:26:54 följande:
    Jag hoppas att jag hittade senaste listan. Vul idag och det gick ganska bra. Tagit prover som jag får svar på i eftermiddag om jag ska behålla samma dos över helgen. ÄP är planerat till tisdag. Läkaren hittade 5-6 blåsor på ena sidan som är mellan 14-17 mm men den andra äggstocken hittade han inte fast han letade i hela bukhålan, inte heller var han riktigt säker på om det var höger eller vänster han hittade blåsorna på, vilket känns så där - men de ligger iaf bra till för att plockas och han menade på att den andra kommer fram tills det är dags.

Jag plockade bara på ena sidan när jag gjorde min första ivf - kanske samma orsak då att den "leker kurragömma" - men i februari lyckades de plocka på båda och vul i augusti visade båda sidorna och att båda hade blåsor.
    Grattis till fint VUL med 5-6 jämnstora blåsor ! Hoppas att din andra stock dyker upp till ÄP, och kanske har några blåsor den också. Min ena äggstock leker inte kurragömma, men i ett par omgångar har den struntat blankt i att producera blåsor/ägg. Den har en egen vilja. 
  • Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-09-15 12:45:52 följande:
    Turlid: Ja, det var smart av dig att ta prover tidigt i grav.  det borde jag också gjort. Nu har jag iaf tagit prov för GBS, men jag har äter pencillin mot det ändå även fast jag inte fått tillbaka provsvaret. Tydligen kan man inte se alla otäcka bakt på urinodlingar heller så nu har de tagit blodprover också. Känns som de verkar sätta in det mesta NU när jag riskerar en för tidig förlossning. Blir less på att jag skulle krävt dessa prover innan, men jag måste säga att jag tappat en del av mitt förtroende för svensk sjukvård. Det känns som vården i många andra västländer är mkt bättre. Ska man vara sin egen läkare här heller? Det som inte känns bra är att min läkare på MVC är så orolig, jag är inte van vid att han är det. Jag har börjat ställa in mig på att det här kommer sluta i prematur och med all dess komplikationer. Det är nog lika bra att börja förbereda sig mentalt. Ja, nu har jag rensat min kalender och är bara hemma framöver.
    Bra att du får antibiotika i förebyggande syfte! Har du mycket sammandragningar? Är du ordinerad sängläge, eller får du röra på dig lite grann? Jag fick läggas in på Bricanylbehandling för att stilla det för tidiga "värkarbetet" i v 24, och det funkade bra för mig. Sonen höll sig, till allas förvåning, i magen till v 38. Men slemproppen gick i v 36 och så fort jag fick börja röra på mig efter veckor av vilande. Så visst kan göra nytta att ta det lugnt. Bra att du förbereder dig mentalt, men jag hoppas att dina små också väljer att hålla sig kvar magen i flera veckor till! 
  • Fjällsippan

Hönan, beklagar återigen att det inte funkade den här gången heller. Vet du när nästa försök blir så kan jag lägga upp det på listan; eller räcker det så här:

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, nästa IVF blir på CFC, DK under hösten, ej bestämt när. 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3.
    Mia, 42, Göteborg, IVF2/FET2 slutet av september
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 4 i Örebro

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL 3/9, BIM 18/9
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst
    Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge...
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 

***FET***
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov

***SPRAYAR*** 
    pralinen jessica, 38 år, Göteborg, ivf3,SU,  spraystart 12/9

***SPRUTAR*** 
    Victoria71, 39, Göteborg, IVF1, IVF-centrum, sprutstart 8/9

***ÄP/ET***
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) ÄP 20/9

***RUVARE OCH TESTDAG***
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 ET2/9 TD20/9 BIM 12-13/9
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 5:e försök. FET 8/9, TD nångång 20-25/9 ;)

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012
    Enya70, 40 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF maj 2012
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 1 Centro Promea Turin, Italien BF maj 2012
    mamman0301 IVF2 Blekinge, Cura Malmö ÄP 24/8 ET 27/8, TD 15/9,BF 15 maj 2012

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

• Fjällsippan
    Zinfandel: du som är duktig på immunologi --- jag var på undersökning av min hals (stämband) idag och då man inte hittade något speciellt på stämbanden förutom svullnad så tog man bland annat blodprov för att stämma av eventuell allergi (allergiantikroppar). Nu är jag nyfiken om det kan vara liknande som du tog vid din immunologiska utredning. Visst är allergiantikroppar detsamma som IgE - och var de dessa som var förhöjda hos dig?
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-15 21:45:21 följande:
    Ja, visst är det samma och ja, jag har förhöjd IgE (immunoglobulin), så rätt så!
    Tack ! Då har jag ju lyckats få en liiiten immunologisk utredning i alla fall. Menar din läkare att det räcker med Prednisolon för att få ner värdet?
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-16 13:19:15 följande:
    Tanken har nog slagit de flesta... Det räcker ju man är där i 10 dagar-2 veckor och bo i ett italienskt stenhus bland lavendelfält, olivdungar, vinrankor och massor med sol man man väl stå ut med under tiden Tungan uteCool
    Åh gode gud vad skönt det låter! 
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-09-16 13:20:28 följande:
    Jag ska dit på måndag. Betalar hellre mer och får support, han är bra, lugn och sympatisk. Passar på att bolla lite tankar om nytt försök på CFC på samma gång. Men nu blir det IVF med donerade spermier. Så får vi kanske ett svar på hur det står till med mina ägg svart på vitt. 
    Hoppas att din gyn får rätsida på blödningar och den skumma follikeln. Kommer du att kunna honom som hemortsläkare vid IVF'en på CFC?

Hur har du det med Inofolic? Jag beställer gärna mer inom kort, och som sagt är det nog bäst att samordna. 
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-09-16 09:02:16 följande:
    Ska bara inte gripas av panik att inte mr perfekt finns i mitt liv inte hittat honom än och bara fokusera på att må bra så hittar jag nog honom i någon skidbacke i vinter för kroppen mår ju i övrigt väldans bra 

Många kramar från snösport som kommit ut på andra sidan om det stora ovädersmolnet känns det som ...puh, sköönt!
    Härligt att höra att du mår så bra - du ska se att det dyker upp en snygging i backarna i vinter !
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?