• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-09-14 13:34:17 följande:
    Nix, inte del heller, såklart. Jag har verkligen irriterat mig idag på våra urusla kliniker, tom den i Guatemala verkade 1000 ggr bättre. Och så står det på Cvl eller Sahlgrenskas hemsida eller vilken det nu var att den är världsledande eller nåt sånt totalt puckat. Och i en annan tråd så är det nån stackare som fått itutat att kliniken hon går på är Europas 5:e bästa eller nåt sånt. Så läser man sen om tex mbo som inte ens kan komma till förrän efter årsskiftet, vi är ju precis tillbaks från sommaren!? Hoppas verkligen att de där nya tv-programmen vågar vara kritiska. För min del blir det inte fler försök i Sverige, jag har helt enkelt varken tid eller råd att lalla här längre, det är ju ändå ingen som bryr sig. Ja, jag är sur idag {#emotions_dlg.djavulsk}
    Jag är också skitsur på svenska kliniker - funderar ständigt på hur man kan "sätta dit dom" Demon. Världsledande...pyttsan heller! Jag skulle vilja wallraffa (eller var det heter) olika kliniker i Sverige, och smälla ihop ett tv-program! Tyvärr tror jag inte att höstens program kommer att ge en nyanserad bild av behandlingarna och kommer säkert att stryka klinikerna medhårs, men jag ser fram emot dem ändå.

Önskar och hoppas så att du slipper fler försök över huvud taget  - inget annat än syskonförsök i så fall. 

• Fjällsippan
    Victoria71 skrev 2011-09-14 13:40:46 följande:
    Aj fasen! Alltså, varför är det ingen som informerar om sånt här? Att Synarelan kan ge ifrån sig puffar men inte i tillräckligt stora doser? Jag byter till min nya förpackning ikväll. Har nog tagit drygt 65 'doser' med den första nu, så det är nog rimligt att den är på upphällningen, även om jag känner att det kommer något ur den. 

Skönt att jag ska på UL imorgon, ska fråga då. Tack för ditt råd.
    Det finns alltid lite extra i förpackningarna, så det är säkert ingen fara. Men byt ikväll i alla fall.
  • Fjällsippan
    mbo skrev 2011-09-14 09:21:49 följande:
    Ringde vårdgarantikansliet de tycker jag ska stå på mig mot linköping, de säger att de inte kan hjälpa oss igen. Får ringa nån annan dag när jag inte börjar gråta i telefonluren, kunde inte stå på mig mot dem.

Har vi verkligen rätt att byta igen?

Vårgarantikansliet är trötta på hur linköping hanterar sina patienter, de har tydligen hört samma saker som vi varit med om tidigare. Att de är stängda jämt.
    Stor kram, mbo! Usch vad tungt med en massa motiga telefonsamtal där man "ska stå på sig". Kan du inte be någon annan att ringa? Din sambo?

Men visst var det någon i tråden som fick "min" hemortsläkare i Södetälje som också går i Linköping? Om ni inte har rätt att byta klinik kanske det är en lösning om Linköping har mycket att göra innan sin oacceptabla stängning, att "bara" göra ÄP och ET i Linköping och låta en hemortsläkare på annan ort sköta resten. 
  • Fjällsippan
    myran6801 skrev 2011-09-14 19:34:13 följande:

hej vänner,

jag skickade frågan om extra östrogen efter ET till Svend på CFC. Nedan ser ni min fråga och hans svar; 

Svend, jag undrar vad du anser om att ta extra östrogen efter ET. Jag är 43 och skall göra mitt 5:e IVF (första hos er). Har hört att vissa kliniker rekommenderar extra östrogen till kvinnor 40+.

Superbra att han är öppen för diskussion - ska intressant att höra vad för östrogentillskott han föreslår (jag är själv inte så förtjust i Progynon).
  • Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-09-14 21:48:10 följande:

Nä egentligen inget allvarligt så länge jag tar det lugnt och vilar. Så det ska nog gå bra. Har dock varit inlagd och nu äntligen tagit prover för bakterier i underlivet....Jag tror det är JÄTTEKLOKT att man tar dessa prover INNAN man blir gravid. Helt vansinnigt att inte ta bakterieprover innan IVF!!! Verkar som Ludmila tänker helt rätt. Det är förmodligen min urinvägsinfektion som spökar....

Vilken vecka är du i nu? Bra att du fått en ordentlig kontroll - och vila nu ordentligt! Jag vet hur svårt det är att ta det lugnt - var "vilande" från v 24 och framåt.
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-09-14 23:13:04 följande:
    Fjällis, duktigt jobbat att du lyckades återställa listan! Jag menade förresten inte att det var ditt fel på något sätt att våra nyfödda tappades bort. Det är lätt hänt, när vi har blivit så många på listan nu. Hoppas du inte tog illa vid Skrattande
    Tog absolut inte illa vid
  • Fjällsippan

Victoria: den information som jag har fått stämmer överens med din läkares, d v s ett lågt AMH-värde säger ingenting om äggkvalitet; endast en sinande äggreserv. Så det kan absolut finnas guldägg kvar.  Du är "bara" på sprutdag 6, och flera äggblåsor kan säkert hinna växa till sig till på måndag. Höjde hon sprutdosen?

• Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-09-15 11:53:55 följande:
    Jaaaaaaaaaaaaaaa, nu nu nu nu nu nu nu nu händer det. Heja heja Zin
    Ja, nu händer det, Zinfandel! Tummar till tusen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?