• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-09-24 09:03:16 följande:
    Det bidde tyvärr ingen bebbe, denna gång heller. Inte helt oväntat, jag är inget bra på detta haha! Det är bara att ta nya tag Glad! Först ska vi fira min 40-årsdag nästa vecka (vem trodde man skulle vara barnlös vid 40?!) och sen lite semester. Men gissa om det blir Zinfandel ikväll, nu ska jag ta en stor latte och frossa praliner & bröd ikväll Tungan ute{#emotions_dlg.djavulsk} Tjilivipp!!
    Är så ledsen för din skull, Zinfandel. Hoppades enormt mycket på ett plus för din del. Men det är ju som du skriver "bara" att ta nya tag. Hade jag varit ett par år yngre hade jag hakat på din Alan-immun-utredning, men tyvärr finns varken ork eller pengar kvar för vår del. Men jag tror verkligen att din strategi är rätt, och att du snart kommer att klättra neråt i vår lista! Kram, vännen{#emotions_dlg.flower}!
  • Fjällsippan

Åh nej, Maryhe, är så ledsen för er skull ! Så tungt och ofattbart ledsamt. Instämmer med turlid att du ska stämma av med gyn/husläkare, så att du slipper gå och vänta i flera veckor på blödning. Efter mitt MA så skulle jag ha en egen menscykel innan vi gjorde ett nytt färskförsök. Jag tycker att det låter klokt av er att göra frysförsök emellan ett nytt färskförsök, om kliniken nu vill att ni ska vänta 3-4 månader. Stor kram till Er!

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-26 10:10:34 följande:
    Misstänker att det inte blir så många inlägg här mellan 20-21 ikväll ;) En tjej härifrån är med i programmet. Anteckna också nästa program på tv3 den 6 okt.
    Nu blir jag nyfiken - härifrån våran tråd?
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-26 08:16:07 följande:
    Drömde i natt att jag var på CFC för att bli patient hos dem. Svend gav mig offerten på 150 000 kr, (iofs för 3 försök..) för "ni kommer ju alla från 40-tråden så nu höjer vi priserna hehe" SkrattandeFlört
    !!!

Förresten, när jag var hos min gyn senast så sa jag att jag har gått med i en internationell patientförening för att jämföra IVF-behandlingar i olika länder och för att dela erfarenhet och kunskap. Den Internationella Patientföreningen = vår tråd . Och på det sättet kunde jag presentera/föreslå FET á la France.  
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-09-26 11:00:44 följande:
    Nu ser jag att jag nog behöver beställa lite Inofolic, har ni alla här i tråden fyllt på?
    Jag hakar på den här gången också!
  • Fjällsippan
    Maryhe skrev 2011-09-26 10:26:46 följande:
    vilken tur att det finns svt play och tv3 play så att jag också kan hänga med!
    Sitter och försöker få klart en uppgift som ska vara inne i morgon  men det är svårt att koncentrera sig. Har mer ont idag än igår konstigt nog, det krampar. Min kropp har förändats snabbt. Från att inte få på sig jeansen på grund av svullen mage och svullna lår så är kroppen tillbaka som när innan jag började spruta. Det känns konstigt, som att jag bara drömt allt detta med sprutor, ÄP, ET och graviditetstest. Det är en otäck känsla, jag saknar det som jag tyckte var jobbigt då för det var ändå en månad full av hopp och förväntan.
    Känner så med dig, Maryhe - *kramar om*
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-26 11:12:13 följande:
    Haha, härligt!! Den ska jag också köra med ;) Fransmännen ska ju alltid vara annorlunda så IVF heter FIV där... Som aids som heter sida och gud nåde den som använder det anglosaxiska ordet e-mail officiellt, det heter courrier Flört Får kolla vad fet heter!!
    Skrattande - men ärligt talat så hjälpte "Den Internationella Patientföreningen" mig att föra en vettig diskussion på gynbesöket, då jag kunde referera till behandlingslösningar från Italien och Frankrike. Dessutom var min läkare delvis insatt i olika behandlingsalternativ eftersom han själv åker på internationella konferenser. 
  • Fjällsippan
    Maryhe skrev 2011-09-26 11:20:12 följande:
    I den latinska världen heter det FIV men här i Italien säger man FIVET, fertilizzazione in vitro ed embryo transfer. Borde vara mer rätt med FIV, då in vitro ju faktiskt är latin Glad
    Ja, FIV är ju mer logiskt.

Kom att tänka på att det faktiskt fanns en tid när bokstavskombinationen IVF kändes totalt främmande för mig. Och ibland säger jag fortfarande att sonen är ett "provrörsbarn" eftersom vissa inte förstår begreppet "IVF-barn". 
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-09-26 11:25:18 följande:
    Smart! Vad fick du för reaktion?
    myran6801 skrev 2011-09-26 11:33:08 följande:
    Fjällsippan, vilken bra ide med patientföreningen. Vad sa din läkare????
    Zinfandel skrev 2011-09-26 11:33:43 följande:
    Jepp, här har du en latinare Flört

Synd bara att Den Internationella Patientföreningen får förkortningen DIP Flört
    Reaktionen var mycket mer sansad om man jämför med de gånger jag har refererat till "nätforum". Då har jag ofta fått höra att man "inte ska tro allt på nätet" och "läs inte för mycket på nätet". Nu nämnde jag inte internet över huvud taget. Men egentligen kan man ju säga att det här är vår egna "internationella patientförening" - eftersom vi är här för varandra och utbyter erfarenhet från olika länder. Men vi kanske ska komma på ett bättre namn än DIP (jag sa aldrig något namn till läkaren utan beskrev den bara som internationell). 

Och jag fick ju igenom oceannyes FET-behandling
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?