• Kalasbyxa

Hur kan men ge sitt barn tex oboy?

Jag kan verkligen in förstå hur man kan ge ens barn oboy?  ALLA föräldrar borde få gå en kurs om kost....

1glas OBOY (ca:2dl) innehåller ca: 15sockerbitar, oboy är ju socker med chokladsmak? Skulle du ge ditt barn 15st sockerbitar att knapra på?

• Svar på tråden Hur kan men ge sitt barn tex oboy?
  • bmbengtsson

vet du hur många sockerbitar en skiva bröd innehåller??? det vill du inte veta för då skulle du inte äta bröd.
    Ska man låta bli allt som är 'farligt' skulle man vara tvungen att låta bli allt. jag ger mina barn oBoy och dom blir aldrig sjuka (har vabbat en dag på 7 år) 

• cewins mamma89

De hände en gång att ett av mina barn åt Oboy' til frukost men han blev oxå mätt på de.. men vill att dem hällre äter riktig mat eller hämt mat i framtiden

• Maarit

Det fungerade med oboy för 20 år sen. Det var inte tal om barn fettma.

• 1 Lola Montez

Har inte läst alla inläggen MEN jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag skulle ge mina barn Oboy. När min stora tjej dricker choklad gör vi egen med kakao osv. Visst är det socker och tillsatsämnen i mycket. Och vi lever ju i ett fritt land...Men har man ett barn som tex är överaktiv eller början till överviktig tycker jag det är förödande att ge sitt barn tex Oboy. Som någon tidigare nämde  så ger ett glas ca 15 -18 sockerbitar. Bara ett glas mjölk innehåller ca 3 sockerbitar, läsk 33 cl ca12 bitar osv.
    Och visst många av oss växte upp med Oboy och limpmacka och det gick bra för oss. Men om man idag vet mer och bättre varför inte lyssna på det?!

• Madelen
    solros73 skrev 2010-07-26 12:16:26 följande:

Har inte läst alla inläggen MEN jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag skulle ge mina barn Oboy. När min stora tjej dricker choklad gör vi egen med kakao osv. Visst är det socker och tillsatsämnen i mycket. Och vi lever ju i ett fritt land...Men har man ett barn som tex är överaktiv eller början till överviktig tycker jag det är förödande att ge sitt barn tex Oboy. Som någon tidigare nämde  så ger ett glas ca 15 -18 sockerbitar. Bara ett glas mjölk innehåller ca 3 sockerbitar, läsk 33 cl ca12 bitar osv.
    Och visst många av oss växte upp med Oboy och limpmacka och det gick bra för oss. Men om man idag vet mer och bättre varför inte lyssna på det?!

Men i mjölk är det naturligt socker! Det är jättestor skillnad!
  • 1 Lola Montez
    Maarit skrev 2010-07-26 12:15:42 följande:
    Det fungerade med oboy för 20 år sen. Det var inte tal om barn fettma.
    NEj men då var vi mera aktiva . Vi satt inte inne hela dagarna med datorer. Vi var ute och lekte kul, spelade landhockey osv...
  • 1 Lola Montez
    Madelen skrev 2010-07-26 12:18:22 följande:
    Men i mjölk är det naturligt socker! Det är jättestor skillnad!
    Håller med. Visst är det skillnad. Men även laktos ger energi (höjer blodsockret) Men på ett mer naturligt sätt.
  • bamse10

Så fort min unge har ploppat ut ska jag ge den massor av Oboy i nappflaskan. Amning? Nä, det är för snåljåpar.

Nu ska jag inviga den nya veckan med att ta 15 stycken överfulla teskedar med Oboypulver, och sedan hälla på 3 teskedar mjölk på det. Skål!!

• Freja87
    luvpillow skrev 2010-07-26 11:45:55 följande:
    Nu ska jag och dottern ta oss ett glas O´boy... blev så sugen av allt snack! ;)
  • marskattan

Inte blev jag hyperaktiv av Oboyen eller saften till fikan heller, eller så märktes det inte eftersom man blev utskickad efter frukosten för att leka, sen in för lunch etc..
    Jag tycker att det borde vara LAG på att ge alla barn O´boy och limpmacka varje dag, utsätter man inte ungarna för det tidigt så får de säkert en massa allergier och skit senare i livet!

Nää, håller fast vid att socker är gött!!

Svar på tråden Hur kan men ge sitt barn tex oboy?