• Smilla

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Vi har ju köpt massor av kläder hittills men inga av dem har varit i de pyttesmå storlekarna. Vi har köpt alla möjliga storlekar upp till barnet är nästan 1 år men det var ju för att vi hittade så mycket när vi var i New York. Vi räknar med att alltid kunna använda en storlek större än vad som egentligen passar och sedan kanske vika upp byxbenen eller ärmarna m.m. Dessutom får man ju en hel del i present oftast.

Jag tittade på en P&P-overall i julas som jag vill ha och den var nedsatt med 200 kr. Så det var väl helt ok pris. Men sedan kom jag ihåg att min bror har en likadan till sin son som är född samtidigt som vår lille är beräknad så vi kan köpa deras istället. En sådan overall har man ju dessutom bara på hösten/vintern/tidig vår efter som den är så himla varm. 

Annars måste jag säga att jag inte är så förtjust i P&P-kläder. Jo, jag kan tycka att färger och mönster är fina och en del av ytterplaggen är både praktiska och hållbara. Däremot tycker jag att de vanliga kläderna är ganska osköna. Jag tycker många gånger att de känns hårda och strama och inte alls så mjuka och härliga som jag vill att bebiskläder skall vara.   

• Smilla

Vi har ju BF 9 april men vi kommer ändå inte ha någon åkpåse. Visst kan det vara lite kyligt men ett täcke räcker gott och väl. Bebisarna ligger ju inte nakna därunder  =)   Visst kan du köpa en åkpåse men då är det ju en vår/sommarvariant som gäller och de är inte bättre än ett täcke. Dessutom kan du ju inte använda det så värst länge innan det blir alldeles för varmt. Då är det nog bättre att du satsar på en rejäl åkpåse till nästa höst/vinter istället.

I torsdags i förra veckan var vi i Ullared och det var verkligen bra! Det var verkligen alldeles folktomt precis som vi förutspått. T.om ännu mindre än vi trodde. När vi kom på förmiddagen så stod det inte mer typ 10 bilar parkerade där så det var nästan så att man trodde att de hade stängt  =)  Så vi kunde gå runt i lugn och ro och slippa all trängsel. Det är det bästa med att åka så här tidigt på året innan folk har fått ihop pengar igen efter julen.

Vi köpte massor av fina och bra saker, både till bebisen och till det nya huset. Så vi är väldigt nöjda.  

• Smilla

inte det minsta. Här har det ätits både semlor och våfflor och godis, kakor men även frukt i massor. Jag äter vad jag vill! Och jag hade absolut inga problem med glukostestet.

• Smilla

just nu tuggar jag på en pingvinstång.....  Jag håller på att dö annars på jobbet just nu

• Smilla

Går in i vecka 32 på söndag och föräldrautbildningen börjar v7. Det ska bli jättekul att gå den. Min man har börjat läsa på ordentligt nu om förlossningen och hur allt går till. Han håller på med Gudrun Abascals böcker "Att föda" samt "att möta förlossningssmärtan". Så nu varje dag diskuterar vi massor om hur det går till och allt vad han undrar över. Jätteroligt. Det är väldigt skönt att han engagerar sig ordentligt och vill veta allt.

I eftermiddag ska vi på Stoff och stil och handla tyget till vaggan och imorn ska mamma och jag börja sy klädseln samt sängkläderna till vaggan. Min mamma har även börjat sticka ett jättefint litet babyset med kofta och mössa till bebisen  =) 

Trevlig helg på er!!

• Smilla

Vi har vårt UL nästa vecka och jag hoppas verkligen också att vi får se det i 3D/4D. Jag längtar vansinnigt mycket efter det ultraljudet. Jag misstänker dock att det är en stor klump vi väntar....

Nu har vi även fått vår vagn från tysklnad. Den är superfin och sååå smidig. Jag har provbäddat den med de påslakan jag sydde under helgen så nu är det jättefin. Nu väntar vi bara på bebisen som skall ligga däri  =)

Igår hade vi verkligen korvstoppning i bebisinformation. Först var vi på försäkringskassans kurs för blivande föräldrar. Mycket att lära sig men jag vet inte om det gav så mycket mer än vad hemsidan sa. Vi får väl läsa igenom allt en gång till och bestämma hur vi skall vara lediga. Det värsta är att det känns som om man redan nu bör bestämma sig för när man vill ha nästa barn. Kul.....

Efter försäkringskassakursen åkte vi direkt till föräldrautbildningen. Den kursen var dock väldigt bra. Alla de andra paren verkade mycket trevliga och det blev en väldigt bra och rolig informationskväll. Vi gick igenom hur en förlossning går till.

• Smilla

Jag tror att vår bebis har legat med huvudet neråt ett bra tag nu. Jag kan nämligen känns hans lilla rumpa på höger sida av magen, ganska nära revbenen. Han har haft den där i många veckor. Undrar om han någonsin legat med huvudet uppåt, känns inte så. Skumt.

Om man vill behålla full SGI till nästa barn måste man bli gravid igen innan barnet är 21 månader. Fast det kanske är lagom. Men sådant kanske man inte alltid kan planera, vem vet. Vi har väl i stort sett bestämt hur våra ledigheter skall se ut men vi har inte räknat på det än och sett hur långt dagarna räcker och hur mycket vi har kvar. Man vill ju inte göra slut på alla på en gång. Och sedan kan det ju vara bra att blanda högsta- och lägsta-nivådagar så att man inte sitter med enbart lägstanivådgar i slutet. Då kanske det kan bli lite fattigt.....

• Smilla

Visst får du nya dagar när du får ett barn till men din sjukpenningsgrundande inkomst kommer att sänkas om du inte hinner jobba upp den igen. Alltså spelar det ingen större roll om du fått högre lön eller liknande för du måste hinna jobba upp i heltid igen om det är det du haft tidigare och vill behålla den grunden. Det finns massor att läsa på som är viktigt att tänka på. Om du blir gravid efter 21 månader men inte hinner jobba upp din SGI sänks alltså din SGI.

• Smilla

Jag är inte helt säker på just hur lång tid man måste jobba för att få upp SGI till fullt igen men jag har för mig att det är 6 månader. Så om du blir gravid efter 21 månader så måste du hinna jobba 100% i 6 månader för att få minst samma SGI som du hade första gången (blir antagligen högre SGI mer pga löneförhöjning etc.)

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö