• Smilla

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Vi var först ute på babyland och pratade med personalen där om vagnen så vi visste exakt vad vi skulle beställa sedan. Jag gillar också att ha någon att prata med när man gör så dyra och viktiga inköp och dessutom vill man ju klämma och känna på sakerna.

Tråkigt att du inte riktigt är nöjd med din mödravård, Carro. Fast å andra sidan så kanske det inte spelar så stor roll hur de är. Det hade varit viktigare om det var som i USA, där man har med sig sin förlossningsläkare in i det sista. Men det enda vi gör här i sverige är ju att kollas upp av barnmorskorna så vi behöver inget fantastiskt förhållande med varandra. Jag är väldigt nöjd med min barnmorska. Hon är väldigt trevlig och verkar lugn och kunnig så det känns bra. Hade vi bott kvar i stan hade jag antagligen fortsatt att gå på Capio även för BVC men så fort vi flyttar kommer jag skriva in mig på ett annat ställe i Vellinge.

Min navel har börjat få ett konstigt utseende  =)  Den buktar inte utåt än men den börjar bli lite "platt" och utsträckt. Den har liksom inget djup längre. Jag får se det positivt. Jag har inget navelludd längre iaf! Tungan ute     

• Smilla

Men åh, usch, ett stort glas! Jag ska lätt ha med mig pressad citron att hälla i. Får man äta något mer efter det där glaset man druckit eller ska man fortsätta "fasta" fram tills de är klara? Jag ska vara där kl 8 på morgonen och de trodde att jag skulle vara klar vid 10. Får jag äta min frukost så fort jag druckit det där äckelpäckliga glaset eller måste jag vänta till efter 10 och de testat klart?

Vi köpte Brios skötbord  =)  Så fint!! Fast vi hittade det på blocket till ett väldigt bra pris. Det var nästan helt oanvänt och dessutom var det en kollega till mig vi köpte det av så det kändes bra. 

Är det någon som vet skillnaden mellan Brios spjälsängar Cot 1 och Cot 2? Jag vill väldigt gärna ha Briosängen efter att lillen vuxit ur sin vagga. Men vad är skillnaden mellan de 2 modellerna? 

Allra helst hade jag ju velat ha en Stocke spjälsäng (designfreak som man är) men det är kanske alldeles för många tusenlappar att lägga....   Påskharen kanske känner sig extra givmild i år...man vet ju aldrig  =)  

• Smilla

Men åh, svälta sig i flera timmar. Hur ska detta gå? Jag blir också extremt grinig och otrevlig om jag inte får äta. Och frukost dessutom, det viktigaste på hela dagen. Normalt sett nu har jag hunnit äta 2 gånger innan klockan är 10. Först en minifrukost tidigt på morgonen och sedan liten frukost till på förmiddagsfikat. 

Förresten, i födelsedagspresent nu fick jag en riktigt trevlig present av min man. Ett presentkort på en mamma-massage på RundoSund. Precis vad jag önskat mig! Så nu ska jag ringa och boka en tid. Jag har inga problem med foglossning eller ryggont pga graviditet alls men det kan ändå vara skönt. Min nacke och axlar är lite ömma men det är ju mer pga att jag sitter framför datorn hela dagarna i lite dålig ställning. 

Om en vecka är det dags för första omgången av vattengympan för gravida på RundoSund. Åh vad jag längtar! Men jag har inga mammabadkläder och jag vet inte riktigt vart jag ska leta. Vill ju inte betala för mycket för dem eftersom det är så tillfälligt. Kan man ha sin vanliga bikini? Eller kommer de andra att titta lite snett på mig då? =)    

• Smilla

Jag ska testa min bikini men det borde ju inte vara några problem att ha den. Den passar ju fortfarande jättebra. Känns det inte bra ska jag nog kolla på Ellos vad de har.

Min man känner på magen flera gånger om dagen  =)  Han började känna sparkarna utanpå magen redan för ca 2 månader sedan och nu brukar han skratta när han ser hur magen rör på sig. Det ser ofta ut som om jag har en alien i magen som försöker bryta sig ut. Lillen ligger alltid på höger sida så magen är mycket högre på den sidan än den vänstra. Igår kväll lade sig lillen ordentligt på höger sida, uppe vid revbenen också och hela magen förflyttades till sidan. Det såg riktigt roligt ut  =)  Vi undrar vad han håller på med därinne.....

• Smilla

Jag börjar bli irriterad på folk som har åsikter om graviditeten och hur man skall bete sig och må. Har ni stött på mycket sådant?

Jag mår alldeles utmärkt. Har inga problem alls. Ingen foglossning, ingen halsbränna, inget svullet m.m. Och nu i snart v28 har jag gått upp mindre än 5 kg. Men alla runt omkring mig frågar hela tiden: Åh, nu har du väl det jättetungt och jobbigt eller nu måste du väl ha en riktigt rälig halsbränna eller en massa andra saker. Men jag svarar bara nej, allt känns jättebra. Då blir de helt överraskade och sedan skrattar de och säger, lugn det kommer. Va? Varför skulle det göra det? Alla måste inte må skit, alla måste inte gå upp 15 kg och alla måste inte ha foglossning. Tror de att jag skulle gå upp 10 kg till under de sista 10 veckorna eller? Min mamma mådde också alldeles utmärkt genom alla sina graviditeter och gick aldrig upp mer än 7-9 kg. Man brukar ju kunna jämföra sig med sin mamma så då gissar jag att det inte blir så mycket mer än så här.

Men jag blir bara så irriterad på alla som ska säga åt mig hur jag ska må och hur de har mått och att då blir det likadant för mig. Nej, skulle inte tro att det måste bli så. Åh vad jag retar mig på dem! Jag antar att det är samma för alla. Antingen får man höra Åh, vilken stor mage du har, bär du på 2 eller? Eller så får man höra att man har en alldeles för liten mage och så undrar de om man äter ordentligt. Jag får oftast höra att min mage är liten och så undrar de om jag är rädd för att gå upp i vikt och om jag verkligen äter ordentligt och att jag absolut inte får "hålla igen". Men gud! Min mage är precis som den ska på kurvan. När ska folk sluta kommentera allt om alla gravida......

• Smilla

Jag förstår bara inte varför man helt plötsligt blir någon slags "lovligt byte" att kommentera så fort folk vet om att man är gravid eller att det syns. För de skulle ju inte få för sig att kommentera någon som inte var gravid och säga något om vikten där. Typ: Ska du verkligen äta det där? Helt plötsligt vet alla andra bäst om just min hälsa och vad jag borde och inte borde äta. Jag fick en "tillsägelse" av en helt främmande person när jag var och åt julbord strax innan jul om att jag verkligen inte skulle äta den där laxen. Eeeeh...mind your own business...

Någon annan som tyckte det kändes alldeles för hårt och taskigt att behöva jobba fulldagsvecka nu? Det var definitivt jobbigt att stiga upp ur sängen idag  =)  Varför kan man inte alltid få ha 3-dagarsvecka...  Jag får trösta mig med att det "bara" är 11 veckor kvar att jobba innan mammaledighet.

• Smilla

Vi fick också en sådan liknande fråga. I början av juni ska min mans bror gifta sig (i Uppsala) och min man ska vara bestman. Precis som på vårt bröllop i somras så ville de ha ett barnfritt bröllop och det förstår jag. Men vi har inte möjligheten att lämna bort vår lilla bebis som inte ens kommer vara 2 månader då. Så då sa jag att antingen så får jag helt enkelt stanna hemma och strunta i bröllopet eller så får lillen följa med och så gör jag det bästa möjliga av situationen och går iväg om han skulle "störa". Brudparets fråga var däremot om mina föräldrar kunde tänka sig att följa med upp till Uppsala den helgen och bo på hotell och där passa lillen. Njae. En 2-månaders baby behöver kanske ammas oftare än vad jag hinner åka fram och tillbaka till hotellet. Dessutom är de redan uppbokade den helgen. Men i vilket fall som helst hade det ju inte varit någon vidare idé att lämna över honom riktigt så tidigt. 

Jag vill absolut vänja vårt barn vid att passas av t.ex. mina föräldrar så mycket som möjligt men en hel helg då de bara är 2 månader kanske är lite väl magstarkt. Han får helt enkelt följa med på bröllopet.  

• Smilla

Jag förstår absolut att man vill ha barnfritt bröllop eller fest, det hade vi själva. Dock med undantaget att ammande barn givetvis är välkomna. Hade det varit en inte så nära vän eller släkting hade jag givetvis stannat hemma och accepterat brudparets önskan, absolut. Men nu blir det lite knivigare. Jag ser dock inte riktigt problemet med att vi måste ha honom med (eftersom vi dock är släkt). Jag tar hand om lillen och ser till att han inte tar någon uppmärksamhet från brudparet eller stör.

Vi ska också resa iväg med lillen. När vi kom hem från bröllopsresan i augusti hämtade mina föräldrar oss från flyget och då meddelade de att i juni 2011 skulle vi alla (hela min familj) åka utomland för att fira mina föräldrars 65-års dagar. Vi fick dock meddela dem då att det inte var en jättebra idé eftersom det skulle komma en liten då. Så nu är resdatumet ändrat så vi åker i augusti/september istället. Och då ser jag inga problem med att åka. Jag vill iaf att den lille ska vara 3 månader innan vi åker utomlands.

• Smilla

På min möhippa i maj förra året, eller rättare sagt på en av dem för mitt kompisgäng gav mig 3 st för att göra mig extra nervös och nojjig varje helg, så kom en nära tjejkompis och var med en liten stund. Jag blev väldigt glad över att hon kom även om det bara var en liten stund. Hennes man kunde ju passa den lille i någon timme innan hon åkte tillbaka hem och ammade igen.

Jag kommer dock att få skippa min blivande svägerskas möhippa då den kommer äga rum i stockholm.

Abbi: Jag har inte bestämt exakt när jag ska gå hem men som tidigast har jag sagt den 18 mars men om allt går bra så stannar jag nog till den 25 mars (2 veckor innan). När ska du gå hem?

• Smilla

Då har ju du "bara" 90 dagar kvar nu ju  =)   Jag är ju beräknad den 9 april. Undrar vem av oss som får först och när det blir. Spännande!

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö