• Smilla

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Fast jag vet inte riktigt om du kan gå ner i tid i slutet för då kommer din arbetstid ha ändrats till t.ex. 80% och då får du ju 77,6% av den80%-iga lönen i ersättning. Om du vill ha full SGIersättning tror jag dock att man kan gå ner i tid om man fyller ut tiden med föräldrapenning. Väldigt svårt det här. Det bästa är att kolla upp allt med FK så kan de förhoppningsvis svara. man får tydligen kolla flera gånger eftersom de inte riktigt alltid ger samma svar beroende på vem man pratar med  =) 

Imorn har jag 50 dagar kvar till BF! Tjohooo

• Smilla

För min/vår del känns det också självklart att jobba 100%. Jag har inga som helst planer på att gå ner i tid efteråt och ser inga problem med det. Det enda som man ska tänka på om man vill skaffa ett barn till är att man hinner jobba sina 100% i 6 månader om man inte blir gravid innan 1a barnet är 21 månader. Fast det får väl gå som det går. Inget att planera nu iaf  =)  Just nu räcker det gott och väl med bebisen i magen! Jag längtar....

Så skönt att det är helg nu! Äntligen! Dock känns det som om att varje helg i stort sett är uppbokad med något fram tills BF. Denna helgen blir relativt lugn men annars är allt uppbokat. Nästa helg flyger jag till Stockholm. Sista gången jag får flyga innan bolagen säger stopp så vi passar på att åka upp och hälsa på svärföräldrarna innan det är dags för bebis.  

• Smilla

Hej på er!
    Gick in i v34 igår och har 5 veckor kvar att jobba. Hade gärna gått hem tidigare men jag får väl stå ut.
    Alla timmar till föräldrautbildning, barnmorskebesök m.m. tar jag på flextid. Jag kan ju styra lite över mina arbetstimmar själv så det är ju skönt. Dock jobbar jag igen dem rätt så fort. Barnmorskebesöken försöker jag alltid att lägga så sent eller så tidigt som möjligt på dagarna.

Jag tror vi att vi väntar en tjockis. På onsdag får vi se men genetiskt sett så blir det nog ingen sparris. Visst min man vägde inte så mycket när han föddes (han var en riktig sparris) men så är han ju tvilling också så det var väl inte så konstigt att han inte vägde så mycket.

• Smilla

Jag tycker det känns som om bebisen knappt får plats i magen längre. Jag har lite svårt att sitta ordentligt nu och de trycker på från alla möjliga håll. Så han är nog stor... Rör sig massor gör han också. En liten bråkstake med andra ord  =)

• Smilla

För att inte bli så besviken och deprimerad intalar jag mig själv att jag kommer att gå över tiden. Jag kan ju tänka mig att man kommer vara ganska så less när man väl passerat BF-datumet så det är lika bra att intala sig det redan nu. Därför har jag tänkt att gå 2 veckor innan. Men jag är också lite orolig att han ska komma lite tidigare och att jag inte ska hinna vara hemma något innan.  

Dock har jag börjat fundera på om jag inte ska gå en vecka tidigare än så (dvs 3 veckor innan) eftersom mitt jobb är så stressigt och jag börjar känna mig lite obekväm här. Visst, jag kan styra lite över arbetstiderna själv och jag är inte helt låst till att befinna mig på exakt samma plats hela tiden men det börjar ändå bli lite jobbigt. Det mest stressande är att eftersom jag är konsult så vill de ha ut så mycket som möjligt av mig innan jag går hem på mammaledighet. För efter det finns det ingen annan som kan göra jobbet. Så de senaste månaderna har varit vansinningt stressiga.

• Smilla

Det lutar lite åt att jag går hem en vecka tidigare men vi får se hur det känns. I måndags hade jag en riktigt dålig dag och inget kändes bra. Alla kläderna var obekväma och klämde åt. Ett tag fick jag sån panikkänsla här på jobbet att jag antingen bara ville slita upp kläderna eller klippa upp allt. Det kröp i hela kroppen på mig och jag mådde illa till slut.

Igår blev en mycket bättre dag! Jag tog på mig enbart mjuka kläder som inte satt åt någonstans. Så de jeansen jag hade i måndags åker aldrig på igen!! Inte den BHn heller!! Jag får krupp!!

Idag är det dags för sista ultraljudet och jag längtar så himla mycket. Kan knappt sitta still här.

• Smilla

Hanna1983: Åh, en civilingejör till. Har du läst i Lund kanske? Vad är du civilingejör i? Själv är jag Maskinare... 

Vi hade vårt UL 2 i förra veckan och allt såg väl bra ut. Jättesöt! Han var dock inte alls en tjockis som jag misstänkte utan mer lik sin pappa, lång och smal. Han ligger på -9% i vikt och detta gör att han bland annat fortfaranade rör på sig bra därinne och hjular runt. Så han har inte bestämt sig än hur han vill ligga. Under ultraljudet snurrade han lite och hade för det mesta rumpan neråt. Så om han fortsätter med det så blir det vändning eller kejsarsnitt. Vi får se. Men har vänder på sig fram och tillbaka hela tiden så det är svårt att veta. Vi fick iaf ytterligare ett 3e ultraljud till inbokat den 21 mars för tillväxtkontroll.

Igår gick jag in i v35 och det känns väldigt konstigt att det bara är några få veckor kvar nu. Skulle han tas med kejsarsnitt är han här om bara 4 veckor ungefär.... Nästa vecka ska jag iaf packa BB-väskan då det är det enda som är kvar att göra nu.  

• Smilla

Vi har köpt olika täcken till vagga/vagn och spjälsäng. Till vaggan och vagnen har vi den minsta täckstorleken och sedan till spjälsängen kommer vi ha det större täcket, men det dröjer ju ett par månader innan han kan ligga i spjälsängen.

Annars känns allt fortfarande bra, inga komplikationer eller problem. Flög till Stockholm i helgen och det gick alldeles utmärkt. Det enda lite krångliga var på vägen hem igår när det pep när jag gick igenom securitykontrollen pga mina stövlar. Jag tvingades ta av dem. Inte lika lätt....

• Smilla

Vad roligt  med en babyshower! Jag ska ha lite kalas nästa helg men det fick bli lite planerat eftersom vi har så mycket annat inbokat.

På min packlista står det: MVC-journal, legitimation, förlossningsplan som viktigaste saker. Sedan är det morgonrock, inneskor, sköna kläder till mig, amningsBH + inlägg, necessär med hygienartiklar m.m, läppbalsam (man kan tydligen bli extra torr om läpparna under flåsningen), dextrosol, kläder till bebisen, filtar, mössa, blöjor, videokamera/kamera+laddare, färdig telefonlista till vänner, kläder + mat till mannen, kanske någon tidning om man skulle orka läsa lite + lite musik.

Sedan blir det säkert lite extrasaker som jag kommer att packa ner också men annars är detta väl det jag tror jag kommer att behöva.

• Smilla

Jag har i stort sett skrivit klart mitt förlossningsbrev. Ska dock på lite samtal med Matilda-teamet här snart så jag får kanske uppdatera det lite men vi får se. Första samtalet är imorn förmiddag och jag hoppas verkligen att det ska vara till stor hjälp. 

Från kompisarna som fött barn så har jag fått tipset att stanna så länge som möjligt på sjukhuset innan man åker hem (om plats finns givetvis och man trivs bra). Det är skönt att få å mycket hjälp som möjligt innan man åker hem för sedan är det svårare när man väl står därhemma själv. Om jag ska amma så är det skönt om den har kommit igång bra och att jag känner mig bekväm med det. Visst vill jag säkert gärna åka hem fort men jag tror ändå att jag ska försöka stanna kvar så länge som möjligt.

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö