• SuzR

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Carro: ja min bebis somnar gott och är med all säkerhet mätt efter ersättningen. Om hon inte somnar så är hon vaken en stund och ligger lite i matkoma. Går jag ut med henne somnar hon.hon är lite kvällsgnällig så då ger vi ersättning men inte mer än 3 ggr om dagen ibland blir det bara två. Vi ger från en flaks som jag köpte på Hemköp som är bra för den kan man sterilisera i micron i 3 min istället för att koka varje gång! Välj en flaska med napp för nyfödda.
    Matilda har oxå favve tutte men hon får gott ta från båda annars läcker den andra.
    Enda nackdelen med ersättning kan vara att dom börjar gnälla vid bröstet för att inte mjölken kommer snabbt nog. Från flaskan forsar det ju ut om man jämför! Så risken blir att dom ratar bröstet till slut..det hände med min systerdotter efter 4 mån men inte med min systerson, han ville både ha bröst och flaska! Så det är olika.

• SuzR
    Smilla skrev 2011-05-23 21:53:33 följande:
    Jag har nog också tröttnat på mat-maratonet på kvällarna. Han kan äta en gång i timmen minst då (tycker han själv iaf). Jag orkar inte med det. Jag funderar på att börja ge ersättning. Vad ger ni och hur mycket och när? Vad har ni för tips när det gäller ersättning? Köper man det på apoteket eller? Det känns som om jag helt enkelt inte har tillräckligt med mjölk för att han ska bli mätt när han vill äta så ofta. Har ingen aning alls om vad jag ska hitta på.
    jag ger Nan, 60 eller 90 ml (eller är det cl??)  2, max 3 gånger om dagen. Jag köper på hemköp men det finns typ i vilken ica som helst.
  • SuzR

Hej hej! Matilda har vart kvällsgnällig sen hon föddes typ. Vissa kvällar är bättre än andra men det som hjälper är att gå omkring med henne på axeln, eller att amma oavbrutet...eller andra små grejer vi har kommit på som att blåsa henne i ansiktet och sätta på mobilen ovanför sängen..då kan man vinna 10 min på det sen är det gnäll igen...men vi är ute hela dagarna och går och då sover hon gott sen ammar jag ute och sen somnar hon om så det är relativt kort tid hon är gnällig. Sen går vi och lägger oss vid 22-23 och ammar henne tills hon somnar och sen vaknar hon en gång på natten (de senaste typ 4 nätterna har hon gjort det) så man får vara tacksam över sådana saker:) det kunde vart värre

• SuzR

Carro: sådär gör Matilda jämt typ varje kväll men enbart på kvällen. Suger släpper skriker och så håller det på. Jag brukar byta bröst och det kan hjälpa eller så tar jag med henne i sängen och lägger mig och ammar, det kan oxå hjälpa..vet inte varför hon gör så men har fått för mig att mjölken inte kommer snabbt nog och att den är blaskig på kvällen och att hon blir frustrerad! 45 min är ganska lång amningsperiod, så var det för mig med tills jag upptäckte att hon var mätt men ville bara snutta och då prövade jag med napp och det funkar ibland! Men jag har nog kortat ner snutteriet en liten stund. Napp funkar bara när hon är helt mätt och bara är snutt sugen.

• SuzR

Carro: ja du kommer lära känna henne:) har du tänkt på ersättning? Du kan ju amma typ i en halvtimme och sen toppa upp med ersättning så blir hon helt mätt.

• SuzR

Yeahcarro: jag började med att amma 20 min på varje bröst och den ge 60 ml om hon inte var nöjd. Det funkade bra, ibland ville hon ha mer, ibland inte. Sen gick jag ifrån det lite och ammade ett tag utan att hålla koll på hur länge jag ammade för att sen ge henne ersättning innan vi gick ut på morgonen för vår dagliga promenad för då visste jag att hon kommer somna med en gång. Det är som om jag inte litar på min egen bröstmjölk, att hon inte blir mätt. Sen på kvällen när hon är extra gnällig så ger jag ersättning oxå efter amning när hon håller på med det där 'suga släppa skrika' för då verkar hon extra hungrig dessutom och ersättningen gör henne lite extra trött. Sen 'snuttammar' jag henne tills hon somnar vilket är när jag och min sambo går och lägger oss, runt 22.30. Jag får iaf lite paus mellan ersättningen och den sista amningen och jag slipper sitta i timmar som jag gjorde innan. Så jag ger alltså ersättning två ggr om dagen men det är ju bara komplettering, jag ammar ju fortfarande. I början gav vi det till henne för att hon skulle gå upp i vikt men nu när hon har gjort det så har det vart så lätt att ta till flaskan och för mig har livet blivit lite enklare eftersom jag orkade inte amma i en timme, få 10 min paus och sen på det igen....

• SuzR

Nja ... Måndag är sådär gör mig, ska träffa en kompis runt 12.30 så om vi ses runt 11 så kan jag komma en stund iaf!

• SuzR

Carro: ersättning plus en tur i vagnen är galet sövande för min dotter Iaf! Då sover hon i 3-4 timmar.

• SuzR

Tjena på er! Hoppas ni alla har det bra! En snabb fråga...hur nattar ni era små bebisar??vet inte om vi nattar Matilda så bra..hon är ganska gnällig på kvällen, jag ammar en del, ger ersättning och sen snutt ammar hon tills hon somnar och det är när vi går och lägger oss vid 22-22.30 tiden. Ska jag pröva att natta tidigare kanske?! Hon vaknar sen en gång på natten typ halv tre,jag ammar och så somnar hon om igen...hur gör ni?

• SuzR

Här skriks det inte så farligt men det är ett jäkla gnäll från 18-19 tiden framåt. Vi kör oxå pyjamas, lugn och ro i sovrummet och så...kanske är det så att hon störs av tv'n? Ikväll tog jag ersättnigen och snuttandet i sovrummet och det gick bra faktiskt, hon somnade vid 21.45 typ. Man får kanske prova sig fram helt enkelt! Jag tror hon har svårt att koma till ro och vill helst ha mörkt och tyst...

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö