• Peecock

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Jag vet inte riktigt när man kan börja dra några slutsatser kring amningen här hemma. Jag tycker aldrig att  den ena dagen är den andra lik. Men de senaste dagarna har det varit amningsmaraton här i 4-5 timmar på kvällen. Jag får en paus på ca 20-30 min sen är det andra tutten, sen paus igen på 30 min...sen ska det ätas igen. Antingen vill hon öka på min mjölk eller så blir hon bara helt enkelt inte mätt? Vet inte riktigt vad vi ska göra....som sagt....kanske lite tidigt att dra slutsatser? och börja ge ersättning?

Nu är vår dotter bara 2 veckor men vi börjar så smått röra oss utåt...vi går prommenader...handlar... men hitills har det mest kommit hit folk och hälsat på.

• Peecock

SuzR: Tack för tipsen, vi har börjat disskutera olika alternativ till detta eviga ammande här hemma. Om det nu fortsätter någon längre tid. Hur blir dem efter ersättning ? Får man en mätt och sovande bebis?Hon äter och kommer liksom inte till ro på kvällen. Till natten och på dagen så äter hon...sen sover hon...sen äter hon...sen sover hon. Men det fungerar inte alls så på kvällen. Funderar på att ge ersättning när vi ska fira min fars 60 års dag. Vi ska till The Lodge och hade varit väldigt trevligt om man kunde käka den där 4 rätters middagen utan att slänga i sig maten, iaf inte alla fyra rätterna :)
    Matar ni med drickskål eller flaska ? Ska man isf köpa någon speciell?
    Sen verkar det vara så att hon har en favorit tutte..... hon ammar så bra från min vänstra! Det andra blir så hårt så hon får liksom inte grepp. Funderar på att bara amma favvo tutten och pumpa från den andra....

Igår somnade jag 22:30 direkt efter jag ammat. Vaknade med andan i halsen kl 05 och kom på att jag inte ammat på hela natten. Hon sov fortfarande som en gris.....vi väckte henne med ett blöjbyte och ammade sen. Skulle kanske låtit henne sova färdigt ändå? Jag amma mest för min egen skull kändes det som.

• Peecock

Jag kan också tänka mig en picnick!

Här går det bra... nu är hon 3,5 vecka. Jag kan inte riktigt säga hur hon äter eller sover för jag tycker det ändras hela tiden. Nu har hon dock börjat vakna på två ggr / natt igen och vill ha mat. Jag har sååå svårt att somna om så det blir mycket vakentid för mig på nätterna och på dagen kan jag inte riktigt slappna av så mkt att jag kan ta igen sömn.
    Det påverkar verkligen mycket det här med sömnen... känner mig sänkt liksom. Men det vänder förhoppningsvis !

• Peecock

Hur har ni det i värmen?

Här är det mest gnälligt. Igår kväll skrek vår tös 19-21. Hon verkar inte ha ont eller så utan verkar mest inte komma till ro och somna. Inte ens tutten hjälpte...hon bara skrek vid den. Det ända som hjälpte var en prommenad med henne i babybjörnen. Men vi fick gick nog ut 3 ggr med henne i den igår.Varje gång vi kom in vaknade hon och börja skrika igen. Jag var helt färdig när det var läggdags. Hon somnade som vanligt och har vaknat 2 ggr inatt för mat ( 2 tim mellanrum)

Någon som känner igen sig? Hon är 4 veckor nu..
    Utvecklingssprång eller värmen??

• Peecock

Ni som är lite före mig kanske kan hjälpa mig med en grej!
    Tjejen är imorgon 1 månad. Senaste veckan tillbaks har hon börjat böka vid tutten. Suger en stund och när hon börjar äta så blir hon ledsen. Släpper taget och gnäll/skriker böjer sig bakåt som en ostbåge.... och jag blir bara mer och mer stressad...för lite mjölk?fel tag?? Någon som haft samma...något råd ?

• Peecock
    Renesme skrev 2011-06-08 18:35:37 följande:
    Är det bara vid tutten hon bökar föresten? hon gnäller/skriker inte och leker ostbåge resten av tiden?
    Njae hon har gått från att vara väldigt harmonisk och lugn till att bli gnällig och bökig och vill äta hela tiden (senaste veckan) Varannan gång hon ammar så är det sådär ...hon skriker med tutten i munnen och släpper taget...böjer bak sig som ostbågen och verkar arg och frustrerad !

När amningen kom igång åt hon 45 min i taget...sen i någon vecka åt hon 10 min / bröst och nu är vi tillbaks i 45 min träsket igen! Det skiftar så hela tiden att jag tycker det är väldigt jobbigt med amningen... och nu när hon börjat skrika och böka så tappar jag modet lite.

Dessutom helt själv nu, min sambo jobbade sin första dag på jobbet idag och det kändes lite läskigt att vara ensam. Märker att jag inte till 100% känner henne som jag önskar att jag gjorde. Meeeeen det kommer väl? :)

Men hon försöker altså öka på mjölken med detta bökiga sättet !? Jag har känt att där liksom inte finns mat eller att hon inte kan locka ur mjölken...hoppas det inte är så! Imorgon är det vägning på BVC

Oj vad långt det blev!
  • Peecock

Ja jag har tänkt på ersättning! Jag vet inte riktigt varför jag inte börjat...gissar att jag önskar att amningen någon gång ska bli kontinuerlig och inte flacka fram och tillbaks. Så , jag ger det tid gissar jag ! Men hur länge ska man "hålla på"? När du toppar med ersättning, hur mycket ger du då?

• Peecock

Jaga mig mer än gärna !! Vi kämpar på här men jag ska nog köpa hem en flaska från apoteket som jag spanat på. Jag måste ha ngn backup, det är nog viktigt för huvudet tror jag.
    Hon hade iaf gått upp fint 400 g sen sist (två veckor sen vägning)
    Jag tycker det verkar som att hon har problem att komma till ro för sömn på eftermiddagen, jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa henne heller. Jag tror hon blir rejält övertrött för hon kan hålla sig vaken i nästan 4 tim...
    Där kanske det hade varit bra med ersättning, då kanske hon blir lite tröttare?  Eller några andra tips?

Nästa vecka är lite svår för mig med. Jag är fortfarande så nybliven mamma att jag inte avklarat alla "vanliga" besök än :)

• Peecock
    Renesme skrev 2011-06-10 15:39:57 följande:
    Men det är ju en jättebra uppgång så du behöver nog inte oroa dig :)

Vissa däckar ju på ersättningen, men att använda den i syfte att söva kan jag inte tycka känns helt schysst. Dom små har ju sina perioder för allt, min lilla dam är inte heller så sugen på att komma till ro. Så nu sover på "schema" har upptäckt att är hon vaken mer än 2 timmar i sträck så dröjer det inte länge förens hon blir övertrött.. Jag fösöker lägga henne efter 1½-2 timmars vakentid och då kommer hon lättare till ro.

Är det Dr Brown du spanat in? Gillar dom skarpt! Men satsa på wideneck och inte standars, är ett jäkla mullemeck att få ner ersättningspulvret i standardflaskorna :P 

Ja du, det var ju betydligt lättare att få henne att somna efter 2 tims vakentid och inte låta henne styra ( då kan hon vara vaken mycket längre ) Hurra och succe!!! säger vi de senaste två dagarna. Hoppas vi är det på spåren nu så hon får sova lite godare nu. Tack för tipsen!!

Jag har spanat på den där på Apoteket, Nam, Man? Mam? ngt åt det håller iaf... :)

• Peecock

Hjälp...

dottern är nu drygt 1,5 månad som ammar varannan timme från 03-ca20-00 ,sover mellan 20-03.

När jag ammar 03,05 och 07 släpper hon tutten själv och verkar nöjd efter amningen och där kommer en rap.

Resten av tiden släpper hon tutten och skriker efter varje amning, hon verkar inte nöjd ! Jag har provat ta upp och trösta, skifta tutte osv och ibland hjälper tutt-skifte.Men oftast ger vi båda upp och hon får nappen och sen är hon oftast tyst (förutom under gnäll perioden på kvällen) Sen sover hon struligt på dagarna bara ca 30 min åt gången ibland bara 15 min. Ibland verkar hon utvilad, ibland inte.Hon suger mycket på händerna också nu. Hon har en skrik period varje kväll mellan 17-19:30. Att amma varannan timme nästan dygnet runt känns mycket... ?!

Är detta normalt? Hade varit så skönt/roligt om hon släppte tutten nöjd och glad och mätt, som på morgonen.

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö