Inlägg från: Hanna1983 |Visa alla inlägg
  • Hanna1983

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Grattis Abbi!! Underbart!! Hoppas att allt har gått bra!

• Hanna1983

I natt föddes vår lille son, 3810 g och 53 cm lång! Allt har gått bra och vi återhämtar oss nu på familje-BB!

• Hanna1983

Tack! Jag ska hålla tummarna att era små också vill komma snart. Förstår att väntan är jobbig, för jag kände samma sak innan vår lille son kom.

Vi kom hem från familjeBB igår och det är skönt att vara hemma. Men vi kan verkligen rekommendera att föda i Malmö. Bra personal och jättefina lokaler. Vi hade turen att få ett eget rum på familjeBB så min man fick stanna över natten och det var också väldigt skönt.

För er som håller på att packa BB-väskan så kan jag ju säga att vi hade alldeles för mycket med oss. Eftersom inte bebisarna (inte vår iaf) kräks eller bajsar ner sina kläder så behövs det inte så många ombyten. Sen fick man blöjor, våtservetter och en massa annat där. Även underkläder och "blöjor" till sg själv fick man. Något att läsa (eller datorn) och något gott att dricka och äta på rummet tyckte jag dock var bra (utöver det andra nödvändiga som nämns på diverse pack-listor). Och SuzR, handdukar får man låna där!   

• Hanna1983
    Peecock skrev 2011-04-08 13:05:12 följande:
    Skoj att höra!! Jag hoppas det finns för oss båda  i Malmö när det är dags för oss!!

Jag har inte packat den där väskan , men det kanske är dags att engagera sig lite i den. Vad hade ni mer er att äta egentligen ?
    Under förlossningen fick jag blåbärssoppa, saft och skorpor av personalen (men det var bara i början som jag kunde äta). Matsäck till mannen behöver man ta med sig själv. Sen tyckte jag att det var gott att ha mat till efter förlossningen. Vi fick visserligen en smörgås direkt efter, men jag kände att jag behövde mer. Sen hade vi med oss lite gott att ha på familjeBB. Även där fick vi mammor mat (och mannen frukost) men vi hade köpt egen juice, frukt och lite godis för att "lyxa till" det lite på rummet. Jag var väldigt törstig det första dygnet (och väldigt varm!!) så just lite extra dricka tyckte jag var gott.      
  • Hanna1983
    abbi skrev 2011-04-11 14:37:05 följande:
    Min mage har gått ner ganska bra på bara 1 vecka. Har tappat minst 7 kg redan också.
    Nu jävlar!! ;)
    Jag är också helt fascinerad över hur fort livmodern och magen drar ihop sig. Men lite "deg" får man nog dras med ett bra tag. Fast jag trodde faktiskt att man skulle bry sig mer om det än vad man gör. På de här fem dagarna har jag gått ner ca 8 kg av de 13,5 kg som jag gick upp. Det är tur att man har mannen hemma i början för annars skulle man aldrig ha tid att äta! De första dagarna, när mjölken inte hade runnit till och den inte mättade så bra, så satt vår lile pojke nästan fastklistrad mot mig. Då är det väldigt skönt att ha mannen som stöd och som kan stötta en med matlagning och annat! Ja, det är det fortfarande såklart... Förstår inte hur man ska få ihop det när han ska börja jobba igen!

Smilla, jag var förkyld i ca 5 veckor före förlossningen. Jag hade också hosta och var allmänt förkyld och täppt. Det var jag även under förlossningen, men direkt efter att vår gosse var född kände man att förkylningen började bli bättre så det har säkert mycket med graviditeten att göra. Jag var dock tacksam över förkylningen efter förlossningen för det gjorde att jag och min man (som också var förkyld då) fick ett eget rum på familjeBB. När vi födde mitt i natten var egentligen alla sådana rum upptagna, men vi fick stanna på förlossningen fram till förmiddagen och de kunde ordna ett rum till oss. Så om du fortfarande är förkyld när det är dags att föda så kan du i alla fall hoppas att du också kommer att få denna fördel! :) 

Var sover era små bebisar? Vi har försökt få vår kille att somna i sin egen säng, men han totalvägrar. Om vi lägger ner honom när han sover så vaknar han efter bara några minuter. Han är bara nöjd om han får sova i vår säng. Lillkillen somnar alltid när han har ammat, så dagtid sover han mycket på soffan också. Tror ni att det är ok, eller bör man försöka lära honom att sova själv redan nu?  

• Hanna1983

Spännande att det verkar vara på gång, Cathie! Ska hålla tummarna! Och för er andra så kan jag säga att jag inte heller hade en enda känning innan värkarna drog igång. Jag fick inte en enda förvärk vad jag vet och såg inte röken av någon slempropp eller blödning. Så ni ska inte känna att det känns helt hopplöst och att det är evigheter kvar bara för att ni inte har några känningar! Det behöver inte vara så! :)

Nu är vår lille Vilmer nio dagar gammal. Tiden går så himla fort men samtidigt så känns det som att man har haft honom hur länge som helst. Hur var livet före honom liksom?! Vad gjorde man då av dagarna? :)

Jag förmodar att alla redan har hört det, men passa på att laga och frysa in matlådor. Nu när mannen är hemma så är det skönt att man kan bli uppassad med mat, men jag undrar hur det ska gå nu när han snart börjar jobba igen... Men det löser sig säkert.

Ha en trevlig helg allihop! Hoppas att den inkluderar barnafödande för några av er. :)

• Hanna1983
    Cathie skrev 2011-04-18 19:25:42 följande:
    Sådär, nu har vår lilla Vera äntligen tittat ut! Hon föddes kl 12.59 idag och vägde 3490g o är 50 cm! Helt otroligt söt!

Och jag är så glad att jag klarade det utan EDA! Tyvärr sprack jag så mkt att de fick söva mig o sy mig uppe på operation.

Nu vilar vi iaf på bb! Kram till er alla
    Underbart! Ett stort grattis till er!
  • Hanna1983

Grattis Smilla! Lät skönt med en snabb förlossning som inte gjorde ont! :)

Yeahcarro, sådana barnmorskor borde fråntas sin legitimation. 15 kg är ju inte ens mycket i viktuppgång. Självklart samlar man på sig vätska i slutet, det gör nog de flesta, men det är ju inte hela världen för den vätskan försvinner ju så fort guldklimpen är född. Hoppas för din skull att du slipper träffa henne mer.

Hur går det för er andra, både ni som har fått era bebisar och ni som fortfarande går i väntans tider?

• Hanna1983

Ett stort grattis suzR!! Skönt att allt gick bra! Ja, värkarna var tuffa men man glömmer allt förvånadsvärt fort! Nu skulle jag till och med kunna tänka mig att göra om det. ;) Hoppas att allt går bra med lilla Matilda! Det namnet hade vi också tänkt om vi fick en flicka. Men nu blev det en liten Vilmer istället!

Jag svettas också något kopiöst! Vaknar mitt i natten av att jag är helt blöt... Och när jag är ute och promenerar rinner det... Riktigt ofräsch känner man sig. Jag häller också i mig vatten. Inte så konstigt om man behöver kompensera för såväl svettningar som amning! Vet ni om det där med svettningarna kommer att avta snart? För det håller väl inte i sig hela tiden man ammar hoppas jag?

Glad påsk på er!

• Hanna1983

Jag kan förresten tipsa om www.bebisboken.se. Det är en sida där man kan göra en digital bok om bebisens första år. Sen kan man skicka boken på tryck om man vill. Det kostar (tyvärr) 200 kr att bli medlem på sidan, men om någon vill testa sidan gratis i en vecka så kan jag skicka en "invite".

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö