BF våren 2011 i närheten av Malmö
Abbi: Det är ju givetvis väldigt individuellt. Jag mådde oförskämt bra! De vill ju att man ska vara uppe och gå så fort som möjligt och jag var uppe på kvällen. Jag hade inte alls ont, var bara väldigt stram och gick något tantigt framåtböjd i ett par dagar! Sen tycker jag allt vad ärr, sår mm är riktigt läskigt, så jag pillade inte gärna på området runt och på snittet. Man kan ju få lite känselbortfall precis vid ärret, och jag tycker fortfarande att det är läskigt att ta på det efter nästan 4 år, haha!
Man ska ju givetvis vara medveten om att det är en operation med allt vad det innebär, men jag tyckte ändå att själva tiden innan snittet var värst. Jag ville ha spänningen att inte veta när förlossningen skulle sätta igång mm (man har ju en föreställning om hur allt kommer att bli) och just det där med att få ett konkret datum var jobbigt för mig. I normala fall är jag något av ett kontrollfreak, men i det här fallet ville jag vara lyckligt ovetande... Att lägga sig kvällen innan och VETA att imorgon blir jag mamma var inte så roligt tyckte jag. Jag blev lite smånostalgisk och tänkte typ det här är sista gången jag ser min gravidmage mm.
Men när allt var över måste jag säga att det var riktigt smidigt och jag blev absolut glatt överraskad! I det stora hela var det en positiv upplevelse.
Men om du väldigt gärna vill ha en vanlig förlossning, håller jag tummarna för att vändningen funkar!! Lycka till.