• Annica P

4 missfall.. Finns det hopp?

Nu lade jag ner mig och hittade en lite senare lista:

1. marieh (TS) - 39 år, 1 barn född -01, 5 MF (Ofostrig, MA, MF, MF, MA).
    - Har sedan februari (sista skrapningen) försökt att ta hand om min kropp genom TCM, akupressur, vitaminer mm mm.
    Men kommit på att allt bara stressat mig mer, allt har nog handlat om ett kontrollbehov och ett sätt
    att vägra inse min maktlöshet... Har släppt det nu och går hos en akupunktör i syfte att få ner min stress/oro (plus att hon sätter för fertilitet). Äter även vissa vitaminer som jag läst ska vara bra att stötta kroppen med.
    Kommer vid nästa försök äta prednisolon & trombyl (utan läkares ord) samt progesteron & fragmin (läkares ordination).

Flawless" 37år,
    ett barn född -94.
    Försökt få ett till i ca 5år men bara fått 3 mf, senaste i sep-10.
    Har inte mycket hopp men ger ändå inte upp det.

Najje: 31 år
    Inga barn
    försökt i 7 år, 1 MA (juli 2009), 2 MF (okt & dec 2010).
    Pågående missfallsutredning. Genomgår IVF och hoppas komma igen i början på juni.
    FET (embryo från frysen) 28/5 Testdag 9/6 - Negativt resultat
    Ny IVF, började spraya 5/7, insättning i början på augusti
    ET (insättning av embryo) 2 st 11/8
    Testade positivt 26/8 på ruvardag 15

Annica P: 38 år 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-11 2008-2011 (2 skrapningar inkl 1cytotec, 3 naturliga)
    Utredning har visat/inte visat kardiolipinantikroppar och sammanväxningar i livmodern (opererade). Ordinerad Trombyl, TrioBe, Progesteron, Fragmin och Prednisolon. Även Pergotime för att bli gravid.
    Gravid med BF 26/8-12, inga mediciner nu, enbart progesteronkräm, en tidig kur kinesiska örter (klarade inte hela kuren pga illamående) samt danska "baby-klister-droppar" Fructus Femina (började dock sent med dessa). 

Görling: 36 år
    1 barn född 2009, 5 Mf (1 ofostrig + 3 MA före sonens födelse, sedan sent MFi vecka 18 i okt 2010). Utredning visade inget fel. Har egnomgått missfallsutredning som inte visade ngt fel. Åt Trombyl i den lyckade graviditeten. Försöker nu med Prog kräm + kontakt med MF - läkare Lennart Blomqvist.

Ninnin82: 28 år
    Inga barn, har försökt i 2,5 år men de har slutat med 5 MA första i v. 17 och dom andra i v. 8-10. Samma här utredningarna visar inget fel. Har också kontakt med Lennart Blomqvist. Nästa graviditet kommer jag ta Progesteron och Trombyl.

Timoa, 41år
    1 barn född 2009 (gm IVF), under 2010 gjorde 3st IVF:er, samtliga blev graviditet men slutade i MA/MF
    (v8,v8 samt v5). Samtliga ggr fått progesteron. Ny IVF jan2011 blev lyckad graviditet, som jag hoppas ska gå hela vägen. har varit enormt orolig för MF och tacksam för varje vecka som går.... BF 6okt2011.
    denna gång fick jag trombyl som jag ätit sedan ET (isättning av embryo)

Vilaa, 26 år:
    1 barn född 08. Försökt få ett syskon sedan 09, 4 missfall. MA vecka 11 - Okt 2009, MA vecka 8 - Maj 2010, Spontant missfall v 5 - Juli -2010, MA vecka 15 i decmber 2010. (3 skrapningar)
    Utredningen visade inga fel, åt trombyl i den graviditet som gick till v 15, men tyvärr inte hela vägen. Gjorde en operation i livmodern och tog bort sammanväxningar våren 11, ev kan sammanväxningarna komma från alla skrapningar jag gjort efter MA:na.
    Blev gravid igen aug-11, åt trombyl, levaxin och progestron. Slutade tyvärr ett till MA i vecka 9. Ytterligare skrapning. Tror själv det har med immunförsvaret att göra, har konstaterade antikroppar mot sköldkörteln, vill testa prednisolon mm.

Mojsen21, 34 år:
    1 barn född 2008. Har försökt med syskon i 2,5 år. Har fått tre MA runt v.9 (nov- 2009, nov- 2010, maj- 2011). Ska påbörja missfallsutredning innan sommaren. Fick börja med Levaxin efter första MA.

Kärt barn, 31 år:
    1 barn född 2009. 3 MA i v.14 (dec -07), v.10 (april -08) och v.11(aug -11) och ett MF v.5. (mars -11).
    Det tar alltså sin lilla tid för oss att blir gravida också...Nu när jag äntligen blev gravid i juli, självmedicinerade jag med albyl från ÄL för första gången.
    Ska påbörja missfallsutredning och väntar på att få en tid inom kort förhoppningsvis.

Saftochbulle, 40 år: Inga barn, 3mf (nov 2010, mars, juni 2011). Har precis påbörjat missfallsutredning på Octaviakliniken. Tar Trombyl.

• Annica P

Tack för förståelsen Saftmedbulle! Du behöver förstås inte vara med på listan. Plocka bort dig om du vill (du fanns med på sista listan).

• Annica P
    Miinnah skrev 2012-02-18 09:22:46 följande:
    Men va dåligt, jag blir så arg på människor som inte kan ge ett bra bemötande. Man känner sig mindre värd med att inte få någon förståelse ( ialf jag). Hoppas du ringde tillbaka till läkaren som bad dig ringa och berättade det här :( Va konstigt att de ens ska kunna ta så långt tid för att få en plats/bedömning där, ialf om man redan är gravid dessutom. 
    Sen vill jag skriva grattis till graviditeten, jag håller tummarna för att de ska gå bra för dig{#emotions_dlg.flower}
    Är de första gången du använder progesteron ? eller har du gjort de tidigare också?

Tack Miinnah! Man blir tyvärr så himla nedslagen och hela situationen känns så mycket värre. Att ringa läkaren tänkte jag inte på, kan framföra det via barnmorskan. Men kommer jag till spec-MVC kommer jag att prata med den personen. Visst är det konstigt att remisser försvinner och det ska ta så lång tid, men det har hänt mig otaliga gånger de senaste åren. Litar inte på sjukvårdens administration.
  • Annica P

Miinnah: glömde svara ang progesteronet. Ja, det är första gången jag tagit krämen från ÄL. Annars har jag tre gånger (tror jag) tagit vagitorierna man kan få på recept, då från plus. En gång smörjde jag också med krämen, men som sagt inte ända från ÄL.

• Annica P

1. Kämpar vidare: {#emotions_dlg.flower}                       
    Flawless" 37år,
    ett barn född -94.
    Försökt få ett till i ca 5år men bara fått 3 mf, senaste i sep-10.
    Har inte mycket hopp men ger ändå inte upp det.

Görling: 36 år
    1 barn född 2009, 5 Mf (1 ofostrig + 3 MA före sonens födelse, sedan sent MFi vecka 18 i okt 2010). Utredning visade inget fel. Har egnomgått missfallsutredning som inte visade ngt fel. Åt Trombyl i den lyckade graviditeten. Försöker nu med Prog kräm + kontakt med MF - läkare Lennart Blomqvist.

Ninnin82: 28 år
    Inga barn, har försökt i 2,5 år men de har slutat med 5 MA första i v. 17 och dom andra i v. 8-10. Samma här utredningarna visar inget fel. Har också kontakt med Lennart Blomqvist. Nästa graviditet kommer jag ta Progesteron och Trombyl.

Vilaa, 26 år:
    1 barn född 08. Försökt få ett syskon sedan 09, 4 missfall. MA vecka 11 - Okt 2009, MA vecka 8 - Maj 2010, Spontant missfall v 5 - Juli -2010, MA vecka 15 i decmber 2010. (3 skrapningar)
    Utredningen visade inga fel, åt trombyl i den graviditet som gick till v 15, men tyvärr inte hela vägen. Gjorde en operation i livmodern och tog bort sammanväxningar våren 11, ev kan sammanväxningarna komma från alla skrapningar jag gjort efter MA:na.
    Blev gravid igen aug-11, åt trombyl, levaxin och progestron. Slutade tyvärr ett till MA i vecka 9. Ytterligare skrapning. Tror själv det har med immunförsvaret att göra, har konstaterade antikroppar mot sköldkörteln, vill testa prednisolon mm.

Mojsen21, 34 år:
    1 barn född 2008. Har försökt med syskon i 2,5 år. Har fått tre MA runt v.9 (nov- 2009, nov- 2010, maj- 2011). Ska påbörja missfallsutredning innan sommaren. Fick börja med Levaxin efter första MA.

Kärt barn, 31 år:
    1 barn född 2009. 3 MA i v.14 (dec -07), v.10 (april -08) och v.11(aug -11) och ett MF v.5. (mars -11).
    Det tar alltså sin lilla tid för oss att blir gravida också. Nu när jag äntligen blev gravid i juli, självmedicinerade jag med albyl från ÄL för första gången.
    Ska påbörja missfallsutredning och väntar på att få en tid inom kort förhoppningsvis.

Pimpinellan 43 år: försökt sen hösten -06. Gjort 9 hormonbehandlingar,varav 2 inseminationer,5 ÄP och 2 ET. Haft 5 jättetidiga m.f v.4-5,2 v.6-7 och ett MA v.11. Tar Levaxin,Trombyl,Progesteron och har Innohep tills nästa gång. Ska övergå till embryadoption efter att ha tinat vår eskimå,men fortsätter med hemmaförsöken också

Vinter11, 37år:
    3 MA, (graviditet avstannad v 5, 7, 9), försökt få barn i snart 2 år. Missfallsutredning visar ingenting avvikande utom något lågt AMH 0,8 (nedre normalintervallet). Provar nu Pergotime för att stimulera ägglossningen. Remiss till fertilitetsklinik nästa steg.

Gravida: Gravid

Marieh (TS) - 39 år, 1 barn född -01, 5 MF (Ofostrig, MA, MF, MF, MA).
    - Har sedan februari (sista skrapningen) försökt att ta hand om min kropp genom TCM, akupressur, vitaminer mm mm.
    Men kommit på att allt bara stressat mig mer, allt har nog handlat om ett kontrollbehov och ett sätt
    att vägra inse min maktlöshet... Har släppt det nu och går hos en akupunktör i syfte att få ner min stress/oro (plus att hon sätter för fertilitet). Äter även vissa vitaminer som jag läst ska vara bra att stötta kroppen med.
    Kommer vid nästa försök äta prednisolon & trombyl (utan läkares ord) samt progesteron & fragmin (läkares ordination).

Najje: 31 år
    Inga barn
    försökt i 7,5 år, 1 MA (juli 2009), 2 MF (okt & dec 2010).
    Pågående missfallsutredning mars 2011. Genomgår IVF och hoppas komma igen i början på juni.
    FET (embryo från frysen) 28/5 Testdag 9/6 - Negativt resultat
    Ny IVF, började spraya 5/7, insättning i början på augusti
    ET (insättning av embryo) 2 st embryon 11/8
    Testade positivt 26/8 på ruvardag 15
    Gravid med tvillingar BF april 2012

Annica P: 39 år 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-11 2008-2011 (2 skrapningar inkl 1cytotec, 3 naturliga)
    Utredning har visat/inte visat kardiolipinantikroppar och sammanväxningar i livmodern (opererade). Ordinerad Trombyl, TrioBe, Progesteron, Fragmin och Prednisolon. Även Pergotime för att bli gravid.
    Gravid med BF 26/8-12, inga mediciner nu, enbart progesteronkräm, en tidig kur kinesiska örter (klarade inte hela kuren pga illamående) samt danska "baby-klister-droppar" Fructus Femina (började dock sent med dessa).

Fått barn: Hjärta

Timoa, 41år
    1 barn född 2009 (gm IVF), under 2010 gjorde 3st IVF:er, samtliga blev graviditet men slutade i MA/MF
    (v8,v8 samt v5). Samtliga ggr fått progesteron. Ny IVF jan2011 blev lyckad graviditet, som jag hoppas ska gå hela vägen. har varit enormt orolig för MF och tacksam för varje vecka som går.... BF 6okt2011.
    denna gång fick jag trombyl som jag ätit sedan ET (isättning av embryo)
    Dotter född 7 okt 2011!

• Annica P

Barbaboo: Härligt, v 23!

Den lilla M: Grattis till v 12, det är ett stort steg framåt!

Lillis: Vet inte riktigt hur man ska tolka kallelsen. Beroende på vad som ev hittats kan det ändå vara mer positivt om det finns en identifierad orsak och möjligheter att åtgärda. En utredning som inte visar något fast missfallen bara fortsätter är inte heller kul. Det var svårt att få till detta pepp bra, men kram och lycka till!

Ego: v 14 och känner mig fortfarande gravid med mitt illamående. Dock lite piggare, har faktiskt gjort sociala saker två kvällar på raken, det har inte hänt tidigare under 2012.  Fått kallelse till spec-MVC 6 mars och RUL 28/3.

• Annica P

Skönt att du fick lite mer information Lillis och att det känns bättre med ny läkare! Hoppas det blir början på något bra. 

• Annica P

lillis: Antar att du redan sett mitt tidigare svar, kopierar eftersom jag var rätt säker på att jag skrivit: "Jag har använt prednisolon vid två graviditeter, ena gången 25 mg, andra 10 mg. Verkar kunna hjälpa vissa, dock inte mig dessa gånger. Prednisolon är inte helt okontroversiellt/utan biverkningar, så det flesta provar blodförtunnande (trombyl + fragmin) och progesteron före." Kan tillägga att jag hade otrevlig hjärtklappning av dosen 25 mg. 10 mg kände jag inte av. Jag fick pred av läkare utan specifik diagnos, men hon hade sett det hjälpa andra med odiagnosticerade upprepade missfall. Hon tror att det kunnat vara immunologiska orsaker till mina MA, men inget som kan mätas i Sverige.

• Annica P

Grattis underbaraprinsar och Vilaa! Hoppas ni hänger på den positiva vågen.

Välkommen milja!  Det är en underbar tråd med människor som vet vad man går igenom.

I morgon har jag kontakt med spec-MVC på telefon. Det blir intressant att höra vad de säger. Efter det har jag tänkt kontakta BM och få en chans till hjärtljudskoll. Det är "många" veckor sedan sista livstecknet nu. Ska vara i v 16 om det fortfarande finns liv!

• Annica P

Tack för en lyckosam historia Mariamx!

Välkommen Mimmi! Jag har också 5 MA bakom mig, men är faktiskt gravid "på riktigt" nu.

Vilaa: Stor kram!! Hjärta Jag får tårar i ögonen och känner igen mig så mycket. Detta att livet är på paus. Även om inte allt kretsar kring graviditeter så planerar man ingenting. Andra funderar på resor, konserter och liknande långt fram i tiden. För en annan vet man aldrig om man kanske är gravid då eller väntar på att ett konstaterat missfall ska sätta igång. Det är så oändligt sorgligt och gör så ont. Det som inte liknar mig är att jag mer eller mindre gav upp och missfallen blev lättare att bära. Jag tog de värsta först, sedan var ett plus bara en liten, liten möjlighet till graviditet.

Ego: konstaterat hjärtljud i v 17 idag. Nu kan jag börja tro lite på att det finns ett liv som klarat klamra sig fast trots vad som än hänt de andra. Tack för att ni finns här, det har betytt så oändligt mycket!  

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?