• lill111

4 missfall.. Finns det hopp?

Härligt siolina!!! Vart gjorde ni ivf, första? Vi funderar ju på det för att optimera chanserna, men jag vet inte.. Känns som jag ger upp snart:( tar ju sig inte nu:( 4 ma/mf så är det svårt att få hopp, kram alla!!

• lill111

Stort grattis mamma 77!! Underbart, står nu i mitt femte mf/ma så vet inte om vi orkar mer samtidigt är längtan så oerhört stor och sådana som dig ger hopp!!

Jag undrar om du gjort ngt annorlunda denna gången? Medicinering.

Vi funderar nu på att åka till Aten och utreda immunförsvaret som läkarna här hemma inte tittar på, men jag finner att fem mf inte är normalt....Tacksam om du orkar svara!!

• lill111
    Mamma77 skrev 2013-10-01 10:21:49 följande:
    Hej,
    Tack så hjärtligt! Ja 8 år med 16 missfall har satt sina är. Jag är utredd kors å tvärs men inget funnet på oss. Samma pappa till min son son som är 10.
    Denna gång var jag sjukskriven nästan hela graviditeten. Trombyl, Fragmin och crinone( progesteron) från att man såg ett hjärta. Fragmin och trombyl ska inte sättas in tidigare pgr av blödningsrisk om något är fel.
    Jag drack inga drycker med koffein, te i bland.
    Jag har högt blodtryck så jag äter ju medicin för detta med.
    Nu dras min tös med en seg gulsot sen födsel 12/9 och solar inne på v.3 nu:( Inskrivna på Astrid Lindgren. När får man bara njuta?

På något sätt kände jag att denna graviditet var annorlunda och skulle gå, mysko känsla. Jag svarar gärna på allt jag kan. Kram å all lycka
    Tack snälla du för snabbt svar!! Uscha vad man ska gå igenom, vi har ett helvete nu, kan bara beundra er som orkat, men ni segrade!!! Du åt inget kortison denna gång?
    Hoppas verkligen att er goding snart blir bättre, håller alla tummar och tår!  Förstår att du bara vill nuta, men det kommer jag lovar!! Tänka att ni till slut lyckades, helt fantastiskt!! 

Jag åt trombyl nu, men från plus samt Crinone, men hjälpte föga:((

Stor kram och så hoppas jag vi hörs igen!!

• lill111
    Kuben skrev 2013-10-01 12:58:21 följande:
    Hej! Jag läste precis detta och vill börja med att beklaga allt du gått igenom! Det jag slås av är att vi har lite liknande historier... Jag har bara gått igenom 6 mf, och har fått 2 barn, men barn nr 1 hade oförklarlig gulsot (vattnet gick i v 31 och hon kom v 34) och hon fick sola i 3 veckor. Jag funderar nu över om det finns något samband mellan våra alla missfall och gulsoten?!? Kram och lycka till med tösen!    

Beklagar alla dina mf Kuben! Usch för detta hemska! Måste bara fråga, medicinerade du är det blev lyckad graviditet? När skedde dina mf? Tacksam om du orkar svara!
  • lill111

Ja du Fr G Allt är så otroligt jobbigt! Vi har med en underbar son född 2010 han är mitt allt, man vet vad man har som du säger.... Ska nu behandla mig med cytotec påstods mitt femte mf/ma.....jag är utom mig av sorg..... Orkar snart inte leva mer...vill så innerligt, men det går inte.... Blir gravid ganska lätt, men nu sist tog det 11 månader, det skrämmer mig, eftersom jag är 38 år... Kanske bara blir ett barn? Tankar och förvirringarna är många... Vad menar din gyn med immunisering?? Vi åker till Aten för immunutredning, så snart vi kan, jag vill verkligen utesluta allt som ev kan ha med mf att göra, beklagligt att utredning inte görs i Sverige. Du är ju ung, guuuud vad glad jag hade varit om jag varit 27 då kan man ta det lugnt även om jag förstår din oro, men jag är ju inte fertil så länge till, vilket stressar mig oerhört. Kram

Fru G skrev 2013-10-01 16:56:23 följande:
    Tack alla människor som skriver om allt ni är med om, allt ni vet, känslor och tankar ni delar. Jag har läst enormt mycket på FL sedan i somras när vi började försöka få ett syskon till vår treårige son, men inte skrivit något själv. Visste inte var jag skulle börja, men här passade nog kanske bäst. Alla historier och pepp har verkligen varit viktiga för mig i min process mot ett syskon som visst inte blev en dans på rosor. Jag tänkte därför dela med mig lite av mina erfarenheter. Och dessutom skulle jag behöva skriva av mig lite i min sorg. Här är min historia. Jag är idag 27 år. Min son kom till på första försöket, problemfri graviditet och förlossning 2010. Jag läser en lång utbildning som strax är klar, och vi längtar sen nåt år tillbaka efter en lillasyster eller -bror, så nu funkade det äntligen ekonomiskt för oss med ett nytt barn. I juli i år försökte vi för första gången och blev överlyckliga över ett plus direkt. En genuin lycka som jag upplevde denna gång på ett annat sätt än första gången när man vet vilket mirakel som väntar. Psykiskt SÅ redo för en ny graviditet. Bara en vecka senare kom blodet, dvs cirka v 4+5.  Jag blev helt förkrossad. Otroligt att man kan börja längta och planera så mycket på en ynka vecka. Grät och grät och sörjde det barn som aldrig blev. Dock kände jag (efter otaliga timmar läsandes på nätet) att jag ville försöka direkt igen. Helt OTROLIGT plussar vi direkt igen efter vårt missfall. Denna gång tog jag det med en nypa salt, vågade inte lita på det, men tron på att det ska gå vägen ökade när veckorna gick. Vi såg i vecka 7+0 ett tickande hjärta, fick en kontroll pga en minimal blödning. Allt såg fint ut, förutom att han flyttade tillbaka oss 8 dagar, till v 5+6. Det kunde jag för mitt liv inte förstå, men tänkte att moder natur kanske fungerar annorlunda än man tror ibland. Kontrollen veckan efter (snäll gynekolog ville gärna följa oss i ett par veckor iom vårt tidigare missfall) visade ett dött foster med samma storlek som veckan innan. Min kropp hade denna gång inte fattat någonting. Jag hade tydliga graviditetssymptom. Fick mifegyne, och efter två dagar en kur med cytotec. (Helt okej upplevelse förövrigt, med cytotec, vill jag poängtera efter alla skräckhistorier jag läst. Smärtan helt klart överkomlig med panodil och ipren, blod i ganska stora mängder två timmar efter jag fått pillrena. Skulle göra om samma procedur igen om jag kunde gå tillbaka i tiden och välja om.) Nu sitter jag här med efterblödningarna från mitt MA. Tomheten är total och skräcken inför framtiden är stor. Som många andra säkert tänkt - kommer det någonsin att lyckas? Jag har varit fullständigt borta sen beskedet för en vecka sedan. Tårar som aldrig tar slut, sorgen som känns bottenlös. Är det något fel på mig? Jag inser att många av er andra har haft många fler missfall än jag. Och det skrämmer mig. Ett missfall - otur. Fler? Min gynekolog "råkade" vara väldigt pessimistisk igår när jag fick min cytotec. Sa att vissa kvinnor bli immuniserade av en första graviditet, och detta leder till att man vid efterföljande graviditeter aborterar bort friska foster, gång på gång. Att det kan vara fel på min slemhinna. Jag ser svart när han säger så! Varför säger han så?! Samtidigt vill samma gynekolog ge mig progesteronvaginatorer nästa gång jag blir gravid. Törs man det? (Missbildning på manliga könsorgan.) Jag känner att vi borde vänta en normal cykel denna gång innan vi försöker igen. TÄNK OM det var något med min slemhinna, rester från första missfallet som störde den nya graviditeten? Väntan på allt är så påfrestande! Väntan på ÄL, BIM, missfall .... nytt försök. Månaderna går. Om någon orkat läsa hela vägen hit ... Stor eloge till alla er som vågat prova igen. Enormt härligt att läsa om er som tillslut lyckats! Önskar er alla ett stort lycka till.  

• lill111
    stumpan81 skrev 2013-10-01 17:28:09 följande:
    Mamma77: Låter som att jag är i samma klass som dig! 15 MF/MA på mindre än 5 år. Svenska sjukvården hittar inga fel, är utredd utomlands också. Har ett lite aktivt immunförsvar. Det där med immunisering efter 1:a barnet kan stämma på mig, fick ett barn (föddes för tidigt) och efter det kom alla mina MF. Vad kan man göra åt det?

Jag undrar samma sak, immunisering vad menar de?? Samma här födde en son 2010 sedan alla mf/ma....suck....
  • lill111
    lill111 skrev 2013-10-01 17:48:02 följande:
    Jag undrar samma sak, immunisering vad menar de?? Samma här födde en son 2010 sedan alla mf/ma....suck....

Måste fråga dig strumpan, vad har Dr D sagt till dig för visst är du utredd där??
  • lill111
    stumpan81 skrev 2013-10-01 18:03:52 följande:
    Lill: jag har gått hos Dr G i london. Enda felet jag hade var lätt förhöjt TNF-a värde. Mn Peny i Aten tror inte att alla MF kan bero på det. Jag hade ju 3 infektioner när jag blev utredd i london, har tagit ab mot dem, men en sort är svår att bli av med och kan blossa upp tex vid graviditet. ärför ska jag ta "baby safe" ab vid graviditet.

Ok, vad var det för infektioner? Hur kan man veta om man har sådana infektioner? Kan även Dr D utreda det, kanske jag med har då...usch, denna förvirring....märker man av det att den blossar upp vid graviditet?? Vad är baby safe ab, antar att du då inte testat det innan, kanske det kan vara din lösning? Ska du även ta de övriga immunmedicinerna vid nästa graviditet?? Många frågor här, sorry för det, stort tack Stumpan!!Solig
  • lill111
    stumpan81 skrev 2013-10-01 19:11:23 följande:
    Lill, det var hidden c, ureaplasma och mykoplasma. Skickade mensblod till aten för analys. Hidden c kan inte kollas i sverige, det är också den som kan blossa upp. Baby safe ab är antibiotika som inte är farligt för fostret. Jag tror jag provat det en gång tidigare. Men visst kan det vara lösningen, man vet aldrig! Kommer att ta den nästa gång. Har inte bestät än om jag ska ta de andra medicinerna. Har ju tagit dem många gånger utan resultat.
    Styrkekramar till dig miap. Känner så väl igen mig i ditt resonemang. 

Oj, det finns sannerligen mycket att kolla upp! Jag antar att man då inte känner av när dessa infektioner blossar upp vid graviditet?? Kan man begära att Dr d kollar det om man åker dit tro? Visserligen behöver jag ju då pricka in mens....men det får man ju isf planera in...Japp, förstår ditt resonemang om att ej pröva de medicinerna som du testat innan,,,,hjälper ju ändå inte som du säger...det är så svårt allt det här så man vet knappt vart man ska ta vägen, tur som sagt att det finns så mkt kunskap och engagemang här inne, det är ju min livlina i detta nu nattsvarta liv..........
  • lill111

Nu åker jag och mannen till Aten!! Möte med Dr D im!! Underbart Che du ger mig hopp!!!

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?